اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نماینده سنندج: رئیسی نماد فسادستیزی و ضدویژه‌خواری است/آمادگی کامل مجلس برای تعامل با دولت جدید

نماینده مردم سنندج در مجلس معتقد است رزومه و حضور دو ساله آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه نشان داد که وی نماد فسادستیزی و ضدویژه‌خواری است.

نماینده سنندج: رئیسی نماد فسادستیزی و ضدویژه‌خواری است/آمادگی کامل مجلس برای تعامل با دولت جدید

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس، سیده زهرا عبداللهی: روز 28 خرداد 1400 با همه گمانه‌زنی‌های و هجمه‌ها و علی رغم تحرکات دشمنان برای عدم حضور و مشارکت، فرارسید. 

هجمه‌های استکبار جهانی در انتخابات امسال بی‌سابقه بود و همه با تمام امکانات رسانه‌ای تلاش کردند تا مردم پای صندوق رأی نیایند. هرچند مزدوران داخلی هم یکی از شیوه‌های دشمن برای ناامید کردن مردم جهت حضور در صحنه را انتخابات می‌دانستند. 

هرچند دشمن ‌تلاش خود را بر کمرنگ کردن مشارکت معطوف کرد اما نهایتا ماراتن تبلیغاتی نامزدهای انتخابات بالاخره تمام شد، روزهایی که از همان ثانیه‌های آغازین آن می‌شد رقابت تنگاتنگ نامزدهای انتخاباتی را حس کرد و نقشه‌های دشمن را از همان دقایق ابتدایی برآب کرد. به هر حال هر زمان دشمن اتحاد ملی را هدف قرار داد، انسجام مردم بیشتر شده است.

در همین رابطه به سراغ یکی از نمایندگان مجلس رفتیم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم.

محسن فتحی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی است که معتقد است «28 خرداد برای ملت روز جشن شد و پیروز اصلی مردم هستند».

او هم از توطئه‌های دشمن در این خصوص می‌گوید و عنوان می‌کند که «خیلی فضاسازی و جو ایجاد شد که رسانه‌ها و فضای مجازی مردم را از صندوق‌های رای دور کنند و مردم را قهر نشان بدهند ولی خوشبختانه مردم اعتماد کردند و دوباره مشارکت کردند».

فتحی البته درباره شاخصه‌های رئیس جمهور دولت سیزدهم و انتظارات و خواسته‌های مردم از دولت جدید را هم برمی‌شمارد و می‌گوید: «مردم این‌بار که اعتماد کردند؛ دولت آینده باید طوری کار کند که صدای مردم را بشنود و هر چه سریع‌تر مشکلات و مسائلی که دغدغۀ مردم است، بحث معیشت، بحث اشتغال جوانان، توسعه مناطق محروم را عملیاتی کند و وضعیت را بهبود بدهد که این اعتماد عمومی ترمیم شود».

بخش زیر مشروح گفت‌وگوی ما با محسن فتحی نماینده مردم سنندج و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است که از نگاهتان می‌گذرد:

فارس: طی روزهای منتهی به انتخابات 1400، موج‌های زیادی را برای خنثی‌سازی مشارکت و میل و اشتیاق مردم برای حضور در انتخابات داشتیم تا مشارکت به حداقل برسد، علت این مشارکت خوب مردم چه بود؟ با چه انگیزه و امیدی با این وضعیت اقتصادی نابسمان باز هم در انتخابات مشارکت کردند؟

فتحی: پروسه انتخابات بالاخره در نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان نماد مردم‌سالاری شناخته می‌شود، در طول 43 عمر بابرکت نظام مقدس، ما تقریباً هر سال یک انتخابات داشتیم یعنی تقریباً 40 انتخابات داشتیم و در هر کدام افرادی که به عنوان نخبگان و الیت‌های جامعه هستند، سرمایه‌های اجتماعی خود را در راستای ایجاد مشارکت هزینه کردند.

* اعتماد مردم بخاطر عملکرد مسولان آسیب دیده بود

یک واقعیت این است که در انتخابات 1400 مردم از عملکرد مسئولین خیلی گله‌مند بودند، یک قسمت به این برمی‌گردد که ممکن است مردم اعتمادی که در اوایل نسبت به مسئولین داشتند را از دست دادند و این یک آسیبی شده بود و دوم اینکه سرمایه‌های اجتماعی ما دیگر نمی‌خواستند دوباره خودشان را هزینه کنند و مردم را به مشارکت دعوت کنند، تا اینکه رهبری در جلسه‌ای که 6 خرداد به صورت ویدیوکنفرانس با نمایندگان مجلس داشتند، نمایندگان را با توجه به اینکه کمتر از یکسال از عمر مجلس می‌گذشت، موظف کردند به ایجاد مشارکت جدی در عرصه انتخابات کرد و فارغ از اینکه هر نماینده‌ای از چه کاندیدایی حمایت خواهد کرد و فقط برای ایجاد مشارکت ورود پیدا کند.

بالاخره نمایندگان مجلس هم حسب دستور حضرت آقا، حوزه‌های انتخابیه خودشان را فعال کردند، با همۀ جوانان، معتمدین و سرمایه‌های اجتماعی حوزه‌های انتخابیه خودشان دیدار کردند و آنها را تشویق کردند و اینکه با صندوق رای قهر نکنند و برای بهبود وضعیت، اینکه دولت بعد یک دولت کارآمد، فسادستیز باشد و براساس معیارهایی که رهبر تبیین کرده بودند که یک دولت خوب چه شاخصه‌هایی می‌تواند داشته باشد، براساس آن شاخص‌‌ها رای بدهند و وقتی آن اتفاق مهم می‌افتد که مردم احساس دِین و وظیفه بکنند و در پای صندوق‌های رای مشارکت داشته باشند و خوشبختانه طیف عظیمی از مردم لبیک نمایندگان و سایر دلسوزان نظام را جواب دادند و 28 خرداد برای ملت روز جشن شد و پیروز اصلی مردم هستند و خیلی فضاسازی شد و جو ایجاد شد که رسانه‌ها و فضای مجازی مردم را از صندوق‌های رای دور کنند و مردم را قهر نشان بدهند ولی خوشبختانه مردم اعتماد کردند و دوباره مشارکت کردند.

رزومه و حضور دو ساله آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه نشان داد که ایشان نماد فسادستیزی و ضدویژه‌خواری هستند و این دو نماد برای مردم خیلی مهم بود

*مردم به دولت آینده اعتماد کردند

مردم این‌بار که اعتماد کردند؛ دولت آینده باید طوری کار کند که صدای مردم را بشنود و هر چه سریع‌تر مشکلات و مسائلی که دغدغۀ مردم است، بحث معیشت، بحث اشتغال جوانان، توسعه مناطق محروم را عملیاتی کند و وضعیت را بهبود بدهد که این اعتماد عمومی ترمیم شود که برای انتخابات بعدی و مشارکت‌های بعدی که به حضور مردم نیاز داریم، بالاخره مردم همیشه حضور داشته باشند.

* آیت‌الله رئیسی با عملکرد خود نشان داد نماد فسادستیزی و ضدویژه‌خواری است

فارس: فکر نمی‌کنید حضور مردم و انگیزه و امیدواری مردم به خاطر آن گزینه‌ای بود که الان به عنوان منتخب مردم شناخته می‌‌شود و فکر می‌کردند کسی خواهد آمد که وضع موجود را بهتر خواهد کرد و حتی اگر گله‌مندی‌هایی هم در حوزه معیشتی داشتند؟

فتحی: بله رزومه و حضور دو سالۀ آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه نشان داد که ایشان نماد فسادستیزی و ضدویژه‌خواری هستند و این دو نماد برای مردم خیلی مهم بود، مردم از وضعیت معیشتی بد ناراحت نیستند، از تبعیض ناراحت هستند و می‌گویند اگر تحریم است برای همه باشد، اگر وضعیت معیشتی بد است برای همه اینطور باشد، نه اینکه یکسری ویژه‌خوار، یکسری منفعت‌طلب که دارند از بیت‌المال سوءاستفاده بکنند، داشته باشند و برای بقیه مردم بگوییم تحریم است، نداریم باید تحمل کنید و مقاومت کنید! مردم تاب تحمل این قضیه را ندارند، مردم در 8 سال دفاع مقدس مقاومت کردند، چون می‌دانستند همه مانند هم هستیم، همان مردم هستند و الان تبعیض را قبول نمی‌کنند و آیت‌الله رئیسی را به عنوان نماد فسادستیزی، عدالت‌محوری، توسعه‌خواهی، ضدویژه‌خواری شناختند و براساس همین شاخصه‌ها و معیارها به ایشان رای دادند و به این دلخوش هستند که یک نفر است که این مدل با این کارنامه آمده و قطعاً در آینده هم همین مدل را پیش خواهند گرفت.

 

* آمادگی کامل مجلس برای کمک و تعامل با دولت جدید

فارس: چقدر آمادگی در مجلس وجود دارد که پای کار بیایند و به چه شکلی مجلس قرار است تعاملش را با دولت اعلام کند و برای بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی مردم گام بردارد؟

فتحی: مجلس در دو حوزه فعالیت دارد، یکی بحث قانونگذاری و یکی بحث نظارت، وقتی بحث تعامل می‌شود، مواردی را که دولت احساس می‌‌کند برای رفع موانع تولید نیاز به قانون دارد، آن قوانینی که باید تصویب شود مجلس انجام می‌دهد، در حوزه نظارتی جاهایی که نیاز به نظارت بیشتر است، مجلس نظارت بیشتر می‌کند، بحث تعاملی که وجود دارد اینکه مجلس براساس چهارچوب قانون اساسی و آن توانایی و ظرفیتی که دارد در اختیار دولت بگذارد که دولت بتواند براساس قانون‌هایی که مجلس مصوب بکند، مسیر را پیش ببرد، بالاخره تولید بیشتر داشته باشد و توسعه مناطق محروم را در دستور کار قرار بدهد، بهبود وضعیت معیشتی، بهبود وضعیت بورس و مسائل دیگر، مجلس می‌تواند در این موارد کمک کند و همراه و در تعامل با دولت باشد.

*طرحی برای نجات کولبران...

فارس: از مجلس و مصوبات آن سخن گفتید...طرحی اخیراً در دستور کار مجلس قرار گرفته است و آن بحث ساماندهی کوله‌بران و تجاری‌سازی بخش مربوط به آن، این طرح خوب و منسجمی است که اگر عملیاتی شود اتفاقات خوبی در این بخش می‌افتد، اگر این طرح عملیاتی شود چه اتفاقاتی برای کوله‌بران خواهد افتاد و اساساً چگونه ساماندهی می‌‌شوند؟

فتحی:‌ بعد از سفر آقای دکتر قالیباف به کردستان و دیداری که از مناطق مرزی داشتند و وقتی به تهران بازگشتند، نماینده‌های استان کردستان با ایشان یک دیداری داشتند و مفصل راجع به بحث کوله‌بری صحبت کردند نهایتاً مجمع نمایندگان کردستان و کرمانشاه و قسمتی از آذربایجان غربی را موظف کردند که یک طرحی را برای ساماندهی کوله‌بران. با همفکری 12، 13 نفر از نمایندگان این طرح آماده شد.

*گاهی کولبران را با قاچاقچیان یکی می‌کنند!

این طرح بیشتر در راستای این است که چه راهکارهایی برای توسعه آن مناطق است که در نتیجه آن شغل ایجاد شود، کسی که کوله‌‌بر می‌شود دنبال این است که هزینه معاش زندگی‌اش را از کجا تامین کند؟ این یک واقعیتی است و برای تهیه نان خانوارش دارد این کار را انجام می‌دهد و شما اگر بتوانید شغل و امنیت شغلی برای او ایجاد کنید، آن فرد از شغل کوله‌بری دست خواهد کشید و شغل و منبع درآمدی را که دولت برای او ایجاد کرده است را دنبال می‌کند. بیشتر بحث این بود که تا آنجایی که می‌‌توانیم در مناطق مرزی با توجه به اینکه اخیراً مجمع تشخیص مصلحت نظام مناطق تجاری بانه و مریوان را مصوب کردند، بتوانند در آن مناطق فضای کسب و کار برای کوله‌بران ایجاد کنند که بتوانند یک شغل آبرومند و پایدار را داشته باشند، مواردی هم که نمی‌شود این طیف وسیع را ساماندهی کرد، الان کوله‌بران یک کارت پیله‌وری دارند، براساس آن کارت می‌توانند رفت و آمد داشته باشند، ولی نه بیمه‌ای دارند، بعضاً تناقضاتی پیش می‌آید، اینها با قاچاقچیان یکی می‌شوند و ممکن است مشکلات امنیتی پیش بیاید که فضای مناطق مرزی را متشنج کند.

طرحی که آماده شده است کاملاً ساماندهی این وضعیت است، وجهۀ قانونی به آنها می‌دهد تا یک برهه از زمان نه اینکه مادام، تا بالاخره آن حوزه ساماندهی شود و شغل ایجاد شود و براساس آن شغلی که ایجاد می‌شود آن کارت پیله‌وری باطل می‌شود و آن فرد به عنوان شاغل در آن جایگاه تعیین می‌شود و مسیر طوری است که نیاز به سنوات دارد، یعنی اینطور نیست که این یک شبه حل شود، نیاز به چندین سال کار کردن دارد و اینکه کم‌کم بتوانند آن فضا را ایجاد بکنند و این فضا دیگر باقی نماند و ما دیگر اسمی به نام کوله‌بر نداشته باشیم.

فارس: قرار است سازمان یا کمیته‌ای برای این کار تشکیل شود؟ ذیل کجا می‌روند؟

فتحی: وزارت کار،‌ در حوزه دولت وزارت کار و مجلس هم کمیسیون اجتماعی، یک کمیته اشتغال است، کمیسیون اجتماعی این بحث را با کمک نمایندگان آن حوزه‌های انتخابیه این بحث را دنبال می‌کند و بحث دولت هم وزارت کار خواهد بود.

*کولبران صاحب شغل می‌شوند

فارس: با اجرای شدن این طرح همه کوله‌بران بیمه خواهند شد؟

فتحی: انشاءالله البته دستگاه‌های حمایتی هم قسمت‌هایی از آن قانون را بر دوش دستگاه‌های حمایتی گذاشتیم من‌جمله کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام که بالاخره منابع مالی، وام‌ها و تسهیلاتی را به این افراد بدهند که بتوانند اقتصادهای خرد را برای خودشان تعریف کنند و مشاغل خرد را داشته باشند تا بتوانند خودشان را تامین بکنند. طرح تشویقی وقتی است که کوله‌بری را رها کنند نه اینکه تسهیلات را بگیرند و بعد کوله‌بری کنند، تسهیلات را بگیرند و برای خودشان شغل ایجاد کنند و بیمه شدن آنها هم به همین روال است.

طرحی که مجلس شورای اسلامی آماده کرده و در آینده نزدیک در دستور کار قرار می‌گیرد، بالاخره بحث معیشت، بیمه و تسهیلات کوله‌بران است که بتوانند یک شغلی برای خودشان ایجاد کنند و در آینده نزدیک ساماندهی خواهد شد و قطعاً من این نوید را به مردم و کوله‌بران می‌دهم که با این طرح می‌توانند برای خودشان یک شغل داشته باشند و تامین مخارج زندگی خودشان را از طریق این شغلی که برای آنها ایجاد خواهد شد، به نحواحسن انجام شود و روزی برسد که ما دیگر شاهد این نباشیم که یک جوان مرزنشین کوله‌بری کند و انشاءالله واژه کوله‌برای از ادبیات ما حذف شود.

فارس: از توضیحات شما بسیار سپاسگزاریم.

فتحی: من از هم از شما ممنونم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول