اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

جوابیه وزارت صمت به اظهارات عضو کمیسیون صنایع مجلس

وزارت صمت به اظهارات بهزاد رحیمی عضو کمیسیون صنایع مجلس در انتقاد از دپوی 6 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات واکنش نشان داده و جوابیه‌ای صادر کرد.

جوابیه وزارت صمت به اظهارات عضو کمیسیون صنایع مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت صمت به اظهارات بهزاد رحیمی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در انتقاد از «دپوی 6 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات/ برای ماه‌های آینده به اندازه کافی کالا وارد نشده است» واکنش نشان داده و جوابیه‌ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است: 

- آنچه باعث به وجودآمدن مشکلات در عدم ترخیص کالاهای اساسی و رسوب کالا در بنادر کشور گردیده شامل: مشکلات ارزی و عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، عدم ترخیص و خروج کالا توسط صاحب کالا به دلیل مشکلات اسنادی، زمانبر بودن فرآیند‌های اخذ مجوز از ادارات استاندارد، قرنطینه و ... ، عدم برنامه‌ریزی صحیح صاحب کالا جهت خروج محموله، عدم توانایی در جذب‌کامیون، مشکلات سامانه بازارگاه و ... می‌باشد. 

- حسب مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در تاریخ 11/08/99 و نامه مورخ 21/11/99 مسئولیت تولید، عرضه و تنظیم بازار گوشت‌مرغ و تخم‌مرغ و سیاست‌های حوزه صادرات نهاده های کشاورزی، دام و طیور و گوشت مرغ و تخم مرغ با وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد. همچنین حسب تصمیمات جلسه مورخ 11/01/1400 هیات محترم وزیران ابلاغی طی نامه مورخ 18/01/1400، قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ به ریاست وزیر محترم جهاد کشاورزی تشکیل و کلیه اختیارات به آن وزارتخانه محول گردید. لذا تمامی فرآیندهای مرتبط با آن شامل تخصیص و تامین ارز و ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات با مجوز آن وزارتخانه صورت می‌پذیرد. بر این اساس کلیه مراحل ثبت سفارش، تعیین اولویت و تخصیص ارز نهاده‌های دامی( شامل جو، ذرت، کنجاله ) و دانه روغنی و نیز توزیع این اقلام از طریق وزارت جهاد کشاورزی و در قالب سامانه بازارگاه آن وزارت خانه از ابتدای زنجیره تا انتهای و توزیع آن تا آخرین حلقه زنجیره و سپس تحویل آن تا کشتارگاه‌ها بر عهده آن وزارتخانه می باشد.

- با عنایت به تصمیمات جلسه فوق‌العاده کارگروه تنظیم بازار که با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور برگزارگردید و پیرو تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور اقدامات موثری در خصوص ترخیص رویه اعتباری کالا توسط بانک مرکزی و اقدام گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ترخیص 90 درصدی کالاهای اساسی با درخواست و اخذ تعهد از صاحب کالا (واردکننده) و نیز مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای کالاهای ذرت، کنجاله، جو و دانه‌های روغنی (با عرضه در سامانه بازارگاه) و برای کالای روغن و گندم با مجوز شرکت بازرگانی دولتی ایران منوط به ترخیص قطعی کل کالا با اخذ و ارائه اعلامیۀ تأمین ارز یا کدرهگیری بانکی صورت پذیرفته است.  

- با عنایت به تصمیمات فوق می بایست وزارت جهاد کشاورزی با توجه به زمان تعیین شده و در جریان تخلیه سریع کالاهای اساسی نسبت به تائیدیه مجوز سامانه بازارگاه اقدام نماید تا در تشریفات ترخیص کالا هیچگونه معطلی صورت نپذیرد و صدور مجوز سیستمی قرنطینه نباتی به منزله صدور مجوز بازارگاه نیز تلقی شود که تاکنون تمهیدات لازم صورت نپذیرفته است. 

- با توجه به افزایش موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، ارسال اطلاعات بر خط ترخیص کالا به سامانه جامع تجارت و تاییدیه مجوز سامانه بازارگاه در حین تخلیه کالاهای اساسی در تشریفات ترخیص کالا در کاهش رسوب کالا حائز اهمیت می باشد. 

- آمار کالاهای اساسی در بنادر کشور تا تاریخ 24 خرداد سال 1400،  4.6 میلیون تن می باشد که با احتساب کالاهای پای اسکله و منتظر در لنگرگاه 5 میلیون تن توسط سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شده که با خبر منتشر شده مغایرت دارد.

لازم به توضیح است در صورتیکه مصوبات فوق با دقت اجرایی شود و گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به اجرای آن با دقت بیشتر اقدام و از طرفی فرایند ترخیص کالا در گمرک که با مجوز های وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود ( 45 روز در حال حاضر) و به نرم جهانی نزدیک شود قطعاً این میزان چرخش کالا در گمرکات اجرایی روند طبیعی خواهد داشت و به نوعی اطمینان بخشی به تامین مناسب کالا برای ادامه روند تولید خواهد بود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول