اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

یک دیدار و بازی برد-برد

رئیس جمهور منتخب با این دیدار نشان داد فرایند انتقال قدرت در ایران نه تنها یک فرایند دموکراتیزه شده و مردمی است بلکه رقابت پس از انتخابات جایش را به رفاقت و همدلی می دهد.

یک دیدار و بازی برد-برد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، امیر مسروری طی یادداشتی در روزنامه خراسان نوشت:

«چاره  امروز کشور یکدلی، همدلی، هم زبانی و همراهی مسئولان با یکدیگر است.» این جمله را رئیس جمهور منتخب در اولین دیدار خود با نامزدهای انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری مطرح کرد. سال ۹۲ که دکتر روحانی پیروز شد، نامزدهای جا مانده از کرسی ریاست جمهوری به دفتر رئیس جمهور منتخب رفتند و اعلام  کردند  برنامه های خودشان را به رئیس جمهور منتخب  ارائه داده اند. حالا پس از هشت سال و در حالی که چند روز دیگر مراسم تحلیف ریاست جمهوری منتخب است، نامزدهایی که تا چند روز قبل تنور انتخابات را با رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری گرم نگه داشته بودند، پشت یک میز نشستند و با یکدیگر تبادل نظر کردند.

این صحنه تجلی همان گزاره  اجتماعی انتقال قدرت  است که سال هاست به عنوان نمود یک فرایند سیاسی از سوی انقلاب اسلامی  به منصه  ظهور رسیده است.حضور هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم دور یک میز برای گفت وگو و انتقال تجربیات درباره  حل مسائل و مشکلات کشور از چند منظر اهمیت ویژه دارد:

اهمیت اول آن، جدیت رئیس جمهور منتخب، آقای رئیسی بر حرف خود مبنی بر خادمی همه جمهور است، چه آنان که به او رای دادند و چه آنان که به او رای ندادند و حتی پای صندوق رای نیامدند؛ این نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شکاف ایجاد شده پس از ۸۸ ، زخم سنگینی بر جمهوریت ایجاد کرده است. همدلی و هم زبانی آقای رئیسی با سایر گروه ها و افراد مختلف این فرصت را ایجاد خواهد کرد که مسیر همدلی و هم زبانی به عنوان یک سیاست اجرایی دستور کار تمام ساختار قوه  اجرایی قرار گیرد و بسیاری از گره های کشور با حضور کارشناسان و نخبگان باز شود.

رئیس جمهوری که بتواند پشت خود جمهور را حفظ کند ، مطمئنا چه در فرایند حل مسائل داخلی و چه در برابر مذاکرات خارجی دست برتر را دارد و از این منظر آقای رئیسی فرصت  را به درستی  شناخته است.

مسئله دوم و اهمیت بعدی آن، دریافت برنامه های دیگر نامزدها در یک جلسه تبادلی و صمیمانه است. هر کدام از نامزدها در انتخابات دوره سیزدهم تاکید فراوانی بر ارائه  برنامه  اقتصادی داشتند. دکتر رضایی، دکتر همتی، دکتر قاضی زاده هاشمی، دکتر زاکانی و مهندس مهرعلیزاده در تمام مناظرات مدعی بودند که برنامه های دقیقی برای رفع مشکل اقتصادی و خروج کشور از چالش های موجود دارند. دیدار این شخصیت ها با آقای رئیسی که هر کدام از افراد نام برده بخشی از سرمایه  ملی و رجل سیاسی و اجتماعی کشور هستند، فرصت مناسبی است تا رئیس جمهور منتخب از بدنه کارشناسی این افراد در ارائه برنامه ها و طراحی نقشه  راه دولت سیزدهم بهره ببرد. موضوعی که آقای رئیسی نیز از آن استقبال کرد و به نظر می رسد دولت سیزدهم در حالی که خود را وامدار انقلاب می داند،  درپی آن است که از تمام ظرفیت های کشوراستفاده کند.

این موضوع فراموش نشود؛ یک جانبه گرایی در دولت های قبلی چالش های فراوانی ایجاد کرد. حزبی شدن دولت در دوران سازندگی و افزایش یک جانبه گرایی در دولت های بعدی و عملا جناح گرایی سیاسی بخشی از سرمایه های کارشناسی را کنار گذاشت و موجب شد بخشی از متخصصان متعهد در بیرون از دولت هرز بروند! اشتباهی  که  به نظر می رسد رئیسی  سعی دارد آن را انجام ندهد و  فرایندی  نوین  را دراین باره پایه گذاری کند.

اهمیت سوم این دیدار، پیام انتخابات دوره سیزدهم به بازیگران خارجی است. رئیس جمهور منتخب با این دیدار نشان داد فرایند انتقال قدرت در ایران نه تنها یک فرایند دموکراتیزه شده و مردمی است بلکه رقابت پس از انتخابات جایش را به رفاقت و همدلی می دهد. نه قرار است ارتش و گارد ملی برای تحلیف در مجلس مستقر شود و نه رئیس جمهور پیشین در مراسم تحلیف حاضر نشود و به گلف بازی مشغول باشد! همدلی و هم زبانی مسئولان برای رئیسی فرصتی است تا در حوزه سیاست خارجی و ارتباطات بین‌المللی از پشتیبانی تمام گروه ها و جناح ها استفاده و خط  مشی خود را تنظیم کند.

بدیهی است  رئیسی با فرصت و شناخت دقیق از مجاری فساد، ساختار بوروکراتیک غیر کارامد در بخش های اجرایی، مشکلات و سختی کار تولیدکنندگان وارد گود ریاست جمهوری شده و  اگرهمان طور که تا کنون شاهد بوده ایم  از تجربیات  و بدنه بهترین بهره را ببرد، می توان به حل بسیاری از مشکلات امیدوار بود. این دیدار از هر جهتی بررسی شود یک بازی برد – برد برای نظام اسلامی است. آقای رئیسی نیز تاکنون  نشان داده به گفته های خود درباره دولت فراجناحی و انقلابی متعهد است و در این موضوع از همین امروز گام های اساسی را برداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول