اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تالابی که دستخوش تغییر شد/ محیط زیست ساری: همین روزها منتظر خبرهای خوب باشید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری درباره تالاب نفتی ساری و اظهاراتی مبنی بر تالابخوری گفت: باتوجه به ارزیابی انجام شده و دخل و تصرف‌های به وجود آمده، درحال حاضر دستگاه‌های ذیربط همانند منابع طبیعی پای کار آمد و به همین زودی خبرهای خوشی به دست ما می‌رسد.

تالابی که دستخوش تغییر شد/ محیط زیست ساری: همین روزها منتظر خبرهای خوب باشید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری،  اهمیت تالاب‌ها به به‌عنوان بستری مناسب برای فعالیت‌های حوزه کشاورزی و گردشگری و ایجاد مکانی امن برای گیاهان و جانوران انکارناپذیر است ولی گویی مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم دادند که اکنون شاهد فاجعه‌ای باعنوان تالاب‌خواری هستیم.

 

پیش از این با عناوینی از جمله زمین خواری، کوه‌خواری، جنگل‌خواری و اکنون با فاجعه تالاب‌خواری مواجه هستیم؛ این موضوه زنگ خطر و هشدار بسیار جدی است که نفس تالاب‌ها را به شماره انداخته است.

این روزها تالاب نفتی ساری حال و روز خوشی ندارد، تالاب کم‌نظیری با تنوع بسیار گونه‌های جانوری و گیاهی و مامنی برای ماهی‌گیران و صیادان خزر بوده ولی اکنون اراضی تالاب پلاک‌لندی شده و درحال فروش است؛ در حالی که تالاب‌ها جز اراضی ملی هستند ولی مدتی است که اراضی تالاب خرید و فروش می‌شوند.

مقابل رکود و تعفن مرداب غرق تماشای تخریب تالاب هستیم، چه حیف است اگر هنگام تماشای نیلوفر یاد رکود یا تعفن مرداب بیفتیم با جنایت‌مان نه دیگر برکه‌ای باقی خواهد ماند نه ماهی سفیدی نه ماهی آزادی همه پرورشی شده‌ایم که تالاب‌خواران با بوی دلار شکم ان را سیر می‌کنند.

*فاجعه‌ای به نام تالاب خواری

علی رمضانی پاجی یک پژوهشگر در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، گفت: در قلب تالاب نفتی فرح آباد تاریخی پشت سر آن کاخ جهان‌نما واقع شده در وسط تالاب زمین‌ها پلاک‌بندی شدند که این اتفاق در طول یک سال اتفاق افتاده است.

 

وی با طرح این سوال که چه کسی باید پاسخگو باشد؟ آبخیزداری، آب منطقه‌ای، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر؟ تصریح کرد: در این زمینه ذی نفعان چه کسانی هستند، ماهی‌هایی که باید در این تالاب تخم‌گذاری می‌کردند و بیش از ۱۰۰ پره در این مسیر مشغول بودند، با خشک شدن این تالاب باید به دنبال کار دیگری باشند.

این پژوهشگر با بیان اینکه کجای دنیا سراغ دارید تالابی که زیستگاه ماهی‌های استخوانی است را با نخاله‌های ساختمانی پر کنند، تصریح کرد: نخاله‌هایی که از شهر ساری، فرح‌آباد و روستای اطراف به این مکان منتقل می‌شود و  تمام درختان را آتش زدند و خشکاندند و این نیزار را هم تبدیل به ویلاسازی می‌شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: امیدواریم خودمان را به خواب نزنیم و همیشه بیدار باشیم.

 

 

*تالابی که دستخوش تغییر شد

عباس زارع رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تالاب نفتی ساری به مساحت ۴۰ هکتار از قدیم الایام تالاب بوده ولی از سال ۸۹ به مدت ۱۵ سال در بحث گردشگری با مجوز از امور آب برای بحث گردشگری و سایر در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح این تالاب شامل ارزیابی زیست‌محیطی می‌شدT افزود: طی سال‌های اخیر این تالاب در بحث تخریب و تصرف دست‌خوش تغییر شد.

 

* به همین زودی خبرهای خوشی به دست ما می‌رسد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری بیان کرد: با توجه به ارزیابی انجام شده و دخل و تصرف‌های به وجود آمده ، درحال حاضر دستگاه‌های ذیربط همانند منابع طبیعی پای کار آمد و به همین زودی خبرهای خوشی به دست ما می‌رسد.

این مسؤول با اشاره به بازدید میدانی دادستان مرکز مازندران و دستگاه‌های ذیربط، تصریح کرد: باید گفت تالاب‌ها یکی ار منابع آبی مهم هستند که نقش مهمی در اکوسیستم  دارند.

زارع خاطرنشان کرد: روزی بوده پره‌داران، ماهیگیران و همچنین پرندگان در این مکان زمستان گذرانی می‌کردند ولی اکنون خبری از آنان نیست.

وی گفت: مردم مطمئن باشند اتفاقات خوبی رخ خواهد داد در غیر این صورت اگر آثار تالاب خشک شود حتی ریزگردها را هم خواهیم داشت.

*وضعیت تالاب نفتی فرح‌آباد زیر ذره‌بین دستگاه قضایی

با دستور ویژه رئیس کل دادگستری استان و رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال مازندران، دادستان مرکز استان به مساله خشک شدن تالاب نفتی فرح آباد ورود و از نزدیک از وضعیت فعلی آن بازدید و دستورات لازم را صادر کرد.

همچنین حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران نیز گفت: موضوع تصرف و آسیب به تالاب نفتی فرح‌آباد جزو حقوق عامه و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بر این اساس نشستی با حضور متولیان امر برگزار شد.

 وی خاطرنشان کرد: تالاب‌ها به‌عنوان یکی از زیست‌بوم‌های باارزش، زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان، مهار‌کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل‌کننده آب و هوای منطقه است با توجه به اینکه  تخریب محیط‌زیست، تضییع حقوق بیت‌المال است، به‌صورت ویژه به این مساله ورود کردیم و هم‌اکنون گزارش‌های رسیده در حال کارشناسی است.

 

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مازندران با تاکید بر اهمیت و ضرورت صیانت از محیط‌زیست، خصوصاً جنگل‌ها، مراتع، منابع آبی و جلوگیری از تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی‌رویه اراضی کشاورزی، ادامه داد: بر این اساس ضمن رسیدگی سریع و قاطع به پرونده‌های ارجاعی، با جدیت بیشتری نسبت به برخورد با متخلفین، خصوصاً افراد ذی‌نفوذ اقدام کرده و در این رابطه کوتاهی صورت نمی‌گیرد.

*ورود بازرسی کل استان مازندران به ماجرای زمین‌خواری اراضی تالاب ساحل فرح‌آباد ساری

در پی انتشار خبر در فضای مجازی مبنی بر تغییر کاربری، تصاحب و پلاک‌بندی ۲۰۰ هکتار از زمین‌های تالاب ساحل فرح‌آباد و تخریب و قطع درختان آن به بهانه ایجاد منطقه گردشگری؛ بازرسی استان ورود کرد.

محمدحسن اسدی کیاپی مدیرکل بازرسی استان مازندران در جریان بازدید از این تالاب اظهار کرد: بازرسان این اداره کل با جدیت و بدون اغماض به طور دقیق این موضوع را بررسی خواهند کرد که پس از طی فرآیند بازرسی، نتیجه آن از طریق مبادی ذیربط به افکار عمومی اعلام خواهد شد.

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول