اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ورود دانش‌بنیان‌ها به میدان بومی‌سازی تجهیزات دندانپزشکی

افزایش قیمت محصولات و مواد دندانپزشکی دسترسی به خدمات با کیفیت دندانپزشکی را برای بسیاری سخت کرده است، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به منظور رفع این مشکل، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را به کمک طلبید.

ورود دانش‌بنیان‌ها به میدان بومی‌سازی تجهیزات دندانپزشکی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر این اساس یک بانک اطلاعاتی قابل توجه از نیازهای فناورانه ایجاد شده است. همچنین صنایع مختلف نیز نیازهای خود را اعلام می‌کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق توانمند، بومی‌سازی این نیازها را در دستور کار قرار دهند.

در سال‌های اخیر قیمت تجهیزات دندانپزشکی وارداتی به دلیل نوسانات ارزی به شکل تصاعدی افزایش یافته است، همین مسئله لزوم داخلی سازی این محصولات را گوشزد کرده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خلاق و دانش بنیان حاضر در این حوزه را دعوت کرده است، تا یک به یک جوابگوی نیازهای فناورانه این حوزه باشند.

تجهیزات و مواد دندان‌پزشکی به علت آن‌که در فضای داخل دهان مورد استفاده قرار می‌گیرند لازم است حائز ویژگی‌های خاصی ‌باشند.

مقاومت به سایش نخستین ضرورت این تجهیزات است. این تجهیزات ضمن تماس با بافت سخت مینای دندان، در محیط اسیدی بزاق دهان قرار دارند؛ لذا به‌طور مداوم در معرض خوردگی نیز هستند.

بر این اساس چالشی به عنوان « اصلاح سطح تجهیزات دندانپزشکی تیتانیومی و فولادی با پوشش DLC» اعلام شده است. شرکت های توانمند خلاق و دانش بنیان با حضور در این چالش، می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های خود را به مرحله تجاری‌سازی نزدیک کنند. همچنین به طرح‌های برتر جوایزی تعلق می‌گیرد.

به علت کاربری محصولات و مواد دندانپزشکی در محیط دهان، نباید محل تجمع باکتری‌ها و به‌تبع عامل بیماری باشند. هدف از این چالش، شناسایی و انتخاب پوششی است که دارای ویژگی‌های زیست سازگار و در عین حال دارای خواص کاهش تجمع باکتری، مقاوم به سایش و خوردگی بر روی ایمپلنت‌های تیتانیومی و ابزارهای دندان پزشکی از جنس فولاد زنگ‌نزن باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی daneshbonyan.isti.ir یا سامانه innoten.ir مراجعه کنند. مهلت ارسال طرح 18 تیرماه 1400 است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول