اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گام جدید ابوظبی در یمن| نیروهای متحد امارات وزارت خارجه به راه انداختند

نیروهای موسوم به شورای انتقالی جنوب در جدیدترین اقدام خود برای کنار زدن دولت مستعفی در یمن از تأسیس وزارت خارجه و تعیین نماینده در کشورهای مختلف خبر داده‌اند.

گام جدید ابوظبی در یمن| نیروهای متحد امارات وزارت خارجه به راه انداختند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رقابت میان نیروهای متحد امارات در یمن موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) و دولت مستعفی یمن برای نفوذ هر چه بیشتر همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه وب‌سایت «الخبر الیمنی» گزارش داد، شورای انتقالی جنوب گام جدیدی در مسیر کودتا علیه دولت مستعفی برداشته و از تأسیس وزارت خارجه و تعیین نماینده در کشورهای مختلف خبر داده است.

در ادامه این گزارش آمده، شورای انتقالی جنوب بر روی این وزارتخانه نام «اداره کل امور خارجی شورای انتقالی جنوب» را نهاده و تصمیمات این گروه شامل تعیین نماینده برای این اداره در آمریکا، سازمان ملل، اتیوپی، اتحادیه آفریقا، فرانسه، کانادا و کویت است.

الخبر الیمنی افزود، این اقدام در سایه حمایت امارات از نهادهای وفادار به خود در یمن به منظور حضور سیاسی بیشتر و کنار زدن دولت مستعفی صورت می‌گیرد. پیش‌تر «طارق صالح» از فرماندهان گروه‌های وابسته به امارات از تأسیس دفتر سیاسی در ساحل غربی یمن و تحرکات خارجی خبر داده بود و هدف وی از این اقدام کسب حمایت و مشروعیت بود.

چند روز پیش بود که شورای انتقالی جنوب یمن اعلام کرد که در واکنش به سرکوبگری‌های شبه نظامیان دولت مستعفی منصور هادی در جنوب یمن هرگونه تماس و ارتباط خود با این دولت را برای ادامه اجرای توافق ریاض قطع کرده است. (جزئیات بیشتر)

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب در پنجم نوامبر ۲۰۱۹ پس از درگیری‌های خونبار میان دو طرف در آگوست همان سال که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و به دنبال آن دولت موقت، عدن را ترک کرد، با وساطت سعودی‌ها یک توافق آشتی موسوم به توافق ریاض را منعقد کردند که هنوز هم  اجرایی نشده است.

رقابت و درگیری میان دولت مستعفی (همپیمان عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) به یکی از پیچیدگی‌های بحران یمن تبدیل شده و کارشناسان این مسأله را به جنگ نیابتی میان ریاض و ابوظبی بر سر تسلط بر منابع یمن تفسیر می‌کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول