اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

توکیو: باید از تایوان در برابر چین محافظت کنیم/ واکنش پکن به اظهارات مقام ژاپنی

اظهارات معاون وزیر دفاع ژاپن درباره لزوم دفاع از کشور تایوان در برابر اقدامات چین، با واکنش تند دولت پکن همراه شد.

توکیو: باید از تایوان در برابر چین محافظت کنیم/ واکنش پکن به اظهارات مقام ژاپنی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یاسوهیده ناکایاما» معاون وزارت دفاع ژاپن امروز (سه‌شنبه) با هشدار درباره همکاری اخیر روسیه و چین درخصوص تایوان، خواستار حفاظت از این کشور در برابر فشارهای پکن شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ناکایاما طی مصاحبه‌ای که با اندیشکده آمریکایی «هیودسن» داشت، از اینکه بسیاری از کشورها از جمله ژاپن و آمریکا تصمیم گرفته‌اند که از سیاست پکن مبنی بر «اصل چین واحد» تبعیت کنند و اینکه تایپه را از دهه ۱۹۷۰ زیر سلطه پکن بدانند، انتقاد کرد.

وی در این باره توضیح داد: «کشورهای دموکراتیک باید از یکدیگر محافظت کنند، من در گذشته تایوان را خط قرمز دانسته بودم. پس ما باید از تایوان به‌عنوان یک کشور دموکراتیک، حفاظت کنیم».

معاون وزیر دفاع ژاپن ضمن اشاره به نزدیکی جغرافیایی تایوان به این کشور، گفت اگر اتفاقی مانند جنگ یا درگیری برای تایوان بیافتد، استان «اوکیناوا» که در آن نظامیان آمریکایی مستقر هستند، تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

ناکایاما با ادعای اینکه تهدید‌های چین در حوزه‌های فضائی، فناوری موشکی، سایبری، تسلیحات متعارف و اتمی هر روز در حال افزایش است، افزود: «با رهبری کنونی این کشور، چین دارای تفکر و اراده ستیزه‌جویانه است. پس باید بیدار شویم و به خود بیاییم».

بر اساس این گزارش، وی همچنین نشان‌دادن بازدارندگی به چین و روسیه را برای جلوگیری از اعمال نفوذ در مناطق تحت کنترل ژاپن و همچنین آمریکا ضروری دانست.

این اظهارات معاون وزیر دفاع ژاپن اما برای دولت پکن خوشایند نبود و انتقاد آنها را در پی داشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه چین امروز نام‌بردن ناکایاما از تایوان به عنوان «یک کشور دموکراتیک» را نقض فاحش و جدی اصل چین واحد دانست.

پیش از این، دفتر امور تایوان در دولت چین با تاکید بر واکنش جدی پکن به هرگونه تبانی کشورهای غربی و شرقی در مسئله تایوان، گفت چین هرگز دخالت نیروهای خارجی در این موضوع را تحمل نمی‌کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول