اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بایدن با همتای کلمبیایی درباره حمله به بالگرد او و ونزوئلا رایزنی کرد

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با «ایوان دوکه» همتای کلمبیایی، درباره مسائلی از قبیل حمله ادعایی به بالگرد حامل او در نزدیکی مرز ونزوئلا صحبت کرد.

بایدن با همتای کلمبیایی درباره حمله به بالگرد او و ونزوئلا رایزنی کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه خبرساز شدن ادعای مقام‌های کلمبیایی درباره حمله به بالگرد حامل رئیس‌جمهور در نزدیکی مرز ونزوئلا، جو بایدن با گذشت پنج ماه از آغاز به کار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برای اولین بار با همتای کلمبیایی تلفنی صحبت کرد.

کاخ سفید بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با ایوان دوکه رئیس‌جمهور کلمبیا صادر کرد و در این بیانیه، از صحبت آنها درباره ادعای اخیر کلمبیایی‌ها درباره حمله به بالگرد حامل رئیس‌جمهور کشور خبر داد.

جمعه هفته گذشته بود که رئیس‌جمهور کلمبیا ادعا کرد، بالگرد حامل او و وزرای دفاع و کشور در نزدیکی مرز ونزوئلا هدف چند گلوله قرار گرفت.

رئیس پلیس ملی کلمبیا مدعی یافتن مسلسل‌ با آرم نیروهای مسلح ونزوئلا در نزدیکی محل حمله به بالگرد رئیس‌جمهور این کشور شد و وزیر دفاع کلمبیا اعلام کرد که دولت برای شناسایی عاملان حمله جایزه سه میلیارد پزویی (۸۰۰ هزار دلار) تعیین کرد (جزئیات بیشتر).

ایوان دوکه رئیس‌جمهور غربگرای کلمبیا یکی از اولین مقام‌های خارجی بود که به دنبال اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در به رسمیت شناختن خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا به عنوان «رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا»، این اقدام غیرقانونی واشنگتن را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور کلمبیا بارها به نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا درباره پناه‌ دادن به شورشیان مسلح کلمبیایی اتهام‌زنی‌ کرده اما کاراکاس این اتهامات را بی‌اساس خوانده و اعلام کرده دولت «ایوان دوکه» در حال حمایت از شبه‌نظامیان برای حمله به ونزوئلا بوده‌ است.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی درباره تماس تلفنی دیر هنگام بایدن با دوکه نوشت: « تماس تلفنی بین رهبران (آمریکا و کلمبیا) بعد از گذشت پنج ماه از مراسم تحلیف بایدن انجام شد و این موضوع بسیاری را به این نتیجه رساند که این متحد نزدیک ایالات متحده در منطقه از حمایت واشنگتن برخوردار نیست».

در بیانیه کاخ سفید درباره تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و کلمبیا آمده است: «رئیس‌جمهور جو بایدن امروز با ایوان دوکه رئیس‌جمهور کلمبیا برای ابراز حمایت ایالات متحده متعاقب حمله جمعه هفته گذشته بالگرد ریاست جمهوری کلمبیا صحبت کرد».

در این بیانیه تصریح شد: «رئیس‌جمهور (آمریکا) بار دیگر بر مشارکت پایدار بین ایالات متحده و کلمبیا تاکید کرد و به حمایت از تلاش‌های کلمبیا برای مقابله با کووید-19 (ویروس کرونا) با اعطای ۲.۵ میلیون واکسن متعهد شد».

بنا بر اعلام کاخ سفید، بایدن و دوکه «درباره همکاری امنیتی مشترک (آمریکا و کلمبیا)، رویکرد مشترک بریا مقابله با تجارت مواد مخدر» هم صحبت کردند.

طبق روایت واشنگتن، رایزنی روسای جمهور آمریکا و کلمبیا درباره ونزوئلا بخش دیگری از این گفت‌و‌گوی تلفنی بوده است.

کاخ سفید در این باره اعلام کرد: «رئیس‌جمهور (جو بایدن) همچنین نگرانی خودش را درباره اوضاع در ونزوئلا و تاثیرات منطقه‌ای آن (با ایوان دوکه) در میان گذاشت و بر اهمیت تقویت اجماع بین‌المللی در حمایت از مذاکرات جامع برای رسیدن به انتخاباتی آزاد و منصفانه (در ونزوئلا) تاکید کرد».

دفتر ایوان دوکه رئیس‌جمهور کلمبیا هم درباره این تماس تلفنی بیانیه صادر کرد.

طبق اعلام این دفتر، روسای جمهور کلمبیا و آمریکا درباره واکسن کرونا، لزوم احیای اقتصادی بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و حقوق بشر صحبت کردند.

دفتر دوکه همچنین خبر داد: «دو رئیس‌جمهور اراده خودشان را برای همکاری روی یک دستور کار جامع اعلام کردند، دستور کاری که به امنیت و توسعه دو کشور و به طور کلی آمریکای لاتین کمک می‌کند».

هر چند در بیانیه دفتر ریاست جمهوری کلمبیا اشاره‌ صریحی به ونزوئلا نشده است اما طی سال‌های اخیر ایوان دوکه و دولت او یکی از همراه‌ترین و همسوترین کشورهای آمریکای لاتین با مواضع ضد ونزوئلایی واشنگتن بوده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول