اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

لزوم تقویت مرزهای آسیای مرکزی در مناطق همجوار با افغانستان

کارشناس سیاسی قزاق گفت: با توجه به افزایش ناامنی در افغانستان کشورهای آسیای مرکزی باید مواضع خود را در مرزهای مشترک با این کشور تقویت کنند.

لزوم تقویت مرزهای آسیای مرکزی در مناطق همجوار با افغانستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «یرکین بای داراف» کارشناس سیاسی قزاق در مطلبی با اشاره به افزایش ناامنی در افغانستان بر تقویت مواضع کشورهای آسیای مرکزی در مرزهای خود با این کشور تاکید کرد.

وی گفت: خبر تصرف گذرگاه مهم گمرکی و تجاری  «شیرخان بندر» در مرز تاجیکستان و افغانستان توسط طالبان به طور طبیعی هم در رسانه‌های منطقه‌ای و هم در رسانه‌های بین‌المللی سر و صدا ایجاد کرد که این اتفاق دیر و یا زود به وقوع می‌پیوست.

بای داراف ادامه داد: در این شرایط ما علاوه بر تقویت قدرت دفاعی خود باید حوادث افغانستان را رصد کرده و در عین حال از این حوادث دچار بهت نشویم.

وی افزود: پس از اظهارات دولت آمریکا در مورد عقب نشینی نیروهای خود از افغانستان مشخص شد که نیروهای دولتی نمی توانند برای مدت طولانی در برابر نیروهای طالبان مقاومت کنند. طالبان امروز بیشتر مناطق کشور را تحت کنترل خود قرار داده و این واقعیت وجود دارد.

بای داراف عنوان کرد: موضوع مهم این که تعدادی از کشورهای جهان و منطقه نیز این حوادث را پیش بینی کرده و از قبل آماده همکاری با طالبان شده‌اند چرا که به نظر آنها، طالبان تنها نیروی واقعی است که در آینده در عرصه بین المللی نماینده این کشور خواهد بود.

وی احتمال نفوذ احتمالی شبه نظامیان به خاک تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان را بعید عنوان کرد، اما آماده سازی برای سناریوی مشابه طبیعتاً ضروری است و کشورهای مذکور باید مواضع خود در مناطق مرزی را تقویت کنند.

بای داراف افزود: در این شرایط  موضوع شکل گیری یک سیستم امنیتی منطقه ای کشورهای آسیای مرکزی دوباره به روز می شود. از طرف دیگر ، من فکر نمی‌کنم که به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان تهدیدی برای تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی باشد. به نظر من ، فقط طالبان می توانند به جنگ داخلی در این کشور پایان دهند و مداخله از خارج فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

کارشناس قزاق ادامه داد: فکر نکنم هجوم پناهندگان از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی رخ دهد یا این که پناهجویان زیاد باشند زیرا شهروندان افغانستان 20 سال است که درگیر تنش و درگیرهای داخلی و ناامنی هستند.

وی اظهار داشت: برای مردم افغانستان تنها یک زندگی آرام آرزو است و تنها مردم به این موضوع فکر می‌کنند ضمن این که مقامات آسیای مرکزی نیز باید به فکر همکاری با دولت آینده در این کشور از هر طیفی باشند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول