اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

سرنوشت سفیدبالک‌ها چه شد؟/شهرداری: امسال گزارشی از مگس های سفید نداشتیم

چند سالی است که با آغاز فصل گرما شاهد حضور سفیدبالک‌ها هستیم. اما مدیران شهری می گویند در تابستان امسال گزارشی در این زمینه نداشته ایم.

سرنوشت سفیدبالک‌ها  چه شد؟/شهرداری: امسال گزارشی از مگس های سفید نداشتیم

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، چند سالی بود که در نیمه اول سال طغیان مگس‌های سفید یا همان سفید بالک‌ها را داشتیم. آفتی بود که مسئولین شهری معتقد بودند باید کنترل شود. سفیدبالک‌ها آفت های بسیار ریزی هستند که اصولا وقتی هوا گرم می‌شد سر و کله‌شان در تهران پیدا می‌شد و شهروندان از این موضوع کلافه شده بودند.

خبری امسال از سفید بالک ها نبود/ مدیران تأکید کردند که سفیدبالک‌ها را ریشه‌کن کرده‌اند/گزارشی در خصوص مگس های سفید نداشتیم

تا حدودی ماجرای سفیدبالک‌ها کم و بیش کنترل شد و دیگر امسال خبری از سفیدبالک‌ها در تهران نبود و مدیران تأکید کردند که سفیدبالک‌ها را ریشه‌کن کرده‌اند. شینا انصاری مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: هیچ گزارشی در خصوص وجود سفیدبالک‌ها نداشته‌ایم و خوشبختانه امسال خبری از سفیدبالک‌ها نبود.

وی در ادامه به بحث توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هم اشاره‌ای کرد و گفت: بحث تمرکز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 99 انجام دادیم. توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس انجام شد و تا شهریور هم تعدادی نیروگاه ساخته می‌شود و اقداماتی که صورت گرفته جهش قابل توجهی داشته است. سالانه 600 کیلووات ساعت انرژی خورشید تولید می‌شود، این در حالی است که قبلا حدود 193 کیلووات انرژی خورشیدی تولید می‌شد. این ظرفیت در سطح شهر تهران وجود دارد و ما به دنبال بهره‌برداری از آن هستیم. ما ظرفیت داریم که 918 کیلووات ساعت در 46 نقطه شهر به بهره‌برداری برسانیم.

 ایجاد خانه‌های محیط زیست در محلات مختلف شهرداری تهران/ 22 خانه محیط زیست در تهران

وی همچنین در خصوص ایجاد خانه‌های محیط زیست در محلات مختلف شهرداری تهران هم گفت: راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست در سراهای محلات در دستورکار قرار دارد، قبلا اقدامات ما در خانه‌های سلامت که ذیل سرای محلات بود انجام می‌شد، اما با اقدامات صورت گرفته خانه‌های محیط زیست به صورت مستقل ایجاد شده است و 22 خانه محیط زیست در تهران تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود. تعدادی از آنها تکمیل شده و تا یک ماه آینده هر منطقه یک خانه محیط زیست خواهد داشت.

 یکی از معضلات جدی تهران در آستانه تابستان، سفیدبالک‌ها یا همان مگس‌های سفید بود

فعلا سفیدبالک‌ها از تهران رفته‌اند. حشرات مزاحمی که برای مردم مشکلات ایجاد کرده بودند. حجت نظری عضو شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: یکی از معضلات جدی تهران در آستانه تابستان، سفیدبالک‌ها یا همان مگس‌های سفید بود که دیگر این حشره مزاحم را در تهران نمی‌بینیم و این موضوع حاصل تلاش مدیریت شهری را نشان می‌دهد. 

سفید بالک ها مزاحمت‌های زیادی از جمله مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد کرد/اصلاح الگوی کشت، برخی گونه‌های گیاهی در تهران

وی ادامه داد: این حشرات مزاحمت‌های زیادی از جمله مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد کرده بودند. نه آمدنشان به تهران ناگهانی و از سرتصادف بود و نه رفتن‌شان، اما با اصلاح پوشش‌های گیاهی، دیگر شاهد این حشرات نیستیم. البته برای رفع این مشکل، کار کارشناسی صورت گرفت و درنهایت با اصلاح الگوی کشت، برخی گونه‌های گیاهی در تهران این معضل حل شد. البته از سازمان بوستان‌ها خواستیم که در سال جاری هم این روند را ادامه دهند تا دیگر شاهد حضور دوباره سفیدبالک‌ها نباشیم. 

امسال بارش کم بود/اقدام به تغییر در الگوی آبیاری فضای سبز  پیش از تشدید گرمای هوا

وی با بیان اینکه در سال جاری سالی کم‌بارش داشته‌ایم، گفت: طبیعی است که در پی آن احتمال خشکسالی و کاهش سطح آبهای زیرزمینی بیشتر شده باشد. در همین راستا از سازمان بوستان‌ها خواستیم که پیش از تشدید گرمای هوا نسبت به تغییر در الگوی آبیاری فضای سبز اقدام کنند. 

 کنترل جمعیت سفیدبالک‌ها تقریباً غیرممکن است/مگس های سفید چه زمان افزایش می یابند

هر چند که مدیران شهری تأکید دارند که با اصلاح الگوی کشت، مشکل سفیدبالک‌ها را حل کرده‌اند، اما برخی حشره‌شناسان می‌گویند که کنترل جمعیت سفیدبالک‌ها تقریباً غیرممکن است. برخی حشره‌شناسان می‌گویند مگس‌های سفید در شرایطی افزایش یافتند که از لحاظ آب و هوایی تهران در شرایط زمستان خشک و بی‌بارش به سر می‌برد. 

سفیدبالک‌ها زمانی که بارندگی‌ها زیاد باشد کاهش می‌یابند/جمعیت به صفر نمی رسد

سفیدبالک‌ها سالیان پیش وارد تهران شدند و نمی‌توان مدعی شد که آنها از بین رفته‌اند. هر چند که مدیران شهری این ادعا را دارند. البته سفیدبالک‌ها زمانی که بارندگی‌ها زیاد باشد کاهش می‌یابند، اما جمعیت آنها به طورکلی به گفته برخی کارشناسان به صفر نمی‌رسد.

از روزهای نخست آغاز به کار شورای پنجم معضل سفیدبالک‌ها را پیگیری کردیم

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص سفیدبالک‌ها می‌گوید: از روزهای نخست آغاز به کار شورای پنجم معضل سفیدبالک‌ها را پیگیری و مشاوره‌هایی دریافت کردیم و درنهایت با  دستورالعمل اقدامات لازم در پیک‌های گوناگون همچون فیزیکی، شیمیایی، آبشویی‌ها و تغییر گونه در بین گونه‌هایی که بیشتر زیستگاه این آفت بودند را انجام دادیم.

 معضل در مناطق مرکزی بیشتر بود/اقدامات در سازمان بوستان ها

به گفته صدراعظم نوری این معضل در مناطق مرکزی بیشتر بود که البته کار کارشناسی روی این موضوع انجام گرفت و سازمان‌ها بوستان‌ها هم اقداماتی در این زمینه انجام داد. 

پس از شستشوی درختان، بسیاری از سفیدبالک‌ها از بین رفتند/سفیدبالک‌ها در اطراف درختان توت بیشتر از سایر نقاط در سطح شهر هستند

یکی از راه‌های رفع معضل سفیدبالک‌ها شستشوی درختان عنوان شد. ناهید خداکرمی در این باره گفت: پس از شستشوی درختان، بسیاری از سفیدبالک‌ها از بین رفتند. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد که سفیدبالک‌ها در اطراف درختان توت بیشتر از سایر نقاط در سطح شهر هستند و به نظر می‌رسد در مرکز شهر بیشتر بوده‌اند.

براساس این گزارش، برخی کارشناسان معتقدند هرچه اقلیم گرم‌تر باشد، فرآیند بلوغ سفیدبالک‌ها زودتر تکمیل شده و شهر بیشتر دچار مشکل می‌شود. بر این اساس باید به موقع بستر زیست سفیدبالک‌ها را در فصل پاییز، هرس و برگ‌های آلوده را از شهر خارج کرد.

چند سالی بود که با آغاز فصل گرما شاهد حضور سفیدبالک‌ها بودیم. اما در تابستان امسال گزارشی در این زمینه منتشر نشده است. حال باید دید که به طورکلی این حشره از تهران کوچ کرده و یا باید دوباره منتظر طغیان آن باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول