اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

جایزه «پروین اعتصامی» در انتظار آئین‌نامه تجمیعی/ دولت دوازدهم پروین را برگزار می‌کند؟

جایزه ادبی پروین اعتصامی که به شکل دوسالانه برگزار می‌شود در انتظار ابلاغ آئین نامه جدید و اخذ تصمیم برگزاری از سوی وزارت ارشاد است.

جایزه «پروین اعتصامی» در انتظار آئین‌نامه تجمیعی/ دولت دوازدهم پروین را برگزار می‌کند؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، جایزه ادبی پروین اعتصامی، جایزه‌ای است ادبی که به صورت دو سالانه به آثار انتشار یافته در زمینه ادبیات داستانی به زبان فارسی در ایران توسط خانه کتاب ایران اعطا می‌شود. این جایزه با هدف بزرگداشت مقام و شخصیت پروین اعتصامی، رشد و اعتلای خلاقیت‌ها و آفرینش‌های ادبی بانوان، ترویج و تقویت زبان فارسی در سالروز تولد پروین اعتصامی برگزار می‌شود.

جایزه پروین اعتصامی طبق برنامه باید در خرداد یا تیرماه ۹۹ برگزار می‌شد اما به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاد.

مصطفی راضی جلالی، مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره این نکته که آیا تا پایان دولت دوازدهم این جایزه برگزار خواهد شد یا نه اظهار داشت: شیوع کرونا موجب تعطیلی تمام جشنواره‌ها و برنامه‌های حضوری کشور و همچنین لغو جلسات برنامه‌ریزی آن‌ها شد. به همین دلیل، امکان تشکیل جلسه هیأت علمی برای جایزه پروین را نداشتیم. 

وی با تاکید بر اینکه هنوز جواب قطعی برای برگزاری این جشنواره از سوی ارشاد اعلام نشده توضیح داد: همچنان تصمیمی اخذ نشده، اما با توجه به اینکه آئین نامه تجمیعی و همسان سازی جوایز ادبی پیشنهاد شده و چنانچه مصوب می‌شد در ادامه چگونگی برگزاری هم اعلام می‌شد، اما در انتظار آئین نامه واحد هستیم تا موازی کاری‌ها برداشته شود. این پیشنهاد، هنوز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال بررسی موضوعات حقوقی است و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نشده، اما امیدواریم با برداشته شدن موازی کاری‌ها و ابلاغ آئین نامه واحد این جشنواره را هم به زودی برگزار کنیم.

وی پیش از این هم گفته بود: براساس شرح وظایف، ما باید مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرایی کنیم و در خصوص جایزه پروین اعتصامی پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه عنوان شده و پس از اصلاح و تدوین اساسنامه تجمیعی جوایر ادبی و ارائه آن به مدیرعامل خانه کتاب و معاون امور فرهنگی و بررسی در کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، دغدغه منتقدان درباره موازی بودن این جایزه با جایزه جلال آل احمد و شعر فجر مرتفع می‌شود. (اینجا بخوانید)

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر کتاب سال جمهوری اسلامی، به طور همزمان دبیر جایزه ادبی پروین اعتصامی نیز هست که در هر دوره، یکی از شخصیت‌های ادبی را به عنوان نماینده خود در هیأت علمی این جایزه معرفی می‌کند.

جایزه دوسالانه ادبی پروین اعتصامی آخرین بار در تابستان سال ۱۳۹۷ برگزار شده بود و به نظر می‌رسد در روزهای پایانی فعالیت دولت، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد باید در راستای برگزاری این جشنواره کوشا باشد؛ چرا که پیشنهاد آئین نامه به ارشاد ارسال شده و اگر به زودی مصوب شود می‌توان به برگزاری آن امیدوار بود. اما امید به برگزاری کم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول