اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

اینجا کشاورزان دغدغه فروش ندارند/منتظر خبرهای خوب در حوزه تولید با روی کار آمدن دولت جدید هستم

خانم مریم نصیری رئیس کانون زنان بازرگان مازندران که از سال ۹۶ تولید ۸۸ نوع محصول شامل سبزیجات، صیفی‌جات، میوه‌های خشک و پودرها و طعم‌دهنده‌های طبیعی را در دستور کار قرار داده می‌گوید؛ با ۸۰۰ کشاورز از ۹ روستای مازندران قرارداد کاشت داریم و این موضوع سبب شده کشاورزان با خیالی آسوده به تولید ادامه دهند؛ چرا که کشاورز تضمین خرید می‌خواهد.

اینجا کشاورزان دغدغه فروش ندارند/منتظر خبرهای خوب در حوزه تولید با روی کار آمدن دولت جدید هستم

خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری‌پرکوهی| مازندران استانی کشاورزی است که معاش بسیاری از مردم به آن وابسته است اما در این بخش هم با مشکلاتی مواجه هستند که کارآفرینان و تولیدکنندگان بسیاری با علم و آگاهی نسبت به این موضوع وارد این مسیر پرپیچ و خم شدند و توانستند با پشتکار و تلاش نه تنها خیال خود بلکه کشاورزان زحمتکش را آسوده کنند.

در اغلب مواقع محصولات کشاورزی به‌دلیل دسترسی نداشتن به بازار و دوری مسافت تا مراکز مصرف فاسد شده و در مواردی از بین می‌رود و همین موضوع است که تفاوت یک کارآفرین را بیشتر نشان می‌دهد که  با آگاهی و بررسی حلقه‌های مفقوده و چشمی تیزبین شرایط را به بهترین نحو رقم می‌زنند و برمبنای ارتباط و تلفیق کشاورزی و صنعت به‌صورت تبدیل فرآورده‌های کشاورزی به مواد و کالای نیمه‌آماده و یا آماده بستری مناسب جهت توسعه کشاورزی، افزایش تولیدات و بهره‌وری، اشتغال‌زایی و صادرات و ارزآوری  ایجاد کردند.

استفاده از این ظرفیت می‌تواند رشد چشمگیر کشاورزی و تامین نیازهای اساسی رقم زند  و حتی فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزان و صادرات آنها موجب ارزآوری کشور شد که تحقق این امر نیازمند پیگیری البته به‌صورت جهادی در راستای رفع موانع تولید است.

 

مریم نصیری تولیدکننده و رئیس کانون زنان بازرگان مازندران در گفت‌وگو با فارس در این زمینه می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌هایی که طی سال‌های گذشته صورت گرفت از سال ۹۶ تولید ۸۸ نوع محصول غذایی از خانواده سبزیجات، صیفی‌جات، میوه‌های خشک و پودرها و طعم‌دهنده‌های طبیعی را در دستور کار قرار دادیم که تمام محصولات تولیدی ما صادراتی است.

*تولید تمام زندگی من است

وی با اشاره به اینکه به کار تولید عادت دارم، اضافه می‌کند:  تولید تمام زندگی من است و در این مسیر چندین بار به‌عنوان تولیدکننده و کارآفرین برتر انتخاب شدم.

*از مزرعه تا صادرات

این تولیدکننده با بیان اینکه طرح تولیدی ما از مزرعه تا صادرات را شامل می‌شود، یادآور می‌شود: با ۸۰۰ کشاورز از ۹ روستای مازندران قرارداد کاشت داریم که در این راه کشاورزان باید به مسائلی توجه کنند و یکی از مسائل مهم استفاده از کودهای بیولوژیک است و این موضوع سبب شده کشاورزان با خیالی آسوده به تولید ادامه دهند؛ چراکه کشاورز تضمین خرید می‌خواهد.

در کنار این مسائل یک‌سری کارگاه را نیز تحت پوشش داریم که به‌نوعی زنجیره تولید را تکمیل می‌کنند و محصولات استانداردسازی می‌شوند.

نصیری تصریح می‌کند: از سال ۹۶ تولید و از سال ۹۷ صادرات را آغاز کردم؛ چرا که از قبل با صادرات آشنا بودم و با توجه به علاقه و نیارسنجی روی این مهم تمرکز کردم، اینکه روی فرآوری محصولات کشاورزی وارد شدیم به این دلیل است که با توجه به فراهم بودن شرایط تولیدی این امکان فراهم بود.

*کشاورزی؛ سخت‌ترین کار دنیا

ابتدا تصورم بر این بود که کشاورزی خیلی راحت است ولی وقتی ورود کردم فهمیدم کشاورزی سخت‌ترین کار دنیا است آن هم در بحث تولیدی ما که باید محصولات تازه‌تر برخلاف کنسانتره وارد چرخه تولید شود.
 

*هنوز اول خط هستم

وی خاطرنشان می‌کند: طی سال‌هایی که وارد تولید شدم فهمیدم خیلی جای کار داریم و  هنوز اول خط هستیم و با ادامه فعالیت در کنار رونق تولید دغدغه اشتغال از بین خواهد رفت.

 در کنار اهتمام و پشتکار نیاز به حمایت داریم؛ چرا که این کار باید گسترش پیدا کند و این کار باید از ۹ روستا به ۹۰۰ و از یک کارخانه به ۱۰۰ کارخانه برسد که همه اینها مستلزم تمرکز به تولید است و در این مسیر تمامی حلقه‌ها باید همسو و ساماندهی شوند.

این تولیدکننده می‌گوید: از مزرعه تا تولید تاکنون زمینه اشتغال برای ۲۲ نفر در کارخانه، در  ۳۰ کارگاه کوچک هر کدام  سه یا چهار نفر فراهم شده و  همچنین خیال ۸۰۰ کشاورز از بابت فروش محصولات آسوده شده است که البته شعبه دیگر واحد تولیدی در استان‌های آذربایجان غربی، تهران،هرمزگان و گلستان درحال اجرا است.

 

*قوانین متعدد، خلق‌الساعه و عجیب و غریب مایه سردرگمی کارآفرینان

به اعتقادم کسی که وارد تولید می‌شود واقعا دارد فداکاری می‌کند همین که چراغی را روشن نگه می‌دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است ولی قوانین متعدد، خلق‌الساعه و عجیب و غریب موجب سردرگمی عجیب کارآفرینان می‌شود حال که دولت تغییر کرده انتظار تولیدکنندگان این است که نگاه به تولید نیز تغییر کند در این صورت  تولیدکنندگان می‌توانند سرپا بایستد ولی درحال حاضر ولی از هر طرف سر نیزه به طرف تولید است.

یکی از مسائل قانون صندوق مبادله ارزی بوده که بانک صادرکننده حتما باید ارز را برگرداند وقتی این اتفاق افتاد به این صورت که در بازار آزاد باید دلار خریداری و در صندوق پس از نرخ کسر شد که درواقع خسارت را به چرخه تولید برمی‌گرداند همین موضوع موجب شده خیلی صادرات را کنار گذاشتند و برخی از کارخانه‌ها آسیب دیدند.

این تولیدکننده ادامه می‌دهد: متاسفانه قوانینی که یک روزه دیده می‌شوند نه تنها کمکی به تولید نمی‌کنند بلکه عواقب جبران‌ناپذیری به همراه دارند.

*وقتی در حرف از مالیات معاف می‌شویم

موضوع دیگر در بحث مالیات صادرات  بوده که ۸ درصد ارزش‌افزوده را به صورت تشویقی برگردانده شده و عملا معافیت مالیاتی به آن گفته می‌شود ولی وقتی در عمل مراجعه می‌کنیم به ما اعلام می‌کنند که باید ثبت اقتصادی می‌شد در حالی‌که خرید مواد اولیه واحد تولیدی از دل روستا است چگونه فاکتور داشته باشیم که عملا از معافیت مالیاتی نیز نمی‌توانیم استفاده کنیم و در حد حرف خلاصه می‌شود.

*سنگ صبوری برای تولیدکنندگان؛ اتفاقی خوب از سوی آیت‌الله رئیسی

ورود آیت‌الله رئیسی در دستگاه اتفاقات خوبی را برای تولیدکنندگان رقم زد همین که واحدهای تولیدی استثنا دیده  شدند و  نگاه مثبت به تولید را به وجود اوردند و اکنون در خود دادگستری برای حمایت از تولید، بیان مشکلات و راهکارهای مناسب واحد و کارگروهی دیده شده که قبلا نبوده  که اتفاق مهمی بوده است و درحال حاضر دست کم اینکه تولیدکنندگان سنگ صبور دارند.

این تولیدکننده با اعلام اینکه  تنها دغدغه من در زندگی  تولید و اشتغال است، اظهار کرد:  واقعا باید روی نگاه به تولید بازبینی شود و حمایت جدی از تولید صورت گیرد؛ چرا که در بحث تولید درگیر قوانین و تبصره و ماده‌هایی هستیم که هر کدام دیگری را نقض می‌کنند که کمترین انتظار ما در بحث قوانین کمک گرفتن از صاحب‌نظران در دایره تصمیم‌گیری‌ها است.

 

*منتظر خبرهای خوب در حوزه تولید با روی کار آمدن دولت جدید هستم

نصیری بیان می‌کند: از زمانی‌که آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند امیدواری ما بیشتر شده و با اراده‌ای که ایشان دارند انتظار خبرهای خوبی در حوزه تولید را داریم.

*متوجه تغییرات فصل‌ها نمی‌شوم

عادت دارم برای رسیدن به آرزوهایم تلاش کنم و هیچ‌وقت در این مسیر متوقف نشدم شاید باورش برایتان سخت باش. اما  ۶ ماهه گذشته به حدی درگیر کار بودم که متوجه تغییرات فصل گرم وسرد نشوم.

 

وی خاطرنشان می‌کند: فکر می‌کنم کاری اثر دارد که قدم‌ها برای رسیدن به آن  استوار باشد به همین دلیل به گونه‌ای در مسیر راه قدم برمی‌دارم از روزی قدم برداشتم و با قدم‌های مستمر در این مسیر حرکت کردم و اینکه اگر حرکت نمی‌کردم هنوز آنجا بودم؛ همین موضوع برایم خیلی لذت‌بخش است.

موضوع مهم در زندگی من این بوده که هدف اصلی من در زندگی هیچ‌گاه درآمد نبوده است؛ چراکه اعتقاد دارم آن کاری که درست انجام شود درآمد خودش را دارد.

 

رئیس کانون زنان بازرگان مازندران در پایان می‌گوید: به اعتقاد صادرات جای کار زیادی دارد به‌ویژه در حوزه بانوان که در این زمینه فعالان زیادی داریم؛ مازندران دارای ظرفیت بالای حضور زنان فعال اقتصادی در حوزه‌های صنعت، بازرگانی و کشاورزی است که لازم است زمینه حضور بیشتر این فعالان فراهم شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول