اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

حنیف اتمر: القاعده در 11 ولایت افغانستان حضور دارد

وزیر امور خارجه افغانستان با بیان اینکه پس از توافق آمریکا و طالبان میزان فعالیت گروه‌هایی تروریستی در این کشور بیشتر شده گفت القاعده و وابستگان آن در 11 ولایت افغانستان حضور دارند.

حنیف اتمر: القاعده در 11 ولایت افغانستان حضور دارد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه افغانستان در نشستی با عنوان «تهدید متحول تروریسم» در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه گفت که شبکه القاعده و وابستگان آن در ۱۱ ولایت افغانستان حضور دارند.

اتمر در این نشست افزود با وجود تأکید شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر جلوگیری از رفت‌و آمد افراد مشکوک به فعالیت‌های تروریستی در کشورها، شبکه القاعد و وابستگانش در افغانستان فعالیت می‌کنند.

گفتمان «تهدید متحول تروریسم» روز شنبه، بیست‌ونهم جوزا، در ترکیه برگزار شد.

حنیف اتمر تصریح کرد که گروه‌های دیگر چون تحریک اسلامی اوزبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، خطیبه امام بخاری و سایر گروه‌ها در ولایت‌های شمالی مانند قندوز و فاریاب فعالیت دارند.

وزیر امور خارجه افغانستان تاکید کرد که روابط میان گروه‌های تروریستی و شبکه‌های جرمی تولید و قاچاق مواد مخدر، به این گروه‌ها کمک می‌کند تا به آسانی جنگ‌افزار تهیه کنند و به گروه‌های مخرب‌تر و مرگ‌بارتر و مغلق‌تری مبدل شوند.

به گفته اتمر، شبکه القاعده در افغانستان از قاچاق هروئین و دیگر مواد مخدر سالانه میلیون‌ها دلار به دست می‌آورد.

وی افزود که قاچاق مواد مخدر، اسلحه و افراد از منابع اصلی درآمد گروه طالبان در افغانستان نیز است.

وزیر امور خارجه افغانستان تاکید کرد که با وجود توافق گروه طالبان با آمریکا، هنوز هم گروه‌های تروریستی مانند القاعده، جنبش اسلامی اوزبکستان و شاخه خراسان داعش، در میان طالبان حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

حنیف اتمر خاطرنشان کرد که با خروج نیروهای ناتو از افغانستان یک تعبیر غلط (پیروزی) میان گروه طالبان به وجود آمده است که عواقب ناگواری را به همراه دارد.

به گفته او، با خروج این نیروها، خطر از دست رفتن دستاوردهای مشترک دو دهه اخیر، از جمله دستاوردهای زنان، کودکان و اقلیت‌ها، مبدل شدن دوباره افغانستان به لانه امن تروریسم و امکان ورود تروریست‌های خارجی به این کشور وجود دارد.

اتمر همچنین افزود که ظهور دوباره شبکه‌های تروریستی هم‌زمان با خروج نیروهای باقی‌مانده حمایت قاطع از افغانستان و نیز تهدید حیات هزاران افغان و مهاجرت آنان از عواقب خروج سربازان آمریکایی و ناتو از افغانستان خواهد بود.

در همین حال، وزیر خارجه افغانستان در این گفتمان بر نیاز مبارزه مشترک بین‌المللی بر ضد تروریسم برای استقرار صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرده است.

طالبان که در توافق‌نامه دوحه با آمریکا متعهد شده‌اند تا روابط خود را با القاعده قطع کنند، در این مورد چیزی نگفته‌اند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول