اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چاووش اوغلو: یونان به اقدامات تحریک‌آمیز پایان دهد

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه (امروز) با مخاطب قرار دادن یونان در نشست «مجمع دیپلماسی آنتالیا» از این کشور خواست به اقدامات تحریک‌آمیز علیه آنکارا پایان دهد.

چاووش اوغلو: یونان به اقدامات تحریک‌آمیز پایان دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ترکیه در اختتامیه نشست «مجمع دیپلماسی آنتالیا» سخنرانی و بار دیگر موضع این کشور درباره تنش‌ها با یونان را بیان کرد.

به گزارش روزنامه «دیلی صاباح»، این مقام ارشد ترکیه که چند قبل در سفر به آتن با مقام‌های یونان دیدار داشت، در سخنرانی روز یکشنبه (امروز) اختتامیه مجمع دیپلماسی آنتالیا تاکید کرد، یونان برای بهبود روابط دو کشور باید به اقدامات تحریک آمیز خود پایان دهد.

طبق گزارش این رسانه، دولت یونان به دلیل مشارکت نماینده قبرس تُرک‌نشین در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا نماینده‌ای به این اجلاس سه روزه نفرستاد و شرکت نکرد.

عدم حضور یونان در این نشست در شرایطی انجام شده که این کشور و ترکیه درباره قبرس و اقدامات حفاری و اکتشافی آنکارا در شرق دریای مدیترانه اختلافات شدیدی دارند.

مولود چاووش اوغلو در سخنرانی اختتامیه مجمع دیپلماسی آنتالیا اعلام کرد، ترکیه «سازماندهی موفقی» برای برگزاری اولین نشست سالیانه مجمع دیپلماسی آنتالیا ترتیب داد.

به گفته او، این مجمع به یکی از اولین و بزرگ‌ترین نشست‌های بین‌المللی در دوره همه گیری ویروس کرونا آن با رعایت همه تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی تبدیل شده است.

وزیر خارجه ترکیه افزود: «فکر می‌کنم که (این نشست) برای برگزاری نشست‌هایی در چنین سطحی در آینده، مدل و الگو خواهد شد».

چاووش اوغلو با تشکر از همه شرکت‌کنندگان در مجمع دیپلماسی آنتالیا و کمک آنها به غنا بخشیدن به چشم اندازهای مختلف افزود: «هد فما در جریان این مجمع این نبود که الفاظ قبلی تکرار شود و آنچه از قبل برای همه مشخص بود تکرار نشود. ما می‌خواستیم از منظر مسائل مربوط به دیپلماسی، فراتر از "یادداشت‌های سخنرانی‌های"مان برویم».

به گفته وزیر خارجه ترکیه، مقام‌های ارشد کشورهای مختلفی در مجمع دیپلماسی آنتالیا مشارکت کردند به نحوی که 11 تن از سران کشورها و 45 تن از وزرای خارجه برای حضور در این نشست خود را به ترکیه رساندند. وی همچنین خبر داد، در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا بیش از 50 دیدار دوجانبه با مقام‌های کشورهای خارجی برگزار کرد.

مولود چاووش اوغلو افزود: «این بدان معناست که یک پنجم وزرای خارجه جهان (برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا) اینجا بودند».

وی اعلام کرد، «بخش اعظم مشکلاتی که دستور کار بین‌المللی (نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا) را به خود مشغول کرده بود، موضوعات مربوط به حوزه آبی مدیترانه بوده است».

وزیر خارجه ترکیه افزود: «امروز این در دستان ماست که مدیترانه را به دریای دوستی تبدیل کنیم. برای تحقق این امر ما به دیپلماسی مبتکرانه و رویکردهای جدید نیاز داریم. ما امیدواریم که مجمع دیپلماسی آنتالیا محلی برای همه کسانی باشد که دنبال راه حل‌های مبتکرانه برای مشکلات بین‌المللی هستند. امیدواریم که مجمع دیپلماسی آنتالیا به یک نشست و مجمعی بلندمدت تبدیل شود».

اظهارات مولود چاووش اوغلو در پایان نشست سه روزه این مجمع در شرایطی مطرح شده که به رغم کاهش نسبی تنش‌های آنکارا و آتن پس از برگزاری نشست‌های نمایندگان دو کشور در مقر ناتو و سفر متعاقب اخیر وزیر خارجه ترکیه به یونان، اختلافات این دو کشور عضو ناتو بر سر موضوعاتی از قبیل قبرس و اقدامات حفاری و اکتشافی در شرق دریای مدیترانه همچنان باقی است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول