اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تامین مبدل‌های انرژی در سایه تحریم‌ها به مدد فناوران داخلی

با افزایش مصرف انرژی، قطعی برق زندگی و تجهیزات را تهدید می‌کند، اما محصولات دانش‌بنیان و راه‌کارهای نوآورانه این چالش را حل می‌کنند.

تامین مبدل‌های انرژی در سایه تحریم‌ها به مدد فناوران داخلی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصرف سرسام‌آور انرژی برق و ضعف زیرساخت‌های انتقال دهنده‌ای که میزان قابل توجهی از انرژی را هدر می‌دهند، یک چالش جدی برای زندگی جامعه و ادامه حرکت صنایع است. مشکلات برق شهری، تجهیزات صنعتی و دستگاه های برقی را مورد تهدید قرار می‌دهند. اما چگونه می‌توان از این آسیب مصون ماند؟

 

نجات دستگاه‌ها هنگام قطع برق

وجود تجهیزات محافظ بر سر راه انتقال‌دهنده‌های انرژی و دستگاه‌های برقی، راه‌کاری است که می‌تواند ضمن حفظ دستگاه‌های گران قیمت خانگی و صنعتی از خسارت‌های پیش‌بینی نشده دیگر جلوگیری کند.

حساسیت دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های امنیتی، آسانسور، رایانه‌ها و همچنین دستگاه‌های دارای حساسیت و اهمیتی بسیار بالا مانند ماشین آلات صنعتی و تجهیزات پیشرفته صنعت هواپیمایی که لازم است هیچگونه قطعی برق یا نوسانی نداشته باشند، ضرورت و اهمیت وجود تجهیزات محافظتی را دوچندان می‌کند.

یکی از راه‌کارهای فناورانه برای حل این چالش، دستگاه‌های منبع تغذیه بدون وقفه یا یوپی‌اس است. این دستگاه، هنگام قطعی برق،از یک منبع انرژی ثانویه مانند باتری برای پشتیبانی تامین برق دستگاه استفاده می‌کند تا دستگاه برقی به دلیل قطعی برق، از کار نیفتد.

اما تجهیزات محافظتی و منابع تغذیه علاوه بر این که از فناوری بالایی برخوردارند، گران‌قیمت هستند و نمونه‌های وارداتی، عمدتاً به دلیل تحریم‌ها پشتیبانی نمی‌شوند. بر همین اساس، فناوران شرکت دانش‌بنیان بهبود الکترونیک هیراد دست به کار شدند و منبع تغذیه‌های ایران‌ساخت را تولید کردند.

آن‌طور که محمدرضا بیات مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان می‌کند، یوپی‌اس‌های شرکت بنیان الکترونیک هیراد به صورت لاین اینتراکتیو و برخط در توان های مختلف به صورت تک‌فاز ، سه فاز به تک فاز و سه فاز تولید می شود.

این فعال فناور با بیان این‌که یوپی‌اس‌های آسانسوری و آنلاین سه فاز دارای تاییدیه دانش‌بنیان هستند و از فناوری بالایی برخوردارند،: مبدل‌های ولتاژ تک‌فاز و سه فاز را طیف دیگری از تولیدات دانش‌بنیان این شرکت دانش‌بنیان برمی‌شمرد.

 

مبدل‌های الکتریکی ایران‌ساخت

مبدل‌های الکتریکی یکی دیگر از تولیدات این شرکت دانش‌بنیان است اما این مبدل‌ها، چه نقشی را در صنعت برق ایفا می‌کنند؟ مبدل یا اینورتر، برق مستقیم را به برق متناوب شهری تبدیل می‌کند. این دستگاه در کاهش چشمگیر مصرف برق دراستفاده از موتور‌های برقی، حفاظت از موتور در برابر نوسانات ولتاژ، جلوگیری از گرم شدن موتور ، افزایش طول عمر موتور و دیگر حوزه‌ها کاربردهای گسترده‌ای دارد.

بیات با بیان این توضیحات ادامه می‌دهد: این دستگاه در صنعت های مهم کشور مانند حمل و نقل قطار شهری، راه آهن، مخابرات، زیرساخت‌های نفت و گاز، توانیر و صنایع نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرد و هر دو نوع تک‌فاز و سه فاز آن توسط فعالان این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود.

درایو‌های القایی هم دسته دیگری از محصولات دانش‌بنیان تولیدشده توسط بهبود الکترونیک هیراد است که وظیفه کنترل کردن دور انواع موتور را بر عهده دارد؛ به طوری‌که مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان عنوان می‌کند در موتورهای آسانسور کاربرد دارد؛ زیرا آسانسور هنگام حرکت و ایستادن، با ضربات شدید مواجه نشود  از این دستگاه استفاده می‌شود؛ البته این دستگاه در بسیاری از صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود.

 

تامین یک نیاز فناورانه در سایه تحریم‌ها به مدد فناوران داخلی

یکی از حوزه‌هایی که سایه تحریم‌ها بر آن گسترده شده، تجهیزات حوزه برق است و با وجود این معضل، دستگاه های وارداتی با قیمت بالا و کیفیت پایین عرضه می‌شدند. به گفته بیات، نمونه‌های وارداتی حتی امکان ارائه خدمات پس از فروش در داخل کشور را ندارند

وی با بیان این‌که شرکت هیراد با تولیدات داخلی خود توانسته موجب جلوگیری از خروج ارز شود و به اقتصاد کشور کمک کند، می‌افزاید: خوشبختانه با تولید محصولات ایران‌ساخت، عملا تحریم ها در این حوزه بی معنا شد و امکان ارائه خدمات سریع‌تر و با هزینه پایین‌تر برای دستگاه‌ها به وجود آمد.

این صنعت با وجود تمامی ریزه‌کاری‌ها و ظرفیت‌های فناورانه‌اش هنوز جای کار بسیار زیادی دارد. به طوری که مدیرعامل شرکت بهبود الکترونیک هیراد، از توانمندی داخلی شدن این صنعت به کمک متخصصان و دانش‌آموختگان داخلی می‌گوید.

بیات با اشاره به ظرفیت اشتغال برای 100 نفر در این شرکت دانش‌بنیان، معتقد است کمک به توسعه فناوری تولید تجهیزات ایران‌ساخت حوزه برق می‌تواند به اشتغال‌زایی و خلق ارزش افزوده از مسیر صادرات کمک قابل توجهی داشته باشد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول