اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

نگاه دولت طی دهه اخیر بیشتر به سمت سفته بازی بود تا تولید

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نگاه دولت بعدی باید به سمت تولید باشد، گفت: طی یک دهه اخیر نگاه دولت بیشتر به بخش سفته بازی و دلال بازی بود که به عنوان رقیب تولیدکننده عمل کردند.

نگاه دولت طی دهه اخیر بیشتر به سمت سفته بازی بود تا تولید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد قائد امینی کارشناس اقتصادی با آسیب شناسی مشکلات اقتصادی در طول یک دهه اخیر اظهار داشت: از سال 1390 تا سال 1400 درآمد سرانه هر ایرانی به یک سوم کاهش یافته است. تورم به نسبت بالایی نیز داشته‌ایم که خودش را در سال های 91 و 92 و همچنین 97 تاکنون نشان داده است.

وی شرایط کنونی را رکود تورمی عنوان کرد و توضیح داد: به طور همزمان رکود و تورم را با هم داریم، در این شرایط سیاستگذاری اقتصادی به شدت مشکل است.

این کارشناس اقتصادی به ساماندهی اقتصادی در دولت سیزدهم در زمینه تورم پرداخت و گفت: اگر قرار است تورم کنترل شود، بخشی از آن به افزایش ارز از سمت تولید برمی‌گردد و از طرفی باید عاملیت بانک‌های تجاری در خلق پول کنترل شود و این امر نیازمند عزم جدی است، چراکه امروزه بانک‌های خصوصی آنقدر قدرت گرفته‌اند که با صرف شعار و یا اخطار بانک مرکزی قابل کنترل نیست و نیاز به برنامه همه جانبه دارد.

قائد امینی به وضعیت بورس اشاره کرد و گفت: بورس زمانی نجات پیدا می‌کند که بحث اقتصاد نجات پیدا کند. در کشور ما زمانی که اقتصاد در وضعیت بدی قرار داشت شاخص بورس سبز بود و این نشان می داد که کارکردش را از دست داده است.

وی با بیان اینکه دولت بعدی باید نگاهش به سمت تولید و تولیدکننده باشد، افزود: در این یک دهه نگاه دولت بیشتر به بخش سفته بازی و سوداگری و دلال بازی بود و این کارها به شدت رواج پیدا کردند و حتی به عنوان رقیب تولیدکننده قرار گرفتند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول