اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  ورزش بین الملل

گزارشی از اولین‌های المپیک؛ از نخستین مدال تا نفر اول حامل مشعل

بازی‌های المپیک برای نخستین بار از سال ۱۸۹۶ و در یونان آغاز شد که از آن زمان اولین‌های زیادی اتفاق افتاده است.

گزارشی از اولین‌های المپیک؛ از نخستین مدال تا نفر اول حامل مشعل

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، بازی‌های المپیک ۱۸۹۶ آتن به عنوان نخستین بازی‌های المپیک مدرن شناخته می‌شود. در این بازی‌ها ۲۴۱ ورزشکار که تمامی آنها مرد بودند از ۱۴ کشور به رقابت پرداختند. مسابقات در ۹ رشته ورزشی برگزار شد و نکته جالب اینکه ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان از یونان بودند.

* طراحی نخستین مدال المپیک

اولین مدال‌های المپیک در سال ۱۸۹۶ توسط مجسمه ساز فرانسوی ژول کلمن چاپلین طراحی و به تصویر کشیده شد که زئوس نایک الهه پیروزی یونان و آکروپولیس را در تصویر دارد.

طراحی مدال‌ها از سال ۱۸۹۶ بسیار متفاوت بود؛ به خصوص در اندازه آن اما از سال ۲۰۰۴ آتن تغییراتی اعمال شد.

نخستین باری که به قهرمانان المپیک مدال طلا اعطا شد، در جریان بازی‌های ۱۹۰۴ بود. قبل از این طلا بیش از حد گران بود. بنابراین، قهرمان یک رویداد مدال نقره و نایب قهرمان برنز دریافت می‌کرد، در حالی که برای مقام سوم اصلا مدالی وجود نداشت.

* اولین مدال‌‌آور زن المپیک

هلن دوپارتالس قایقران سوئیسی که در زمان المپیک ۳۲ ساله بود در ۲ ماده به مدال طلا و نقره دست یافت. البته همسر او هم از خدمه قایق محسوب می‌شد.

شارلوت کوپر از انگلیس به عنوان برنده مسابقات انفرادی تنیس زنان با کسب مدال طلا به عنوان نخستین قهرمان زن معرفی شد. وی همچنین در مسابقات دوبل هم مدال طلا را از آن خود کرد.

* طراحی حلقه‌های المپیک

حلقه‌های المپیک برای نخستین بار در سال ۱۹۱۳ به صورت عمومی ارائه شد. در مرکز زمینه حلقه‌ها سفید است و ۵ حلقه به رنگ‌های آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمز با هم تلاقی داشتند.

پرچم المپیک نیز با هدایت بارون دوکوبرتن در سال ۱۹۱۴ طراحی و در سال ۱۹۱۴ منتشر شد. با توجه به لغو بازی‌ها به دلیل جنگ جهانی، در سال ۱۹۲۰ و در آنتورپ بلژیک پرچم المپیک در ورزشگاه اصلی به اهتزاز درآمد و ۵ حلقه نیز به شکلی به روز شده به نمایش گذاشته شد. ۵ حلقه نشان دهنده ۵ قاره جهان است.

* نخستین پخش تلویزیونی رنگی المپیک

بازی‌های المپیک تابستانی در مکزیکو سیتی که سال ۱۹۶۸ برگزار شد، اولین بازی‌های تابستانی بودند که به صورت زنده و رنگی از تلویزیون پخش می‌شدند.

این اولین بازی‌هایی بود که پخش گسترده رنگی مسابقات ورزشی به نمایش گذاشته شد اگرچه در بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو، ژاپن تصاویر تلویزیونی رنگی زنده از مراسم افتتاحیه، اختتامیه و موارد مختلف مسابقات از جمله کشتی، والیبال، جودو و ژیمناستیک را به نمایش گذاشته شده بود.

* نخستین حمل مشعل المپیک کجا بود؟

مشعل المپیک نمادی است که در بازی‌های المپیک همواره استفاده می‌شود. این مشعل همچنین نمادی از تداوم بازی‌های باستانی و مدرن است. معمولا ماه‌ها قبل از المپیک این مشعل روشن و در شهرهای مختلف حمل شده و در روز افتتاحیه به استادیوم اصلی می‌رسد.

مشعل المپیک به عنوان نمادی از حرکت المپیک مدرن توسط جان ویلز در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۲۸ در آمستردام طراحی شد و از آن زمان این مشعل در المپیک روشن می‌شود.

در نخستین مراسم حمل مشعل المپیک در بازی‌های ۱۹۳۶ برلین، مشعل از المپیا در مسافتی بیش از ۳ هزار کیلومتر مدت ۱۲ روز توسط ۳۳۳۱ حمل‌کننده به برلین منتقل شد. کارو دیم نخستین حمل کننده مشعل از المپیا به برلین بود.

* ضرب اولین سکه المپیک

اگرچه اولین سکه المپیک را می‌توان به ۴۸۰ سال قبل از میلاد مسیح دانست اما اولین المپیک مدرن تا سال ۱۹۵۱ روی سکه را به خود ندیده بود. مفهوم اصلی ضرب سکه‌های المپیک این بود که یونانی‌ها معتقد بودند سکه‌ها عموم مردم را به بازی‌های المپیک نزدیک می‌کند.

در سال ۱۹۵۱، دولت فنلاند مجاز به ضرب اولین سکه مدرن المپیک برای بازی‌های ۱۹۵۲ هلسینکی شد. در ابتدا سکه‌ها به عنوان ارز در کشور صادرکننده در گردش بودند و به همین دلیل، ضرب سکه بالا بود. حالا این سکه‌ها یادبود المپیک هستند و کلکسیون‌دارها می‌توانند آن را به مجموعه خود اضافه کنند.

 

* نخستین حضور زنان در المپیک

زنان برای اولین‌بار در بازی‌های ۱۹۰۰ پاریس در المپیک شرکت کردند. از مجموع ۹۹۷ ورزشکار، ۲۲ زن در ۵ ورزش تنیس، قایقرانی، کروکت، سوارکاری و گلف به رقابت پرداختند. کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در حال حاضر متعهد به برابری جنسیتی در ورزش است به طوری که اعلام شده در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس تعداد زنان و مردان برابر خواهد بود.

هلن دوپارتالس قایقران سوئیسی نخستین زنی است که در المپیک شرکت کرد.

* تکنولوژی در المپیک

از اولین بازی‌های مدرن المپیک در سال ۱۸۹۶، از کرونومتر برای تعیین زمان برندگان استفاده می‌شد اما در سال ۱۹۱۲ یک سیستم زمان بندی اتوماتیک الکترونیکی برای مسابقات دو و میدانی معرفی شد. این وسیله توسط مهندس سوئدی راگنار کارلشتت اختراع شده بود.

تایمر با شلیک تپانچه شروع به کار می‌کرد و توسط یک فرد زمان اختصاص داده شده برای هر دونده به صورت دستی متوقف می‌شد. این سیستم همچنین شامل عکس برنده هنگام عبور از خط پایان بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول