اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ترک تشریفات پروژه باند ۲۹ چپ مهرآباد/‌نقص ایمنی در پروازهای فرودگاه

در حالی که واگذاری پروژه بهسازی باند ۲۹ چپ مهرآباد به عنوان بزرگ‌ترین پروژه فرودگاهی کشور در قالب ترک تشریفات به شرکت مورد توصیه مقامات دولت، جای تأمل دارد، کارشناسان معتقدند، باند ۲۹ راست به دلیل عدم تکمیل سامانه تقرب دقیق، ایمنی کامل ندارد.

ترک تشریفات پروژه باند ۲۹ چپ مهرآباد/‌نقص ایمنی در پروازهای فرودگاه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از روز دوم تیر‌ ۱۴۰۰ عملیات بهسازی باند ۲۹ چپ مهرآباد عملا با عملیات تراش آسفالت باند آغاز شد.

شرکت فرودگاه‌‌های و ناوبری هوایی ایران پروژه بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد‌ را مهمترین پروژه صنعت فرودگاهی ایران در سال ۱۴۰۰ معرفی کرده است.

از مواردی که به عنوان اهداف این پروژه عنوان شده ‌است، «برطرف سازی مشکلات سازه‌ای باند فعلی» و «افزایش ضریب ایمنی پروازها و استانداردسازی سطوح پروازی در مهرآباد» عنوان شده است.

طبق اعلام مسوولان شرکت فرودگاه‌ها، بهسازی باند ۲۹ چپ شامل انجام ۳ لایه آسفالت، بلاک‌بیس و بیندر روی این سطوح پروازی به طول ۴ کیلومتر و ضخامت ۲۰ سانتی‌متر و همچنین زهکشی و ساماندهی آب‌های سطحی و استریپ‌سازی این باند است.

طو‌ل باند ۲۹ چپ مهرآباد‌‌ با احتساب نواحی حدود ۴۵۰۰ متر و طول موثر پروازی آن ۴۱۰۰ متر با عرض 60 متر است.

* مدیر‌کل مهرآباد: بهسازی باند ۲۹ چپ زمستان ۱۴۰۰ تمام می‌شود

پیش‌از این مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در این‌باره به فارس گفته بود: براساس برنامه‌ریزی‌ها‌ ‌و پس از استاندارد سازی باند ۲۹ راست فرودگاه بین المللی مهرآباد، بر اساس دستورالعمل های ابلاغی از سوی سازمان ‌هواپیمایی کشوری و رفع عدم انطباق‌های ممیزی‌های ایمنی انجام شده از سوی دفتر ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی، در اواسط خرداد ۱۴۰۰ مجوز بهره‌برداری از باند ۲۹ راست فرودگاه توسط سازمان هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ابلاغ شد.

به گفته مرادی، بر این اساس در مدت ۲ هفته نیز عملیات پروازی بر روی باند ۲۹ راست با حفظ باند ۲۹ چپ انجام شد تا نواقص احتمالی شناسایی شود و البته به طور همزمان با این عملیات، عملیات بهسازی استریپ باند ۲۹ چپ از تاریخ ۱۸ خرداد  ۱۴۰۰ توسط گروه مشارکت آغاز شد، از روز ۲ تیر‌ ۱۴۰۰ نیز پس از رفع برخی نواقص استخراجی طی ۲ هفته گذشته، عملیات تراش آسفالت باند ۲۹ چپ رسما آغاز شد تا ‌این پروژه مطابق با برنامه زمان‌بندی مصوب پیش برود.

وی مدعی شد: همه ‌مقدمات و الزامات مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری جهت بهره برداری از باند ۲۹ راست به عنوان تنها باند پروازی فرودگاه مهرآباد صورت پذیرفته است که از آن جمله می‌توان به حذف ۳۳ مانع از ۳۴ مانع پروازی نفوذ یافته در استریپ باند و همچنین نصب سامانه ILS بر روی باند ۲۹ راست اشاره کرد‌.

مرادی‌ زمان اجرای پروژه‌ را ۶ ماه ‌اعلام کرد و گفت که ‌از اواسط زمستان ۱۴۰۰ باند ۲۹ چپ مهرآباد آماده بهره‌برداری ‌است، 

* نصب سامانه فرود دقیق (ILS) در ‌باند ۲۹ راست مهرآباد تا پایان تیر

وی درباره نصب سامانه فرود دقیق (ILS) ‌در باند ۲۹ راست به فارس گفته بود: ‌تلاش می‌کنیم‌، نصب سامانه فرود دقیق (ILS) روی باند ۲۹ راست تا پایان تیر ۱۴۰۰ انجام شود‌ تا با عملیاتی شدن این سامانه، عملیات فرود بر روی باند برای خلبانان شرکت‌های هواپیمایی تسهیل شود و برخی از محدودیت های ابلاغی در بهره‌برداری از باند ۲۹ راست نیز کاهش یابد و فشار کاری همکاران برج و تقرب پرواز مهرآباد کمتر شود.

* هشدار کنترلرهای فرودگاه مهرآباد مبنی بر احتمال خدشه‌دار شدن ایمنی پروازهای مهرآباد

در این‌باره کنترلرهای فرودگاه مهرآباد در نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران، خواستار تضمین رفتار عادلانه از سوی مسوولان شرکت فرودگاه‌ها شده‌اند و تأکید کرده‌اند که مجموعه شرکت فرودگاه‌ها ناعادلانه با نماینده ما برخورد کرده است، این اتفاقِ بد، روحیه ما را کاهش داده است و تمرکز لازم جهت بهسازی باند 29 چپ را نداریم که این عدم تمرکز تأثیر مستقیم روی سلامت پروازها خواهند داشت.

‌در نامه کنترلرهای فرودگاه بین‌المللی مهرآباد آمده است: ما کنترلرهای فرودگاه بین‌المللی مهرآباد سالهاست پروژه‌های سخت همچون بازسازی 29 راست و بهسازی برج و اپروچ و تغییر اتوماسیون را با کمترین امکانات تا حدود زیادی به سرانجام رسانده‌ایم، ولی بهسازی باند 29 چپ کاری است سخت و قطعا از ما انرژی زیادی خواهد گرفت، به همین دلیل این امر نیازمند روحیه بالا و تمرکز ویژه است ولی به دلایل رفتار شما و مدیران شرکت در مورد پروژه‌های قبل بسیار خسته هستیم و مهمتر اینکه مجموعه شرکت فرودگاه‌ها ناعادلانه با نماینده ما برخورد کرده است.

در ادامه این نامه آمده است: این اتفاق بد روحیه ما را کاهش داده و تمرکز لازم جهت بهسازی 29 چپ را نداریم که این عدم تمرکز تأثیر مستقیم روی سلامت پروازها خواهند داشت بنابراین درخواست ما این است که شرایط مناسب روحی برای این کار بزرگ درنظر گرفته شود، ما در هر حال...همه تلاش‌مان را خواهیم کرد، ولی بدون تمرکز لازم تضمینی برای انجام بدون اشتباه این کار بزگ وجود ندارد و عواقب آن متوجه مسئولان خواهد بود.

* کار‌شناس حمل و نقل هوایی: بستن باند ۲۹ چپ مهرآباد مشکل‌آفرین است

یک منبع آگاه در صنعت حمل و نقل هوایی در این‌باره به فارس می‌گوید: آقایان قصد دارند باند ۲۹ چپ مهرآباد را ‌به بهانهٔ مرمت، برای مدت طولانی مسدود کنند، این یعنی بروز تاخیرات مزمن و طولانی پرواز، یعنی بروز نارضایتی؛ از سوی دیگر باند ۲۹ راست که قرار است باند جایگزین باشد، اساساً به سامانهٔ تقرب‌دقیق تجهیز نشده است و در فصل پاییز خلبانان با کاهش دید به‌دلیل وارونگی هوا مواجه می‌شوند، اما‌ آقایان فکری نکرده‌اند که با این پروازها ‌چه ‌کنند.

* ایمنی باند ۲۹ راست مشکل دارد

وی همچنین تصریح کرد:‌ اتوماسیون رادار آریا که در حال حاضر جایگزین رادار ریتیون شده است، یک اتوماسیون کرک شده از فرودگاه امام خمینی (ره) هست که خود اینکار تقلب و غیر قانونی است؛ چند سال پیش که در TMA مهرآباد یک همجواری بد‌ پیش آمد، ساز‌مان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای در یافته‌های این کیس اعلام کرد‌ «رادار آریا برای کنترل ترافیک مهرآباد مناسب نیست» و جالب اینکه با این تفاسیر، پروژه بهسازی باند ۲۹ چپ مهرآباد ‌بزرگترین پروژه ملی سال ۱۴۰۰ صنعت فرودگاهی نام گرفته است.

* توصیه‌های معاون اول در واگذاری پروژه بزرگ بهسازی باند 29 چپ مهرآباد به شرکت مورد نظر‌ 

این منبع آگاه در صنعت هوایی با بیان اینکه پیمانکار این پروژه هم از نزدیکان مقامات اول دولت است، گفت: ‌شرکت کرمانی (ن.گ.م) چه رانتی دارد که این پروژه به آنها سپرده شده است؟ یک شرکت کرمانی که باند فرودگاه کرمان را ساخته است‌، استریپ‌های فرودگاه امام و مرمت باندهای پروازی و تاکسی‌وی‌ها و امروز هم هم باند ٢٩ چپ مهرآباد.

وی اظهار کرد: فقط در ‌‌عرض کمتر از ٣ سال این شرکت فقط حدود ٨٠٠ میلیارد تومان پروژه باند پروازی را دریافت و اجرا می‌کند.

این منبع آگاه در صنعت هوایی تأکید کرد: طبق پیگیری‌ها ما شرکت (ن.گ.م)‌ پروژه باند ۲۹ چپ مهرآباد را با فشار معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر راه و شهرسازی به دست آورده است.

به گفته وی مبلغ این پروژه حدود ۴۵۰ میلیارد تومان به صورت ۵۰-۵۰ از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت (ن.گ.م) است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول