اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

ویدئو| پیشگیری از شیوع شایعه

شایعه به دلیل غیرصریح و مبهم بودن، معمولاً تأثیرات عمیقی بر شنونده دارد از این رو در این ویدئو به راهکارهای پیشگیری از شیوع شایعه می‌پردازیم.

ویدئو| پیشگیری از شیوع شایعه

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، در دنیای آنلاین و فضای مجازی، «شایعه» از پرتکرارترین کلماتی است که روزانه می‌شنویم. این سؤال مطرح است که شایعه دقیقاً چیست؟ شایعه پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر و گسترش آن‌ها می‌پردازد. شایعه جایی مطرح می‌شود که زمینه دسترسی به اخبار موثق امکان‌پذیر نباشد. شایعه، انتقال شفاهی پیامی است که برای برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تأثیر در روحیه آنان ایجاد می‌شود. مطالب کلی شایعه باید حول محورهای اساسی و مهمی باشد که مخاطب نسبت به آن حساسیت بالایی دارد.

بهترین شیوه برای القای پیام موردنظر در زمان‌هایی که پخش پیام به‌طور شفاف و روشن امکان‌پذیر نیست یا فرستنده فکر می‌کند با مشکلات قانونی روبه‌رو می‌شود استفاده از شایعه است. 

شایعه به دلیل غیرصریح و مبهم بودن، معمولاً تأثیرات عمیقی بر شنونده دارد. اصطلاحاتی مانند «گفته می‌شود»، «شنیده می‌شود»، «به گفته منبعی ناشناس»، «فردی که نمی‌خواست نامش فاش شود»، «در خبرها آمده است» از عبارت‌های رایجی هستند که برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی برای بیان محتوای خودشان استفاده می‌کنند تا صحت خبرشان را به افکار عمومی القا ‌کنند. بهتر است با دقت و هوشمندی در مواجهه با اخبار، آن‌ها را از منابع موثق پیگیری و درباره صحت آن‌ها اطمینان پیدا کنید تا اسیر اخبار دروغین و شایعات فضای مجازی نشوید.

در ادامه ویدئوی زیر را ببنید:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول