اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

سروری: خواب مدیریت شهری در 4 سال اخیر/ اقراریان: مرد میدان رفع مشکلات باشیم/ عباسی: توسعه شهر و کیفیت زیست شهری را عقب انداختند

میرگزد نامزدهای شورای ائتلاف برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران در خبرگزاری فارس با حضور پرویز سروری، مهدی اقراریان و مهدی عباسی برگزار شد.

سروری: خواب مدیریت شهری در 4 سال اخیر/ اقراریان: مرد میدان رفع مشکلات باشیم/ عباسی: توسعه شهر و کیفیت زیست شهری را عقب انداختند

خبرگزاری فارس ـ وحید ونایی: هفته گذشته اسامی نامزدهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران معرفی شد. 

لیست شورای ائتلاف با شعار «دوباره خدمت، تهران سربلند» برای شورای شهر تهران خود را در معرض آرای پایتخت نشینان قرار داده است. 

برای بررسی برنامه‌ها و چشم‌انداز آرا و نظرات اعضای لیست شورای ائتلاف در انتخابات شورای شهر، خبرگزاری فارس میزگردی با حضور پرویز سروری، مهدی اقراریان و مهدی عباسی برگزار کرد.

گفت‌وگوهای ذیل ماحصل سوالات و پاسخ‌های مطروحه در این میزگرد است: 

فارس: قطعا وقتی 21 نفر برای حضور در لیست شورای ائتلاف قرار گرفتند معیارهایی برای آن در نظر گرفته شده بود؛ این معیارها چه چیزی هایی بوده است؟ 

سروری: ما مدیریت شهری را آسیب شناسی کردیم؛ ما نیازمند شورای منسجم و هم افزا و کاملا اجتماعی و کارشناسی داریم؛ شوراها را باید از فضای سیاسی دور کرد؛ آسیب بزرگی به تهران در طول 4 سال اخیر زده شد این در حالی است که در دوره‌ای خدمات شهری در کلان شهر تهران پر از خلاقیت، جهاد و سازندگی در شورای شهر و مدیریت شهری بود؛ توقع مردم پایتخت به همین دلیل بالا رفته بود ولی در چهار سال اخیر عدم  اقدامات لازم از سوی شهرداری و شورای شهر و نگاه سیاسی آنان باعث خسارت به این کلانشهر شده است و عملاً آن دستاوردهای گذشته استمرار پیدا نکرد.  

** خواب مدیریت شهری در 4 سال اخیر

شورای شهر فعلی تهران همه کاره پایتخت است و شهرداری کاره‌ای نیست؛ تهران در چهار سال اخیر خواب بوده است در حالیکه در دوران ما هیچگاه شهرداری و مدیریت شهری و شورای شهر نمی‌خوابید اما بنا داریم در شورای ششم پایتخت، شهرداری تهران را از خواب بیدار کنیم. در شورای ششم شهر مدیریت شهری بایستی بیدار شده و تغییر اساسی کند.

 

لیست شورای ششم شهر که توسط شورای ائتلاف تهیه شده است مملو از افراد متخصص و کارشناس است و حتی یک روحانی در این لیست حضور دارد که مهندس زلزله است و بنا دارد به شورای شهر و مدیریت شهری با توجه به تخصصش و زلزله‌خیز بودن پایتخت کمک کند.

13 نفر از افراد حاضر در لیست شورای ائتلاف در شورای شهر جوان بوده و افرادی باسابقه در حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شوند. جوانان حاضر در لیست شورای ائتلاف شهر دارای خلاقیت و اشرافیت به شهرداری و در کار خود متخصص هستند و هر کدام از اعضای لیست شورای ائتلاف بلافاصله بعد از حضور در شورا وارد کارهای اجرای و عملیاتی شهری خواهند شد چرا که نباید هیچ زمانی را از دست داد زیرا در طول سال‌های اخیر شهرداری تهران و مدیریت شهری و شورای شهر خواب بوده است.

** سر لیست دزدی یعنی عبور از حق الناس

ما پیش از این دزدی دیده بودیم اما در انتخابات اخیر سرلیست دزدی هم دیدیم؛ من و آقای چمران در لیست ایران سربلند که مربوط به شورای ائتلاف است، هستیم؛ ولی در اقدامی آشکار و دزدی سیاسی سرلیست ما را سرلیست دیگر گروه‌ها قرار دادند در حالیکه برخی لیست‌ها که خود را منسوب به دین، مذهب و اخلاق‌مداری می‌دانند سرلیست ما را دزدیده‌اند ولی باید حق‌الناس را رعایت کنند.

یک خانم در لیست شورای ائتلاف حضور دارد که یکی از مناطق تهران شهردار بوده است ضمن اینکه فرزند شهید سردار حاج قاسم سلیمانی هم برکت لیست شورای ائتلاف شورای شهر تهران است.

مجموعه‌ای از سلایق و ظرفیت‌های کارشناسی مرتبط با شورای شهر و شهرداری در لیست شورای ائتلاف حضور دارند؛ 65 درصد از افراد در این لیست یا دکتری داشته و یا دانشجوی مقطع دکتری هستند؛ همچنین 35 درصد هم دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و فقط یک نفر مدرک کارشناسی دارد.

**باید هم‌افزایی بین شورای شهر، مجلس و دولت ایجاد شود

در دوره ششم شورای شهر تهران با آنکه چهار ساله است اما  تلاش داریم با جبران خسارات گذشته طوری کار جهادی را پیگیری و عملیاتی کنیم که به اندازه هشت سال کار و تلاش از خود به جا بگذاریم. 

215 نفر از نمایندگان مجلس یازدهم از لیست ایران سربلند هستند و استقبال خوبی از لیست ایران سربلند در کل کشور برای انتخابات مجلس صورت گرفت و ان‌شاءالله همین استقبال استمرار پیدا کرده و همه 21 نامزد حاضر در لیست ایران سربلند وارد شورای شهر تهران شوند.

به احتمال بسیار زیاد یک دولت انقلابی و جوان در رأس قوه مجریه حضور پیدا خواهد کرد و می‌کوشیم هم‌افزایی زیادی بین شورای شهر، مجلس و دولت ایجاد شود.

** ایده شهر انسان محور وقتی سیستم حمل و نقل لنگ می‌زند عجیب است

بین کارنامه و وعده و ادعا تفاوت است در حالی که ما 14 سال کارنامه مؤثر و موفق در زمینه شورای شهر و شهرداری داریم که نشان‌دهنده ظرفیت‌های ویژه در گذشته و کارنامه ما است. ضمن اینکه نشان‌دهنده تحقق وعده‌های ما هم محسوب می‌‌شود.

کارهای بسیار بزرگی برای تهران انجام شده و عملاً تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی در تراز انقلاب اسلامی قرار گرفته است و می‌کوشیم در شورای ششم شهر تهران این ظرفیت را گسترده‌تر کنیم و جبران خسارت و آسیب‌هایی که ذر شورای پنجم به تهران وارد شده را جبران کنیم.

برخی از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اتهامی را به ما وارد کردند مبنی براینکه شورای چهارم شهر تهران زمین سوخت تحویل شورای پنجم داده است؛ در حالیکه این حرف آنها فرافکنی است؛ مردم نیازمند مترو و اتوبوسرانی هستند و حرف‌هایی که اعضای شورای پنجم شهر و مدیریت شهری در مورد شهر انسان‌محور می‌زنند بسیار عجیب و غریب است چرا که همین انسان نیازمند وسیله حمل‌ونقل و امکانات رفاهی مانند مترو و خطوط بی‌‌آرتی است و نباید در ترافیک بمانند.

** شورای شهر پنجم توضیح دهد برای فرهنگ تهران چه کرده؟ 

شهرداری یک سازمان خدمت‌محور است؛ فرهنگ در کشور متولی دارد و نباید صرفاً شهرداری کار فرهنگی کند بلکه عمران و ساخت‌وساز در شهرداری هم بخشی از وظایف مدیریت شهری محسوب می‌شود.

مسئله فرهنگ در ابتدا به برخی دستگاه‌ها مربوط می‌شود که می‌تواند به سازمان تبلیغات  اسلامی، مساجد و وزارت ارشاد اشاره کنم سپس شهرداری هم می‌تواند اقدامات فرهنگی انجام دهد. شورای پنجم شورای شهر باید توضیح دهد درباره فرهنگ در شهر چه کارهایی کرده است آیا توانسته این فرهنگ اعتلا ببخشد. در شورای چهارم شهر و مدیریت شهری در آن زمان سرای محلات راه‌‌اندازی شد و تعداد زیادی مساجد ساخته شد و حتی از هیأت‌های مذهبی حمایت ویژه‌ای صورت گرفت ولی باید شورای پنجم شهر توضیح دهد که درباره موضوعات فرهنگی و کارهای مذکور چه اقداماتی انجام داده است.

 

نمی‌توان پذیرفت که شورای شهر و شهرداری فقط به فرهنگ توجه کنند ولی تهرانی‌ها روزانه بین 5 تا 7 ساعت در ترافیک بمانند.

** شورای شهر انقلابی شهردار انقلابی انتخاب می‌کند

شورای دوم شهر که اصلاح‌طلبان در آن حضور داشتند سیاسی بوده و سیاسی عمل می‌کرد و به همین دلیل اعتراضاتی به وجود آمد و به همین دلیل وزارت کشور آن شورا را منحل کرد و همین اقدام منجر به کاهش 12 درصدی مشارکت مردم در انتخابات شد.

تصمیم داریم جریان ایران سربلند را بدون شعار و وعده‌گرایی به سمت انتخاب یک شهردار انقلابی که به مدیریت شهری اشراف لازم را داشته باشد و در تراز تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی باشد انتخاب کنیم تا او در کمترین فرصت مجدداً حرکت خدمت، جوشش و خلاقیت را در پایتخت عملیاتی کند.

فارس: آقای سروری به ناکارآمدی شورای شهر فعلی و تبعات آن اشاره کردند؛ در لیست شورای ائتلاف تعداد زیادی جوان متخصص دارد و این سوال وجود دارد که چقدر این لیست می‌تواند عقب افتادگی‌ها و خواب مدیریت شهری در دوران شورای پنجم شهر جبران کند؟ 

اقراریان: چیزی که در شورای پنجم شهر رخ داد به دلیل تفکر و نگاه غربگرایانه که در دولت آقای روحانی وجود دارد، بود؛ این دولت و دوستان آنها و اعضای شورای پنجم شهر و مدیریت شهری منتسب به آن متأسفانه تمامی راهکارهای رفع مشکلات را در همسویی با غرب و مذاکره با غرب می‌دانند.

** احصا مشکلات شهری توسط اندیشکده تهران شورای ائتلاف

ترکیب لیست ایران سربلند که از سوی شورای ائتلاف برای شورای ششم شهر تهران تهیه شده دارای مسئولینی از مدیران شهرداری، مدیران شهری و افرادی جهادی است که تخصص‌های لازم را  دارند.

 

متأسفانه رفتار شورای پنجم شهر سیاسی است و آنها در جریان انتخاب شهردار به همگان نشان دادند که منافع دوستان، همراهان و همدستان خود را به منافع عمومی و منافع مردم ترجیح دادند و حتی حاضر نشدند محسن هاشمی را به عنوان شهردار انتخاب کنند زیرا به دلیل اینکه باید او از شورای شهر استعفا می‌داد و احتمال حضور آقای چمران به عنوان عضو علی‌البدل شورا زیاد بود با چنین چیزی موافقت نکردند.

راه‌اندازی اندیشکده تهران توسط شورای ائتلاف صورت گرفته و تلاش کردیم از ظرفیت‌های دانشگاهی و متخصصین برای رفع مشکلات شهر استفاده کنیم. البته پیش از آن مسائل و مشکلات شهری را احصا کرده‌ایم.

** تدوین راهبردهای اساسی شورای شهر تهران ناظر به چشم انداز 1420

برنامه سوم شورای شهر تهران تا سال 1402 اعتبار دارد و راهبردهای پیشنهادی برای برون رفت از مشکلات را استخراج کرده‌ایم و باید شهردار تهران برنامه‌های خود را برای برنامه چهارم شورای شهر تهران ارائه کند.

مشخص کردن راهبردهای اساسی شورای شهر و چشم‌انداز تهران در افق 1420 بسیار مهم است و شورای شهر پایتخت می‌کوشد در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

مسائل و مشکلات پایتخت‌نشینان باید مورد توجه شورای ششم شهر قرار گیرد و بر همین اساس تلاش می‌کنیم نظرات دانشجویان و نخبگان را برای رفع مشکلات شهری، مدیریت بهتر شهر و شورای شهر دریافت کنیم.

فارس: در دوره فعلی مدیریت شهری خروجی‌های نامطلوبی داشته‌ایم که خیلی از کارشناسان دلیل آنرا استفاده از مدیران غیرشهری است که فضای شهرداری را به هیچ وجه نمی‌شناسند؛ تجربه کار در شهرداری چقدر می‌تواند منجر به ارتقا و توسعه خروجی مدیریت شهری شود؟ 

عباسی: شهرداری تهران سازمان پیچیده‌ای است که مأموریت‌های متعدد داشته و قدمت طولانی دارد. برخی مأموریت‌های شهرداری تهران 24 ساعته بوده و فوریت‌دار است و باید مدیران شهری مأموریت‌ها، ساختارها، نظام اداری و مسائل مالی و اداری شهرداری را به خوبی شناخته و ارتباطات بسیار خوبی با مردم داشته باشند.

** جوانان شورای ائتلاف رویکرد جدیدی را به شورای شهر خواهند داد

باید مدیران شهری مدیرانی از جنس جهاد و مدیریت بحران بوده و در تصمیم‌گیری سریع باشند و اگر جنس مدیران اینگونه باشند می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

 

برخی افراد می‌گویند که اعضای حاضر در لیست شورای ائتلاف شورای ششم تهران جوان هستند اما ما نباید جوانان را افرادی بی‌تجربه و بدون سابقه کار تلقی کنیم چرا که جوانان لیست ائتلاف شورای شهر علاوه بر مؤلفه جوانی تجارب گران‌بهایی داشته و تخصص دارند.

لیست شورای ائتلاف مربوط به شورای ششم شهر تهران از جوانانی تشکیل شده که تجربه و تخصص داشته و در مدیریت شهری کارشناس هستند. جوانان لیست شورای ائتلاف با حضور در شورای شهر قطعاً رویکرد جدیدی را به مدیریت شهری و شورای شهر خواهند داد. 

فارس: شورای شهر اساسا چقدر باید سیاسی باشد و دوز سیاسی بودنش نسبت به میزان سایر ابعاد چقدر باید باشد؟

اقراریان: ما در مورد شورای شهر تهران حرف می‌زنیم و شهری که پایتخت ایران است و دارای ویژگی‌های شهری است و اداره این شهر نیازمند مهارت‌های گوناگونی هست که باید به آن توجه کنیم.

**نباید از حلقه‌های میانی در مدیریت شهری غافل شویم

چیزی که بسیار مهم است و در دوره پنجم مردم آنرا حس می‌کردند حس بی پناهی مردم و عدم در دسترس بودن برخی مدیران شهری و بویژه اعضای شورا بود و کمتر می‌دیدید که مدیران شهری در بین مردم باشند.

شورای شهر تهران و سایر شهرها نهادی اجتماعی هست نه ارتباطش با مردم مهم است که البته ما نباید از حلقه‌های میانی در مدیریت شهری غافل شویم و حلقه‌های میانی در حکمرانی حلقه‌هایی هستند که شکاف بین مسولین و مردم را پر می‌کنند و تلاش می‌کنند نگاه مردم و مطالبات و دغدغه‌های آنان را منتقل کنند.

اصلی ترین مسئله که باید در مدیریت شهری بدان توجه کنیم عنصر تحول هست. رهبر انقلاب در مباحث شان با تشکل‌های دانشجویی به این تاکید داشتند که جوان مومن انقلابی عنصر یگانه تحول است و تنها راه تحول در فضای دهه پنجم انقلاب و پسابیانیه گام دوم انقلاب توجه به عنصر جوان مومن انقلابی است که می‌تواند تحول آفرینی کند.

** باید مرد میدان و مرد عمل رفع مشکلات باشیم

البته برای تحول نیازمند انسانهایی هستیم که دارای تجربه و تخصص و روحیه جهادی باشند و در یک کلام به مدیرانی نیازمندیم که با الگو قرار دادن شخصیت‌هایی مثل سردار سلیمانی است که مرد میدان و مرد عمل و مرد صحنه‌های سخت باشند و ان شاالله مردم تهران اگر به این فهرست اعتماد کنند از لحظه قطعی شدن نتیجه انتخابات تمام اعضای فهرست وقت خود را برای جبران عقب افتادگی‌های 4 ساله صرف خواهند کرد و حضور میدانی اعضای شورا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

هر چند کار رسمی شورای ششم در شهریورماه شروع می‌شود ولی زمان دوماهه فرصت خوبی برای ارتباط گیری و حضور رودرو با مردم برای احصای مشکلات محلات تهران انجام شود هرچند  نظام مسائل شهر تهران احصا شده است.

فارس: آقای اقراریان اشاره کردند که نظام مسائل شهر تهران احصا شده است. شما به عنوان یک مدیر سابق شهری چه مشکلاتی را مخصوصا در این دوره چه مشکلات و کاستی‌هایی را احصا کرده اید؟

عباسی: در امر فرهنگی که سوال شد در دوره فعلی سرای محلات رو به تعطیلی رفت و به آنها رسیدگی نشد و ارتباط با سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد قطع شد و غنی سازی اوقات فراغت مردم رها شد و اصلا یک بلاتکلیفی در امر فرهنگی و اجتماعی شهر اتفاق افتاد و هنرمندان و نخبگان فرهنگی و اجتماعی رها شدند و حمایت از آنان فراموش شد.

**اعتبار 48 هزار میلیاردی پروژه‌های عمرانی تهران چه شد؟ 

تمام نخبگان هنری و فرهنگی و اجتماعی در تعامل با شهرداری در دوران قبلی شورا بودند و ارتباطی بود که حمایت می‌شد چون اینها جامعه اثر هستند و فرهیختگی را به جامعه انتقال می‌دهند و محل اثر هستند. موضوع آموزش در شهر تهران رها شد. با این همه شعار و حرف تمام مسائل محوری در مسائل فرهنگی و اجتماعی که کوچکترین آن می‌توانست زیباسازی شهری بوده و ابزار تبلیغات شهر در خدمت فرهنگ باشد این موضوعات کنار گذاشته شد و یکسری شعار بی مصرف که اندازه بیرون آمدیم از اتاق‌ها هم ارزش نداشت جایگزینش شد.

خبر دارم نه تصمیم داشتند و تصمیم دارند که خیلی از سرای محلات که زیرساخت‌های فرهنگی شهر هست را بفروشند ولی فرصت نشد. حمایت از مساجد قطع شد در خالی که در ما بودجه شهر تهران عددی نبود و مسجد محل مراجعه حضور مردم برای نه صرفا عبادت بلکه حل مشکلاتشان است و اینها با بهانه‌های واهی نبودن منابع و بودجه از اعتبارات خارج شد و جالب اینکه اتفاقا درآمد شهرداری تهران بسیار خوب بود. اعتبار قریب 48 هزار میلیارد تومانی امسال تهران اعتبار کمی برای کسی که پروژه عمرانی اجرا نمی‌کند نیست و برای کسی که پروژه عمرانی اجرا نمی‌کند عدد قائل توجهی هست.

** توسعه شهر و کیفیت زیست شهری را عقب انداختند 

حقوق و مزایای شهرداری تهران با هزینه نگهداشت چقدر است که این 48 هزار میلیارد پاسخگوی آن باشد ولی با یک نگاه ناشیانه برخورد شد و من فکر می‌کنم اعضای شهرداری تهران هنوز شهرداری تهران را نشناخته‌اند و برنامه‌های شهرداری را نمی‌دانند چیست. اگر با آنها صحبت کنید شاید ساختار و ماموریت‌های شهرداری تهران را هم نتوانند توضیح دهند.

این شورا برای شهرداری تهران تصمیم گرفت و مدیریت‌هایی هم در راس امور نشستند که نتوانستند به وظایف خود به خوبی عمل کنند. گزارش عملکرد شهرداری تهران در یکی از مجلات کشور چاپ شد و در این درحالی که کل این گزارش عملکرد اندازه گزارش عملکرد یک منطقه در دوره قبل است. قطعا توسعه شهر و کیفیت زیست شهری عقب افتاد و به آن نپرداختند.

** 16 هزار میلیارد حقوق و مزایا و اعتبارات هزینه‌ای شهرداری تهران

حقوق و مزایا و اعتبارات هزینه ای در شهرداری تهران 16 هزار میلیارد تومان است و اختلافش با 48 هزار میلیارد را اگر در بیاوریم باقی ایم مبلغ را کجا خرج می‌کنند؟ پروژه عمرانی هم که ندارند و کار ویژه هم که ندارند و بدهی هم که به شهرداری تهران اضافه کرده اند. 

کسی می‌تواند ادعای ایجاد بدهی و خرج پول کند که پروژه‌ای عمرانی و هزینه بر اجرا کند و توسعه ایجاد کند که در شهرداری تهران اینها تعطیل شده است. 

ساده‌ترین مسائل چون رفت و روب و نظافت و نگهداشت شهر به درستی انجام نمی‌شد و شهر تمیز نیست و تهران را اگر با نگاه فنی نگاه کنیم و با گذشته مقایسه کنیم نمره قبولی نمی‌گیرد.

** باید 8 سال کار را ظرف 4 سال انجام دهیم

در این دوره هم به شهر و هم به شهرداران و هم به پرسنل شهرداری تهران ظلم شد و حقوق اولیه پرسنل شهرداری و شهروندان هم رعایت نشد. 

امروز شورایی که توسط مردم منتخب می‌شود کار سختی در پیش دارد چون 4 سال ایستایی عقبگرد را باید جبران کند و در 4 ساله دوره حضورش کار 8 ساله انجام دهد و ما شورایی خواهیم بود نه به ناچار باید کار 8 ساله انجام دهیم که 4 سال متعلق به دوره فعلی و 4سال هم مربوط به دوره خودمان است. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول