اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

اولیانوف: مذاکرات «وین» بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ادامه دارد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» تأکید کرد که مذاکرات «وین» برای احیای برجام بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز ادامه خواهد داشت.

اولیانوف: مذاکرات «وین» بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ادامه دارد

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» اتریش روز گذشته (سه‌شنبه) در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اینترفکس» با تأکید بر این که حصول توافق در خصوص احیای برجام تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۸ ژوئن ۲۸ خردادماه) امکان‌پذیر نیست، گفت که مذاکرات ادامه می‌یابد.

اولیانوف در این خصوص گفت که رسیدن به توافق در خصوص احیای توافق هسته‌ای ایران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران امکانپذیر نیست اما مذاکرات ادامه دارد و این که انتخابات‌ها نباید تأثیر چشمگیری بر فرایند مذاکرات گذارد.

وی در این خصوص گفت: «امروز تقریباً مشخص شده است که تا ۱۸ ژوئن، زمانی که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار می‌شود، رسیدن به توافقات در وین امکانپذیر نخواهد بود. مذاکرات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه خواهد داشت».

این دیپلمات روس سپس ادامه داد: «تا جاییکه متوجه شدیم، اوضاع نباید تأثیر چشمگیری بر مسیر مذاکرات بیشتر بگذارد».

اولیانوف در پاسخ به این سؤال که آیا با اظهارنظراتی مبنی بر این که روند مذاکرات در وین به بن بست خورده، موافق است یا خیر، گفت: «معتقدم که چنین ارزیابی اشتباه است و با واقعیت سازگاری ندارد زیرا گرچه به سرعتی که دوست داریم، پیشرفتی حاصل نشده است اما این روند (مذاکرات) در حال پیش‌روی است».

بنا بر گفته وی، «شفاف‌سازی در خصوص متون تلفیقی موجود در کروشه‌های سند نهایی همچنان ادامه دارد».

اولیانوف توضیح داد: «روسیه روز دوشنبه یک سند الحاقی برای بحث ارائه داد» که البته جزئیاتی در این خصوص ارائه نکرد.

نماینده روسیه در مذاکرات وین سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «این به مفهوم آن است که این روند (مذاکرات) ادامه دارد. توجه اصلی باید به طرح اجرای توافقات وین باشد و این مسئله آشکار امروز است و باید به منظور احیای کامل برجام، در خصوص اقدامات و بازه زمانی انجام این اقدامات به توافق برسیم».

روز گذشته همچنین، «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای احیای برجام در خصوص روند پیشرفت مذاکرات برجامی تأکید کرد که در زمینه موانع کلیدی در مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

مورا در مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با نمایندگانی از کشورهای روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا گفت که نمی‌تواند بگوید که دور فعلی مذاکرات وین، دور آخر مذاکرات است یا خیر.

وی در این خصوص توضیح داد: «واقعاً نمی‌دانم. منظورم این است که در حال حاضر قطعاً (به توافق نهایی) نزدیک‌تر شده‌ایم اما نمی‌دانم (که این دور آخر مذاکرات است یا خیر)». (جزئیات بیشتر)

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس نیز روز گذشته در پارلمان این کشور با اشاره به گفت‌وگوهای وین درباره احیای برجام گفت که نتیجه موفقیت آمیز برای این مذاکرات تضمین شده نیست.

وی مدعی شد که ایران به طور سیستماتیک به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند نبوده و لندن در حال کار با شرکای اروپایی و آمریکا به همراه چین و روسیه بوده و انگلیس انتظار بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام را دارد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول