اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مازندرانی‌ها تامین‌کننده ۶.۷ درصد کل حجم خون اهدایی کشور

مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: به لحاظ حجمی ۶.۷ درصد کل حجم خون اهدایی کشور را مازندرانی‌ها تامین می‌کنند.

مازندرانی‌ها تامین‌کننده ۶.۷ درصد کل حجم خون اهدایی کشور

ذوالفقار تقوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: استان مازندران با جمعیت ثابت بیش از ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر و جمعیت سیال ۱۰ میلیون نفری جز پرمصرف‌ترین استان‌های کشور ازلحاظ مصرف خون محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وجود بیشترین آمار بیماران خاص و سرطانی در مازندران، افزود: همچنین وجود ۵۰ مرکز درمانی در استان مازندران مطمئنا اگر حضور پررنگ اهداکنندگان نبود نمی‌توانستیم پاسخگوی نیاز خونی بیماران، انجام عمل‌های جراحی، تصادفات و سایر باشیم.

مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه اداره کل انتقال خون استان مازندران همانند بسیاری از استان‌های کشور در ۵ خردادماه سال ۱۳۵۸ شروع به کار کرد، اضافه کرد: این اهداکنندگان بودند که در طول این ۴۲ سال همیشه یار و یاور ما بودند تا بیماران هیچ کمبودی در بحث خون و فرآورده‌های خونی حس نکنند.

این مسؤول یادآور شد: در سال ۹۹ حدود ۱۲۳ هزار واحد خون از مردم مازندران دریافت شد و تبدیل به فرآورده‌های خونی شد و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت.

تقوی با اعلام اینکه مازندران؛ در شاخص اهدای خون مستمر در سال گذشته رتبه دوم را در کشور  با وجود بحران کرونا کسب کرد، اضافه کرد: شاخص اهدای خون در سال گذشته ۳۶ نفر در ۱۰۰۰ نفر جمعیت بود. 

وی تصریح کرد: ۶۴ درصد اهداکنندگان مستمر در سال گذشته خون خود را اهدا کردند و‌ به لحاظ حجمی ۶.۷ درصد کل حجم خون اهدایی کشور را مازندرانی‌ها تامین می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه ۲۰ درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد، اظهار کرد: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم برخی باورهای غلط ازجمله ضعیف بودن، نداشتن شرایط اهدای خون و سایر موجب شده خانم ها سهم کناری در اهدای خون داشته باشند . 

این مسؤول با اشاره به اینکه متوسط سهم بانوان کشور طی سال گذشته در اهدای خون ۵ درصد بوده که این آمار در مازندران ۳.۵ درصد بوده است، افزود: در این زمینه تلاش کردیم که با انجام برنامه‌هایی مشارکت بانوان را بیشتر کنیم و شاخص اهدای خون بانوان را ارتقا ببخشیم.

تقوی در پایان  با اعلام اینکه از ابتدای فروردین تا ۲۲ خرداد ماه امسال  ۳۵هزار نفر از اهداکنندگان به پایگاه‌های انتقال خون مازندران مراجعه کردند که از این تعداد ۲۹هزار و ۱۱۱ موفق به اهدای خون شدند، گفت: تاکید ما کماکان بر حضور پررنگ اهداکنندگان در پایگاه‌های انتقال خون مازندران است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول