اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

ضرورت تغییر ساختار حکمرانی «دولت پایه»/ باید هسته‌های مردمی را برای حل مشکلات فعال کرد

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت گفت: از نظر من مدل حکمرانی دولت پایه سنگ‌های بیشمار در مقابل توسعه را نمی‌تواند بردارد و باید دولت به سمت تشکل‌های غیردولتی دست یاری دراز کند.

ضرورت تغییر ساختار حکمرانی «دولت پایه»/ باید هسته‌های مردمی را برای حل مشکلات فعال کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی غضنفری وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در نشست مدرسه حکمرانی شهید بهشتی اظهارداشت: به طور طبیعی وقتی با اقتصاددانان صحبت می‌کنید راهکارهایی ارائه می‌دهند که همه آنها در جای خود درست است مثل اصلاح نظام بانکی و بودجه‌ای و اصلاح سیاست‌های ارزی و همه اینها درست است و باید پیگیری شود.

وی تصریح کرد: اما اتفاقی در حکمرانی جمهوری اسلامی ایران افتاده است و مسائل فنی ابعاد پیچیده‌ای پیدا کرده است. مثل بدهی کلان به بانک‌ها و یا بحث قیمت‌گذاری. بعد از آن مسائل فنی ما که ابعاد اجتماعی و سیاسی پیدا کرده‌ است.

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت گفت: به عناون مثال وقتی حزب و جناح من حاکم نیست خودروسازی را نقد می‌کنم اما وقتی جناح من حاکم است انتقاد نمی‌کنم چون ابعاد سیاسی و اجتماعی پیدا کرده و با انتقاد می‌تواند در انتخابات رای بیشتری به دست بیاورد.

وی ادامه داد: باتوجه به ابعاد پیچیده این مسائل، مثلا کسی که مسئول نظام ارزی بوده الان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است و همین کاندیداتوری باعث می‌شود عملکرد بانک مرکزی ابعاد سیاسی پیدا کند و دیگر روش‌هایی که اقتصاددانان مطرح می‌‌کنند چندان جواب نمی‌دهند و ممکن است هر اقدامی یک ناآرامی اجتماعی به‌وجود بیاورد.

غضنفری با تاکید بر اینکه نگاه یک بعدی و یا حتی دو بعدی و سه بعدی دیگر برای کشور سازگار نیست، گفت: به همین دلیل بای یک میزگردی با حضور اقتصاددانان و تولیدکنندگان و حتی سیاسیون برای بررسی چالش صنعت خودرو تشکیل شود و ما ناچاریم یک پیچیدگی‌هایی را بپذیریم که قبلا نبوده است.

وی با اشاره به ساختاری که برای انقلاب اسلامی در سال 57 به‌وجود آمد، گفت: قبل از پیروزی انقلاب وقتی حضرت امام انقلاب را شروع کردند و مردم به خیابان‌ها می‌آمدند، من اسم آن جریان سیاسی را یک جریان بدون دولت می‌نامم. با فرمان امام تظاهرات می‌کردند با فرمان امام تظاهرات نمی‌کردند. درواقع یک دولتی بود اما ساختاری نداشت.

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بعد که انقلاب شد یک گروهی شورای انقلاب را تشکیل داد و این هم یک دولت بی‌قانون بود. جنگ که شد دولت ما دولت جنگ شد و دو مشکل قبلی حل شده بود و ساختار در دست انقلابیون بود اما فشار جنگ اجازه نمی‌داد دولت به رفاه مردم بپردازد. دولتی که از 140 سر کار می‌اید دولت بی‌بنیه و دولت بی‌پول است. اگر شاخص‌های انباشت سرمایه در کشور را با 10 سال قبل مقایسه کنید منفی شده، تولید ناخالص داخلی و صادرات و... کمتر شده است و در این دهه همه شاخص‌ها کاهشی بوده است. این دولت بی‌بنیه یا ناتوان در اندوخته مالی و ارزی با آن مقدمه اول که گفتم مشکلات پیچیده‌ای سر راهش است، مثل یک پشت بامی است که برف سنگینی روی آن است و یک بچه را برای پارو کردن آن فرستاده‌ایم یا برای برداشت آوار یک نفر با یک بیل بفرستیم.

وی ادامه داد: دولتی که روی کار می‌آید فقط یکی دو سال باید صرف برداشتن این خاک‌ها و سنگ‌ها کند. در دوران دولت بی‌ساختار کارهای زیادی انجام شد و دولت بی‌قانون و دولت جنگ خیلی کارها را انجام داد. وقتی به آن ساختارها نگاه می‌‌کنیم می‌بینیم که چیزهایی فراموش شده است. 

غضنفری گفت: فرض کنید یک پدر خانه‌ای است که سالم و خوب است اما نمی‌تواند وضعیت معیشت را سامان بدهد و برای این کار فرزندان هم باید با او همراه شود. مردم باید به این توجه کنند که دولت دیگر نمی‌تواند جاده بسازد، پالایشگاه بسازد و امثال آنها را بسازد. اینکه بتواند مشکلات فعلی را حل کند کار بزرگی کرده است. 

وی ادامه داد: مدلی که من طرفدار آن هستم ایجاد هسته‌های مردمی برای حل مشکلات اقتصادی، صنعتی، آموزشی و امثال آنها است. نمی‌خواهم از واژه خیریه استفاده کنم اما مثلا اتاق بازرگانی باید وارد گفت‌وگو با دولت شود که 5 مگاپروژه را اجرا می‌کنم و آن نقش‌هایی که را که نمی‌توانی اجرا کنی را اجرا می کنم. یا اساتید دانشگاه‌ها و صاحبان صنایع دور هم جمع شوند و با قراردادی با دولت توان دانشگاه و صنایع در خدمت تحقیق و توسعه قرار دهند.

به گفته وی برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چندان قابل تحقق نیست چون پیچیدگی مشکلات اقتصادی ایران به‌گونه‌ای است که میدان را باید برای مردم فراهم کرد و این مردم سهم عمده حرکت اقتصادی را پیش ببرند. 

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: ممکن است سوال شود این چقدر قابل اجرا است؟ من جواب ناامیدکننده‌ای برای آن دارم. چون معمولا هر 4 سال یکبار که مردم می‌آیند و به امید کام‌یابی رای می‌دهند. سال اول امیدوار است و سال دوم امیدش را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه در برخی دوره‌ها مشارکت بالا بود اما حکمران جدید و رئیس جمهور مردم را در امور اجرایی دخالت نمی‌داد، گفت: امیدوارم مشارکت انتخابات 1400 بالا باشد اما اگر میزان مشارکت دلچسب نباشد، این روش حکمرانی که من بیان کردم خیلی سخت قابل اجرا خواهد بود. عده‌ای رای نمی‌دهند و من به آنها احترام می‌گذارم و عده‌ای رای می‌دهند و من دست آنها را می‌بوسم اما به هر دوی اینها می‌گویند خیلی ممنون بروید تا 4 سال بعد. در حالی که باید اینها را در تصمیم‌گیری و انجام امور همراه و درگیر کرد.

غضنفری گفت: پس ما در 4 سال آینده کار دیگری داریم و آن این است که این عده‌ای که به خاطر رفتار غلط حکمرانی ما دلسرد شدند، همراه شوند. پس 4 سال آینده پر از ویژگی‌های خاص خودش است و اگر درباره تحلیل آن دچار غفلت شویم، ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شویم و اگر درک خوبی پیدا کنیم، می‌توانم اقدامات ماندگاری انجام دهیم.

وی تاکید کرد: از نظر من مدل حکمرانی دولت پایه سنگ‌های بیشمار در مقابل توسعه را نمی‌تواند بردارد باید دولت به سمت تشکل‌های غیردولتی دست یاری دراز کند. به همان مهربانی که برای رای گرفتن از آنها بر چهره داریم بعد از آنکه پاستورنشین شدیم آن مهربانی را ادامه دهیم. این مدل حکمرانی که در انقلاب و در زمان جنگ به کار بردیم را باید در سال‌های آینده ادامه دهیم تا بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول