اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

۵۶ درصد از اهداکنندگان خون در خراسان رضوی، اهداکننده مستمر هستند/ خراسان رضوی سومین تولیدکننده خون در کشور

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: تعداد اهداکنندگان مستمر خون در این استان طی سال گذشته ۷۶ هزار و ۱۴۵ نفر بود که ۵۶ درصد از کل اهداکنندگان را شامل می‌شوند و ۱۶ درصد از اهداکنندگان خون ‌بار اولی و بقیه اهداکنندگان باسابقه هستند.

۵۶ درصد از اهداکنندگان خون در خراسان رضوی، اهداکننده مستمر هستند/  خراسان رضوی  سومین تولیدکننده خون در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی پایگاه انتقال خون خراسان رضوی، اهدای خون، اهدای زندگی به بیماران است و هر واحد خون جان سه نفر را نجات می‌دهد، بیماران چشم‌انتظارند تا همنوعی قطرات زندگی را به آن‌ها هدیه کند و دوباره زندگی جاری شود، اهدای خون را فراموش نکنیم، بیایید با اهدای خون به تداوم تپش قلب‌ها کمک کنیم.

۱۴ ژوئن برابر با ۲۴ خردادماه هرسال روز جهانی اهدای خون است در این روز در سراسر جهان از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام تلاشگران اهدا و انتقال خون، قدردانی می‌شود. ۱۴ژوئن روز تولد «کارل لندشتاینر» زیست‌شناس اتریشی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۰ به خاطر کشف گروه‌های خونی است و این روز را به پاسداشت این مرد علم و زندگی، روز جهانی اهدای خون نام‌گذاری کرده‌اند.

شعار امسال با عنوان «اهدای خون تو، تداوم تپش قلب جهان» انتخاب‌شده است. این شعار بر نقش کلیدی اهداکنندگان در ارتقاء سلامت جهان و نجات جان انسان‌ها تأکید دارد و از همه مردم در هر نقطه از این جهان درخواست می‌کند که به‌طور مستمر خون اهدا کنند و تمرکز کمپین امسال بر نقش جوانان در تضمین خون سالم و کافی است.

اهدای خون، اهدای زندگی است به همنوعی که جانش به قطرات خون اهداکنندگان بستگی دارد و اهداکننده بی‌هیچ چشم‌داشتی فقط به امید نجات جان انسانی خون خود را اهدا می‌کند تا شادمانی و سلامتی که بزرگ‌ترین نعمت الهی است را به نشانه انسانیت و ایثار به بیمار و خانواده‌اش هدیه کند، هدیه‌ای از جنس نوع‌دوستی.

۴۷سال خدمت صادقانه برای نجات بیماران

سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۳ باهدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به‌منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به‌ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی (سرطان خون) تأسیس شد.

اهداف این سازمان باسابقه ۴۷سال خدمت، شامل مشارکت در مراقبت از بیماران، تأمین خون سالم و کافی، بسیج اهداکنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان‌ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه‌های انتقال خون است، این سازمان، جمع‌آوری و توزیع خون و فرآورده‌های آن را از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور بر عهده دارد.

۵۶ درصد از اهداکنندگان خون در خراسان رضوی، اهداکننده مستمر هستند

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: تعداد اهداکنندگان مستمر خون در این استان طی سال گذشته ۷۶ هزار و ۱۴۵ نفر بود که ۵۶ درصد از کل  اهداکنندگان را شامل می‌شوند و ۱۶ درصد از اهداکنندگان خون‌بار اولی و بقیه اهداکنندگان باسابقه هستند.

دکتر حمیدرضا اسلامی بابیان اینکه حرکت به‌سوی افزایش تعداد اهداکنندگان مستمر خون که دستکم سه بار در سال خون خود را اهدا می‌کنند، یکی از اهداف انتقال خون در استان خراسان رضوی است، ابراز کرد: سال گذشته  ۱۶۷ هزار و ۷۲۴ نفر در این استان برای اهدای خون مراجعه کردند که ۱۲۷ هزار و ۴۶۰ نفر از این تعداد شرایط اهدا را داشته و از آن‌ها خون‌گیری انجام شد.

وی افزود: این تعداد به علت شیوع کرونا نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد کاهش داشت اما از ابتدای سال جاری شاهد افزایش شمار اهداکنندگان خون در این استان هستیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: ۶ درصد از کل اهداکنندگان خون در خراسان رضوی طی سال گذشته زن و بقیه مرد بودند که تعداد بانوان اهداکننده خون در استان نسبت به سال قبل از آن‌ یک درصد افزایش داشت.

وی گفت: طی این مدت ۳۳۲ هزار و ۵۰۹ کیسه خون و فراورده‌های خونی توسط انتقال خون خراسان رضوی برای ۶۲ بیمارستان زیرپوشش ۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی مستقر در استان خراسان رضوی تولید شد.

اسلامی با اشاره به تولید پلاسما در خراسان رضوی افزود: از سال ۹۵ تاکنون با همکاری وزارت بهداشت ۱۸۰ هزار پلاسما برای تأمین داروهای موردنیاز از این استان به کشورهای خارجی ارسال‌شده است.

وی با بیان اینکه حداقل سن قابل‌قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است، ابراز کرد: حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (باسابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضویبا تأکید بر اینکه هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی‌لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است، خاطر نشان کرد: پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به‌طور طبیعی توسط سیستم خون‌ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن ازدست‌رفته را به‌مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون ۱۳ پایگاه و مرکز اهدای خون در استان خراسان رضوی دایر است که ۶ مرکز آن در مشهد، پنج پایگاه در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، گناباد و قوچان و دو مرکز اهدای خون در شهرستان‌های کاشمر و تربت‌جام است.

اسلامی تأکید کرد: خراسان رضوی پس از استان‌های تهران و شیراز سومین تولیدکننده خون در کشور است.


انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول