اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

رائفی‌پور در شبکه المیادین: رقابت انتخاباتی بین جریان انقلابی و غربگراست

یک پژوهشگر مسائل سیاسی و راهبردی با حضور در ویژه برنامه انتخاباتی شبکه المیادین برای انتخابات ایران تأکید کرد که رقابت انتخاباتی از اصولگرا و اصلاح‌طلب عبور کرده و اکنون میان انقلابِی‌ها و غربگراهاست.

رائفی‌پور در شبکه المیادین: رقابت انتخاباتی بین جریان انقلابی و غربگراست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین که روز گذشته میزبان مناظره «عباس عبدی» و «سید حسین نقوی حسینی» بود (+)، در ویژه‌برنامه ساعت ۱۵:۳۰ (به وقت تهران)‌ برای انتخابات ریاست جمهوری ایران، از «علی اکبر رائفی‌پور، پژوهشگر امور راهبردی» دعوت به عمل آورد.

رائفی‌پور در این برنامه درباره سوالاتی در خصوص رقابت میان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگراست، تأکید کرد، مردم از این مرحله عبور کرده‌اند و رقابت در انتخابات کنونی میان انقلابی‌ها و غربگراهاست. او توضیح داد که اگر بخواهد مثالی بزند به آقای علی لاریجانی اشاره می‌کند که ریشه‌اش را اصولگرا می‌دانند اما با دولت روحانی که به غرب متمایل بود، همسو بود و در همین چارچوب نامزد انتخابات شد و مقابل نامزدان اصولگرا قرار داشت. 

رائفی‌پور در پاسخ به سوال مجری برنامه که آنچه اشاره کردید نکته‌ مهمی است که نه اصولگرایی نه اصلاح‌طلبی و منظور از جریان انقلابی چیست توضیح داد، ببینید ما از زمانی که انقلاب کردیم مبانی و اصولی در سیاست خارجه داشتیم یا در حوزه دشمن‌شناسی می‌گفتیم با اسرائیل به خاطر ظلم و جنگ با اهل سنت و با نظام وقت در آفریقای جنوبی به خاطر آپارتاید قطع رابطه کردیم، در حالیکه هیچکدام از این دو کشور با شیعیان نمی‌جنگیدند اما با‌ آمریکا و اروپا رابطه داشتیم. یا مثلا ما با عراق هشت سال جنگیدیم و با سرنگونی صدام، الان  ایران و عراق دو کشور دوست هستند، چون ما برای دشمنی‌مان مبنا داریم.


رائفی‌پور در استودیو تهران المیادین

 

رائفی‌پور با بیان اینکه  اگر پیشرفت می‌خواهیم باید به سمت مدیران انقلابی برویم افزود، شهید سلیمانی نماد مدیر انقلابی بود و در جاهایی که لیبرال‌ها مدیریت کردند، با مشکل مواجه شدیم... در دوره چهار ساله نخست دولت احمدی‌نژاد ما از نظر درونی و از نظر بین‌المللی به خصوص در جبهه مقاومت موفق بودیم... بنابراین این مسئله برای مردم روشن بوده که جاهایی که مدیریت در دست نسل‌های انقلابی بوده مثل صنعت موشکی، پیشرفت داشتیم و در جاهایی که لیبرال‌ها مدیریت کردند، با مشکل مواجه شدیم... بنابراین، مردم به این نتیجه رسید‌ه‌اند اگر پیشرفت می‌خواهیم باید به سمت مدیران انقلابی برویم.

در تکمیل تعریف جریان انقلابی، میهمان ویژه‌برنامه انتخاباتی المیادین در استودیو تهران گفت، نیروهای انقلابی مبانی و اصولی دارند که عبارت است از کارآمدی، مقبولیت، ولایتمداری و عدالتخواهی... امروز می‌بینیم که در فضای مجازی هشتگ «مردم میدان» که برگرفته از «مرد میدان» که اشاره به سردار سلیمانی دارد، ترند شده که باید توضیح دهم که مردم ایران نه لزوما اصولگرا هستند و نه اصلاح‌طلب، مردم متدین هستند و کشورشان را دوست دارند اما در این تدین، طیفی هستند... در نگاه امام خمینی (ره) اینها مردم بودند و میزان رأی همین مردم است... مردم در دسته‌بندی سیاسی قرار نمی‌گیرند و از سید ابراهیم رئیسی که با فساد مقابله کرده خوششان آمده و یک بازگشت به مبانی انقلاب صورت گرفته است.

رائفی‌پور با اشاره به تمایل بیشتر مردم در انتخابات کنونی به آقای رئیسی گفت، رئیسی بر اساس مقابله با فساد در قوه‌قضاییه مشهور شده است... در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری بحث شفافیت مطرح شده و رئیسی در مناظرات اعلام کرد که دیگر حقوق‌های زیاد که ما در اصطلاح به آن حقوق نجومی می‌گوییم، نخواهیم داد.

 

مجری المیادین از حمایت‌های مختلف از جمله جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و همچنین حمایت «شورای هم‌اندیشی اهل‌سنت ایران» پرسید و رائفی‌پور گفت، نه فقط حوزه علمیه شیعه بلکه حوزه علمیه اهل سنت هم از آقای ابراهیم رئیسی اعلام حمایت کردند. آنقدر جریان غربگرا در عملکردش بد بوده که حتی اهل سنت را متقاعد کرد که از آقای رئیسی حمایت کنند. سابقه آقای رئیسی در دستگاه قضا و مبارزه با فساد توانسته مردم را متقاعد کند تا از او حمایت کند. 

رائفی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا اصلاحطلبان قصد دارند همان سناریو سال ۱۳۹۲ را که روحانی در آن به پیروزی رسید، در انتخابات امسال اجرا کنند، توضیح داد که روحانی سه درصد رای داشت و با حمایت آقای هاشمی رفسنجانی، جریان اصلاحات، سلبریتی‌ها و رسانه‌های غربی، جامعه لیبرال را برانگیخت تا رأی بگیرد. مردم عادی را هم خطاب قرار دادند و معیشت مردم را به مذاکرات با غرب گره زدند و در عرض چند روز مجموع آرایش به حدود پنجاه درصد رسید.

او توضیح داد که تنها راه چاره اصلاح‌طلب‌ها این است که مهرعلیزاده حتما باید کنار برود و همتی بماند و اگر دوباره این جریان همچون چهار سال پیش عمل کند رأی جمع می‌کند اما سلبریتی‌ها و اهل سنت دیگر حاضر نیستند از این جریان حمایت کنند چون نمی‌خواهند آبرویشان را برای لیبرال‌ها به خطر بیاندازند.

رائفی‌پور در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت و فضای انتخابات گفت، مسئله کرونا یکی از مسائلی است که تأثیر می‌گذارد. نکته دوم این است که برخی از ایرانی‌ها در دقیقه ۹۰ تصمیم به مشارکت در انتخابات می‌گیرند [بنابراین صرفا بر اساس نظرسنجی‌ها نمی‌شود قضاوت کرد]... پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد میزان مشارکت مردم در این دوره ریاست‌جمهوری، چیزی نزدیک به پنجاه درصد پیش‌بینی می‌کنیم هرچند این درصد، عرف جهانی خوب است اما برای جامعه ایرانی که دموکراتیک است و انتخابات پرشورتری داشته، کم است البته از این شرایط در دوره دوم هاشمی هم اتفاق افتاد که تنها حدود ۵۰ درصد مردم در انتخابات مشارکت داشتند، آن هم به دلیل تورم ۵۰ درصدی، البته یادمان باشد که دولت آقای روحانی ادامه آقای هاشمی است. 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول