اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

می توان آلودگی هوا را با تغییر رویه مصرف سوخت کنترل کرد

یک کارشناس مسائل حوزه شهری با بیان اینکه 75 درصد از آلودگی هوا از سوخت دیزل و گازوئیل است، گفت: با تغییر رویه مصرف سوخت و تبدیل اتوبوس‌های دیزلی به اتوبوس‌های گازسوز یا برقی می توان آلودگی هوا را کنترل کرد.

می توان آلودگی هوا را با تغییر رویه مصرف سوخت کنترل کرد

مهدی پیرهادی فعال سیاسی و اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به معضل آلودگی هوای تهران به راهکارهای رفع این مشکل اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مشکلات و پارمترهای آلودگی در تهران است. البته شاید از نظر اهمیت و سلامت شهروندان در طولانی مدت مهم‌ترین پارامتر نباشد زیرا پارامتر آلودگی آب و در کنار آن استحصال بسیار زیاد آب از منابع زیرزمینی خطرناک‌تر است، اما آلودگی هوا نیز به نوبه خود هم بر سلامت شهروندان و محیط‌زیست اثرگذار است و هم باعث آلودگی خاک و آب زیرزمینی می‌شود.

وی افزود: با تغییر رویه مصرف سوخت و تبدیل اتوبوس‌های دیزلی به اتوبوس‌های گازسوز یا برقی، ایجاد ایستگاه‌های کنترل آلودگی کامیون‌ها در کنار عوارضی جاده‌ها و کنترل کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که شب‌ها از مازوت و گازوئیل به جای گاز جهت تولید انرژی استفاده می‌کنند اقدامات مؤثر کاهش آلودگی هوای تهران است.

پیرهادی تصریح کرد: آلودگی هوا در کنار تمام این موارد مهم‌ترین پارامتر مشهود آلودگی است و به همین دلیل باید کنترل شود. مطابق سند سیاهه انتشار آلودگی هوا که توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشرشده مهم‌ترین پارامتر آلاینده هوا پارامتر ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون یا به اصطلاح ۲.۵ pm است.

*۷۵ درصد از منشأ مهم آلودگی هوا سوخت دیزل و گازوئیل است

پیرهادی حدود ۷۵ درصد از منشأ مهم آلودگی هوا را سوخت دیزل و گازوئیل برشمرد و با ارائه راهکارهایی برای رفع این معضل پرداخت و گفت: با تغییر رویه مصرف سوخت و تبدیل اتوبوس‌های دیزلی به اتوبوس‌های گازسوز یا برقی در شهرداری تهران و همین طور ترغیب یا اجبار سایر نهادها و ارگان‌ها که از اتوبوس به عنوان سرویس حمل‌ونقل پرسنل استفاده می‌کنند به استفاده از اتوبوس‌های برقی یا شارژی به جای اتوبوس‌های دیزلی می‌توان از میزان آلودگی کم کرد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر می‌توان با پیشنهاد به دولت برای تغییر رویه تولید در خودروسازان از اتوبوس‌های دیزلی و اتوبوس‌های برقی در یک برنامه کوتاه مدت مقدار بسیار زیادی از سهم آلودگی را کاهش داد و بدین ترتیب هوای شهر تهران را در یک برنامه بلندمدت به هوای تمیز و پاک تبدیل کرد.

این کارشناس مسائل حوزه شهری خاطرنشان کرد: در کنار این کارها می‌توان برای کامیون‌ها و کامیونت‌هایی که گازوئیل سوز هستند، اجبار استفاده از موتورهای یورو ۵ را پیشنهاد داد و پمپ‌های گازوئیل تهران و اطراف تهران را با گازوئیل یورو ۵ که امکان تولید آن در ایران نیز وجود دارد تغذیه کرد.

پیرهادی  به طرح دیگری برای کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: طرح دیگری را می‌توان در مبادی ورودی شهر در شب‌ها که کامیون‌ها وارد شهر می‌شوند اجرا کرد. این‌طور که ایستگاه‌های کنترل آلودگی در کنار عوارضی جاده‌ها قرار داده شود تا کامیون‌هایی که از حد بیشتری آلاینده هستند امکان ورود به شهر را نداشته باشند. همچنین کنترل کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که شب‌ها از مازوت و گازوئیل به جای گاز جهت تولید انرژی استفاده می‌کنند نیز بسیار مؤثر است. چراکه این مسئله یکی از پارامترهای مهم در آلودگی هوای تهران است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول