اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

زنگنه اظهارات رئیسی درباره تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد یا تأیید؟

هرچند زنگنه تلاش کرد اظهارات رئیسی درباره مرجع تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین در سال 98 را تکذیب کند ولی به مصوبه‌ای اشاره کرد که عملا موید اظهارات این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود.

زنگنه اظهارات رئیسی درباره تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد یا تأیید؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و یکی از اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اواخر هفته گذشته در دانشگاه تهران و همچنین در آخرین مناظره انتخاباتی بین نامزدها که شنبه این هفته برگزار شد، بر این موضوع تاکید کرد که این شورا صرفا درباره نحوه توزیع منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین در سال 98 تصمیم گیری کرده است و دولت راسا تصمیم گرفته است که قیمت بنزین را افزایش دهد.

این اظهارات رئیسی با واکنش شورای اطلاع رسانی دولت مواجه شد و این شورا با انتشار بیانیه ای بر این موضوع تاکید کرد که افزایش قیمت بنزین در سال 98 یک تصمیم حاکمیتی بوده و صرفا توسط دولت اتخاذ نشده است. در این بیانیه آمده بود: «چنانکه پیش از این نیز بارها اعلام گردیده،‌ مباحث مربوط به اصلاح قیمت بنزین، از آنجا که یک تصمیم کلان ملی و حاکمیتی به شمار می‌رفت در جلسات متعدد سران قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اینکه در خصوص همه ابعاد و جوانب آن،‌ اتفاق نظر حاصل شد، مصوبه به امضا سران سه قوه رسیده و خدمت مقام معظم رهبری ارسال گردید».

چند ساعت بعد از انتشار این بیانیه شورای اطلاع رسانی دولت، ستاد مرکزی هماهنگی ستادهای مردمی حامی آیت‌الله رئیسی با انتشار بیانیه ای مجددا بر صحت اظهارات رئیسی تاکید کرد. در این بیانیه آمده بود: «اولا: اصل تصمیم در خصوص گرانی بنزین، زمان و نحوه اجرای آن در دولت اتخاذ شده است و این موضوع بر خلاف ادعای مطرح شده در اطلاعیه دولت در یکی از جلسات هماهنگی سران قوا صرفا از جنبه اطلاع رسانی مطرح می‌شود و نه از جنبه تصویب.

ثانیا: صرفا نحوه هزینه کردِ درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین در جلسه شورای سران تصویب می شود نه زمان و چگونگی  اجرای آن!».

امروز هم بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه مراسم گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در پاسخ به سوالی درباره این موضوع مجددا شورای عالی هماهنگی سران قوا را نهاد تصمیم گیرنده درباره این موضوع دانست. زنگنه گفت: «تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین در مصوبه دولت چاپ شده و در اختیار همه هم هست. در این مصوبه نوشته شده دولت در اجرای تصویب سران محترم سه قوه این تصمیم را گرفت».

هرچند زنگنه با هدف تکذیب اظهارات رئیسی به مصوبه دولت اشاره کرده است ولی موضوعی که بدان اشاره شده، اتفاقا موید صحت ادعای این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است.

*زنگنه اظهارات رئیسی را تکذیب کرد یا تایید؟

تنها مصوبه منتشر شده دولت درباره موضوع افزایش قیمت بنزین در 24 آبان ماه 98، مصوبه مورخ 15 دی ماه هیئت دولت در همان سال با موضوع «آیین نامه نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت کمک حمایت معیشتی» است. در ابتدای این مصوبه، به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بدین صورت اشاره شده است: «در اجرای مصوبه چهلم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مورخ 1398/6/30 در خصوص نحوه بازتوزیع منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین بین خانوارهای مشمول».

همانطور که مشاهده کردید این عبارت از مصوبه هیئت دولت تایید کننده ادعای سید ابراهیم رئیسی و نفی کننده ادعای بیژن زنگنه و شورای اطلاع رسانی دولت است زیرا صراحتا تاکید شده که موضوع این مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا، «نحوه بازتوزیع منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین بین خانوارهای مشمول» بوده است.

بررسی تنها خبر رسمی منتشر شده درباره جزئیات جلسه 30 شهریورماه 98 شورای عالی هماهنگی سران قوا هم موید این موضوع است. در بخشی از خبر این جلسه که مشابه رویه مرسوم توسط پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور منتشر شده، آمده است: «رئیس جمهور تأکید کرد که هرگونه عواید حاصل از هرگونه اصلاح ساختاری قیمت‌ها صرفاً باید به اقشار کم درآمد و افراد دارای درآمد ثابت انتقال داده شود تا کاهش قدرت خرید آنان با توجه به نوسانات تورمی در حد ممکن جبران شود».

خبر دیگری که موید اظهارات سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و یکی از اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره نحوه تصمیم گیری درباره افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 98 است، اظهارات اخیر علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره استنکاف دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از پاسخگویی در این کمیسیون درباره بررسی پرونده مهم نحوه افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ و حوادث بعدی است. خضریان درباره این موضوع گفت: «کمیسیون اصل 90 مجلس دو بار از آقای محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای حضور در کمیسیون و شنیدن اظهارات کارشناسی دعوت به عمل آورده و ایشان به بهانه اینکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ تصمیم نکرده از حضور در کمیسیون و کمک به انجام وظایف نظارتی و قانونی کمیسیون اصل نود خودداری کرده است».

همانطور که مشاهده کردید محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هم مدعی است که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره نحوه افزایش قیمت بنزین در آبان 98 تصمیمی اتخاذ نکرده و با تکیه بر همین موضوع، از پاسخگویی به کمیسیون اصل 90 مجلس شانه خالی کرده است.

*دولت مصوبات مرتبط شورای عالی هماهنگی اقتصادی را منتشر کند

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می رسد نباید در صحت اظهارات رئیسی درباره این موضوع که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صرفا درباره نحوه توزیع منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین در سال 98 تصمیم گیری کرده است و دولت راسا تصمیم گرفته است که قیمت بنزین را افزایش دهد، تردید کرد. با این وجود، اگر دولت همچنان مدعی است که این اظهارات غیرواقعی بوده و تصمیم گیری درباره نحوه افزایش قیمت بنزین در شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاذ شده است، ضرورت دارد هر چه سریعتر اسناد مربوط به مصوبات این شورا درباره این موضوع را رسانه ای کند تا ابهامات ایجاد شده درباره این موضوع در فضای جامعه برطرف گردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول