اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

وجود ۲۰ هزار ماینر غیرمجاز در آذربایجان‌شرقی / استخراج هر بیت‌کوین چقدر برق مصرف می‌کند؟

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تاکنون سه هزار و ۶۸۱ دستگاه‌ ماینر غیرمجاز در استان کشف و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، گفت: البته پیش‌بینی می‌کنیم در حدود ۲۰ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در آذربایجان‌شرقی وجود دارد.

وجود ۲۰ هزار ماینر غیرمجاز در آذربایجان‌شرقی / استخراج هر بیت‌کوین چقدر برق مصرف می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فرج‌نیا ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به عوامل محدودیت‌های اعمال شده در شبکه توزیع برق و قطعی‌های ماه اخیر اظهار داشت: در حال‌حاضر ۹ هزار و ۸۷۲ مگاوات تراز منفی داریم که پنج تا ۶ هزار مگاوات آن از طریق مدیریت مصرف در بخش‌های صنعت و کشاورزی تامین می‌شود با این حال به دلیل کاهش حجم بارش‌ها، افزایش دما و گرمای زودرس و رشد شدید مراکز تولید غیرمجاز رمزارز با محدودیت‌هایی روبه‌ رو هستیم که امیدواریم با اطلاع‌رسانی مناسب رسانه‌ها و همراهی مشترکان بتوانیم پیک مصرف تابستان امسال را بدون قطعی‌های احتمالی پشت سر بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی جاری حجم بارش‌ها و در نتیجه ذخایر پشت سدها به شدت کاهش یافته و این در حالی است که ۱۰ هزار مگاوات از انرژی تولیدی در کشور به صورت برق آبی تامین می‌شود و در نتیجه چهار هزار و ۳۰۲ مگاوات برق پیش‌بینی شده برای این حوزه وارد مدار تولید نشد و بخشی از قطعی‌ها مربوط به همین موضوع بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی گرمای زودرس و افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مصرف انرژی را دیگر عامل قطعی‌های اخیر برشمرد و ادامه داد: در این میان توسعه شدید مراکز تولید غیرمجاز رمزارزها نیز تهدیدی جدی برای حوزه انرژی برق محسوب می‌شود زیرا بر اساس برخی ارزیابی‌ها بین ۴.۵ تا ۱۰ درصد رمزارز دنیا در ایران تولید می‌شود و این در حالی است که هر دستگاه ماینر برای تولید یک بیت‌کوین انرژی معادل مصرف برق یکصد ساله یک خانه و ۳۵ هزار مشترک خانگی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون سه هزار و ۶۸۱ دستگاه‌ ماینر غیرمجاز در استان کشف و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، گفت: البته پیش‌بینی می‌کنیم در حدود ۲۰ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در آذربایجان‌شرقی وجود دارد که میزان مصرف آنها در صورت حضور همزمان در شبکه توزیع، ۶ مگاوات یعنی معادل مصرف دو شهرستان هوراند و چاراویماق است.

فرج‌نیا خواستار همکاری مردم برای کشف و برخورد با این مراکز شد و خاطرنشان کرد: سامانه اطلاع‌رسانی سمات با پاداش‌هایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای گزارش وجود چنین مراکزی راه‌اندازی شده که هویت خبردهنده در این سامانه برای هیچ‌کس اعلام نمی‌شود و این کار می‌تواند کمک شایانی در خصوص جمع‌آوری دستگاه‌های غیرمجاز رمزارز خانگی کند، چراکه این امر در خصوص مشترکان صنعتی و کشاورزی از طریق رصدهای مرتب و کنتورهای هوشمند امکان‌پذیر است اما در مورد توسعه خانگی تولید رمزارزها شرایط متفاوت و تنها با همکاری عمومی قابل جلوگیری است.

وی، رویکرد اصلی برای جلوگیری از قطعی‌های برق را مدیریت مصرف در بخش صنعت و کشاورزی اعلام و تاکید کرد: بر این اساس از ۱۲ ظهر تا ۲۲ شب زمان اوج مصرف اعلام شده و صنایع با مصرف بالای سه مگاوات در این ساعات با ۴۰ درصد ظرفیت مجاز به فعالیت هستند و در بخش کشاورزی نیز با نصب کنتورهای هوشمند، میزان مصرف به‌طور مرتب رصد و کنترل می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی ادارات را در وقت معمول و ۹۰ درصدی در ساعات غیر اداری را از دیگر راهکارهای مدیریت پیک مصرف تابستانه برشمرد و ادامه داد: رعایت این الگوهای مصرف با همکاری بسیج ادارات مورد رصد مداوم قرار دارد به‌گونه‌ای که تنها امروز دو بانک و دو مجموعه اداری در شهرستان‌های مراغه و جلفا اخطار قطعی برق دریافت کرده‌اند.

وی افزود: همچنین بر اساس قوانین تمام مراکز تولید رمزارزها باید در زمان اوج مصرف از مدار خارج شوند که در استان تنها به دو مرکز در شهرستان‌های هریس و ورزقان مجوز داده شده و حتی این دو مرکز نیز در حال حاضر برق دار نشده‌اند و از طریق ژنراتور فعالیت می‌کنند.

فرج‌نیا از عملیاتی شدن تفاهم‌نامه سه جانبه توزیع برق آذربایجان‌شرقی با کمیته امداد و بسیج مهندسان لشگر عاشورا در زمینه نصب سلول‌های خورشیدی برای واحدهای روستایی و مددجویان کمیته امداد خبر داد و متذکر شد: بر اساس این تفاهم‌نامه ۴۰۰ مشترک تائیدیه‌های لازم را برای نصف این صفحات و تولید برق دریافت کرد‌ه‌اند که از این تعداد ۱۳ مورد با نصب سلول‌های خورشیدی قرارداد خود را نیز دریافت کرده‌اند و هر کیلووات برق تولیدی این مشترکان به مبلغ یک‌هزار و ۴۳۰ تومان خریداری می‌شود که می‌توانند منبع درآمدی برای این خانواده‌های نیازمند ایجاد کند.

انتهای پیام/60015/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول