اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پیشنهاد جدید نتانیاهو به گانتز برای بر هم زدن ائتلاف لاپید-بنت

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در راستای آخرین تلاش‌ها برای بر هم زدن ائتلاف جدید، پیشنهادی به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده است.

پیشنهاد جدید نتانیاهو به گانتز برای بر هم زدن ائتلاف لاپید-بنت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در راستای آخرین تلاش‌ها برای جلوگیری از شکست، به «بنی گانتز»، وزیر جنگ این رژیم پیشنهاد داده به مدت سه سال نخست‌وزیری را در دست بگیرد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد بنیامین نتانیاهو پیشنهاد داده او از سمتش استعفا خواهد کرد و بنی گانتز به عنوان رئیس ائتلاف آبی و سفید به مدت سه سال نخست‌وزیر خواهد بود. مطابق این طرح، نتانیاهو در جریان این سه سال، نخست‌وزیر چرخشی خواهد بود.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد این پیشنهاد از طریق چندین کانال و نزدیکان نتانیاهو به بنی گانتز ارائه شده است.

این گزارش حاکی است دستیاران گانتز پیشنهاد نتانیاهو را به طور کامل رد کرده‌اند.

حزب «لیکود» به ریاست نتانیاهو و حزب «آبی و سفید» به ریاست بنی گانتز آوریل ۲۰۲۰ بعد از سه انتخابات متوالی به توافقی برای تشکیل ائتلاف دست پیدا کردند.

اما کابینه نتانیاهو تنها ۶ ماه بعد از تشکیل به دلیل عدم توافق او با گانتز بر سر تصویب بودجه سال مالی ۲۰۲۰ منحل شد و مارس ۲۰۲۱ انتخابات جدیدی برگزار شد.

نظر بسیاری از کارشناسان در آن زمان این بود که نتانیاهو این وضعیت را برای جلوگیری از تحویل نخست‌وزیری به گانتز مهندسی کرده است.

«دیوید بیتان»، یکی از اعضای حزب لیکود روز جمعه از نتانیاهو به دلیل بر هم زدن کابینه ائتلافی این حزب با حزب آبی و سفید انتقاد کرد.

او گفت: «وقتی به عقب نگاه می‌کنیم مشخص است که نتانیاهو با عدم اجرای توافق نخست‌وزیری چرخشی با گانتز مرتکب اشتباه شد. با توجه به آنچه الان اتفاق افتاده، آن تصمیم اشتباه بوده است.»

افراد نزدیک به نتانیاهو به کانال ۱۳ گفتند نتانیاهو متوجه شده که دوران ۱۲ ساله نخست‌وزیری‌اش یکشنبه به پایان می‌رسد و او مصمم است که از طرق دیگر با «دولت تغییر» مبارزه کند.

«نفتالی بنت»، رئیس حزب راست‌گرای یامینا و «یائیر لاپید»، رئیس حزب مرکزگرای «یش‌عاتید» چند هفته پیش اعلام کردند بر سر تشکیل ائتلافی با هدف پایان دادن به دوران نخست‌وزیری نتانیاهو به توافق دست یافته‌اند.

با این حال، رأی‌گیری برای تحلیف کابینه جدید ممکن است یکشنبه آینده برگزار می‌شود. به همین جهت، لاپید و بنت بایستی تا آن زمان از این ائتلاف لرزان و شکننده در برابر آخرین تلاش‌های نتانیاهو که در صدد بر هم زدن آن است محافظت کنند.

در صورتی که ائتلاف جدید بتواند رای اعتماد را کسب کند، کابینه جدید روز یکشنبه سوگند خواهد خورد. انتظار می‌رود نتانیاهو در یک سخنرانی پیش از مراسم سوگند به کابینه جدید حمله کند. در صورت پیش رفتن این روند، بنت دوشنبه صبح وارد دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی می‌شود و احتمالاً نتانیاهو در این مراسم به عنوان نخست‌وزیر سابق شرکت نخواهد کرد.

  نتانیاهو در تلاش است تا آنجا که امکان دارد اعضای حزب راست‌گرای یامینا را برای امتناع از رأی‌ دادن به کابینه جدید تحت فشار قرار دهد. جدا شدن حتی یک نفر از مسیر رأی‌دهی این حزب ممکن است موجب شود لاپید و بنت در کسب اکثریت پارلمانی لازم برای تشکیل کابینه ناکام بمانند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول