اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن خواستار کاهش زرادخانه اتمی روسیه و آمریکا شد

وزیر خارجه چین با درخواست روسیه و آمریکا برای کاستن از حجم زرادخانه اتمی خود، گفت این امر می‌تواند به پیشرفت مسئله خلع سلاح اتمی در جهان کمک کند.

پکن خواستار کاهش زرادخانه اتمی روسیه و آمریکا شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ یی» وزیر خارجه چین امروز (جمعه) پیش از دیدار رؤسای جمهور روسیه و آمریکا، خواستار کاهش تعداد تسلیحات اتمی این دو کشور شد.

وانگ طی سخنرانی آنلاین در کنفرانس خلع سلاح در ژنو، گفت اعمال کاهش بیشتر در زرادخانه اتمی دو قدرت جهانی، یعنی آمریکا و روسیه، می‌تواند به ترویج و پیشبرد مسئله خلع سلاح اتمی چندجانبه در سراسر جهان کمک کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی همچنین با انتقاد از اشاعه تسلیحاتی توسط آمریکا، توضیح داد: «چین با توسعه و استقرار سامانه‌های پدافندی موشکی در منطقه و سراسر جهان توسط یک کشور خاص مخالف است، زیرا این اقدام ثبات استراتژیک را تهدید می‌کند».

وزیر خارجه چین در این باره افزود: «چین همچنین با استقرار موشک‌های بالستیک میان‌بُردِ زمین‌پایه توسط همان کشور (آمریکا) در کشورهای همسایه ما (کره جنوبی و تایوان) کاملا مخالف است».

پیشتر نیز دولت ژاپن به استقرار سامانه موشکی زمین به هوای S-۳۰۰V۴  منطقه نظامی شرق روسیه، در جزایر کوریل اعتراض کرده بود. (جزئیات بیشتر)

در سال ۲۰۱۹ آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد و اقدام به آزمایش نسل جدید موشک‌ههای زمین به هوای بالستیک و کروز میان‌برد کرد.

پیش از این رسانه‌ها گزارش داده‌اند وزارت دفاع آمریکا به دنبال تقویت حضور خود در منطقه هند و اقیانوس آرام با استقرار شبکه موشک‌‌های زمین به هوا در تاسیسات نظامی خود در این منطقه است.

در همین حال، انگلیس هم ماه گذشته از برنامه خود برای گسترش زرادخانه اتمی خود خبر داد و مدعی شد که بازنگری و بررسی سیاست دفاعی، خارجی و امنیتی این کشور نشان می‌دهد که نمی‌تواند به تعهدات خود مبنی بر کاهش زرادخانه اتمی پایبند باشد. در گزارش دولت انگلیس برای بازنگری آمده که انگلیس به شرایطی که انبار ذخایر کلاهک‌های اتمی این کشور بیشتر از ۲۶۰ بمب نباشد، منتقل خواهد شد. 

در حال حاضر انگلیس حدود ۱۹۵ کلاهک اتمی در اختیار دارد. لندن در حالی قصد دارد زرادخانه اتمی خود را گسترش دهد که  این کشور در بررسی دفاعی استراتژیک سال ۲۰۱۵ خود به کاهش مجموع ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود تا حدود ۱۸۰ کلاهک متعهد شده بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول