اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بورس در هفته‌ای که گذشت/ بازار سرمایه همچنان تحت تاثیر نمادهای شاخص‌ساز

بازار سرمایه این هفته دو نیمه متفاوت داشت که در نیمه نخست بورس سبزپوش و در نیمه دوم رنگ بازار سرمایه به قرمز تغییر کرد.

بورس در هفته‌ای که گذشت/ بازار سرمایه همچنان تحت تاثیر نمادهای شاخص‌ساز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه با توجه به تعطیلاتی که در هفته گذشته وجود داشت در این هفته تنها سه روز باز بود و در این سه روز نیز شاخص کل و شاخص کل هموزن تقریبا حالت متعادلی به خود گرفتند.

اما باز هم نکته قابل توجه در این بین، تاثیر پذیری بیش از حد نمادهای کوچک بازار از نمادهای شاخص ساز است که در روز چهارشنبه این مساله سبب افت و خیز بازار در نیمه دوم معاملات شد.

در صورتی که نمادهای کوچک بازار مانند نمادهای شاخص ساز مورد اقبال شرکت های حقوقی قرار گیرد و این شرکت ها بخشی از توان مالی خود را جهت خرید سهام کوچک بازار صرف کنند، می توان امیدوار بود با توجه به تغییرات احتمالی در ترکیب دولتمردان در دولت آینده، روزهای متعادل نیز به بازار سرمایه باز گردد.

رفت و برگشت شاخص کل ادامه دارد

شاخص کل بورس در 3 روز کاری هفته گذشته، در نهایت با 0.3 درصد رشد به عدد 1 میلیون و 151 هزار واحد رسید. رشد شاخص کل در دو روز ابتدایی و منفی شدن آن در روز چهارشنبه به علت افزایش فشار فروش بر نمادهای شاخص پالایشگاهی را می توان علت این موضوع دانست.

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه عامل مهمی برای شدت گرفتن عرضه ‌ها در روز سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته مطرح نبوده است، شناسایی سود توسط سهامداران پس از چند روز رشد متوالی شاید دلیلی بر افت شاخص کل باشد.

با شدت گرفتن عرضه‌ ها در معاملات روز چهارشنبه، اما از ارزش صف فروش‌ها به ویژه در نمادهای بورسی تا حدود زیادی کاسته شده و تحرکات مثبتی از سوی سهامداران خرد دیده شد. از طرفی ارزش معاملات روند افزایشی به خود گرفت.

ساز مخالف شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن نیز مانند شاخص کل در روزهای دوشنبه و سه شنبه روند سبزی را تجربه می کرد. اما کاهش شاخص کل هموزن در روز چهارشنبه سبب کاهش 0.3 درصدی شاخص کل هموزن و رسیدن آن به عدد 380 هزار واحد شود.

طی معاملات هفته گذشته سهامداران خرد تحرکات مثبتی از خود نشان دادند و با خارج شدن از صف فروش و یا خرید سهام، نقش قابل توجهی در بهبود شرایط بورس ایجاد کردند؛ اما باید توجه داشت بازگشت اعتماد به بورس به تدریج رقم خواهد خورد و همین میزان تحرکات با فرض رشد تدریجی تا حدودی امیدوارکننده خواهد بود.

پول همچنان از بازار خارج می شود

در معاملات هفته گذشته در روز دوشنبه پول حقیقی وارد بازار شد ولی در دو روز دیگر بازار شاهد خروج پول بود. در مجموع در سه روز کاری هفته سوم خرداد، 580 میلیارد تومان پول از بورس خارج شده است که نشان می دهد هنوز روند تقریبا متعادلی که بازار سرمایه در پیش گرفته است، هنوز نتوانسته اعتماد عمومی سهامداران را جلب کند.

رشد 8 درصدی ارزش معاملات در بورس

متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود سه هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود هشت درصد افزایش یافته است. در مجموع معاملات (با در نظر گرفتن صندوق‌ها) دو ETF بورسی «دارایکم» و «پالایش یکم» بیشترین ارزش دادوستدهای کل را در اختیار گرفتند.

بازار منتظر واریز منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص واریز منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار جهت حمایت از بازار سرمایه گفت: قرار بود بانک مرکزی تا ۱۱ خرداد ماه واریزی آن را به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام دهد. اکنون به ‌جد در حال پیگیری ‌های لازم برای واریز باقی ‌مانده منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه هستیم و به احتمال زیاد در چند روز آینده این اقدام انجام خواهد شد.

با فرض ثبات و تداوم رشد ارزش دادوستدها، مشارکت سهامداران خرد و رشد نقدشوندگی، در روزهای آتی بازار سهام به مرور روند متعادل‌تری به خود خواهد گرفت. هرچند بسیاری معتقدند بازگشت بورس به مدار صعودی آن هم پس از ۱۰ ماه افت شدید (بیشترین و طولانی‌ترین میزان رکود در تاریخ بورس ایران) به یکباره امکان‌پذیر نخواهد بود و بر اساس تجربیات تاریخی بورس پس از هر دوره نزول بازار روند خنثی به خود خواهد گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول