اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

حال و روز داروهای کاهش و افزایش وزن که فضای مجازی را ترکانده است

«در یک دوره 60 روزه می توانید بین 7 تا 15 کیلو وزن کم کنید»؛ این پیام وسوسه کننده در یکی از کانال های تلگرامی به چشم می خورد.

حال و روز داروهای کاهش و افزایش وزن که فضای مجازی را ترکانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مشابه این پیام در فضای مجازی، زیاد مشاهده می‌شود و برخی با هر ترفندی سعی در جذب مخاطب دارند تا به ادعای خودشان شخص را طی مدت کوتاهی به وزن ایده آلش برسانند.

تب چاقی و لاغری در فضای مجازی تند شده است و سودجویان با بهایی گزاف داروها و مکمل های ناشناخته را با ادعای چاقی و لاغری به مشتریان ارائه می دهند، مصرف مکمل های چاقی و لاغری  ‌مصرف کننده را دلخوش  و این گونه تصور می کند که به کشف آسان ترین روش چاقی و لاغری  دست یافته است اما نمی داند وارد مسیر نادرستی شده است.

شاید یکی از در دسترس ترین راه های کاهش وزن مصرف قرص و کپسول چاقی و لاغری  باشد ولی برخی قرص ها و رژیم هایی که در فضای مجازی مخاطبان بسیاری دارد، خطرات جبران ناپذیری برای سلامت مصرف کننده به دنبال دارد.

هر قرصی مورد تایید نیست

«بهمنی» یک کارشناس تغذیه در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: خیلی از افراد می خواهند وزن خود را خیلی زود با خوردن  قرص کاهش دهند اما هر قرص لاغری مورد تایید نیست و گاهی با خوردن قرص های لاغری تقلبی و نامرغوب سلامتی خودمان را به خطر می اندازیم.

وی افزود: متاسفانه برخی شهروندان به فضای مجازی اعتماد بیشتری نسبت به کارشناسان تغذیه دارند و ترجیح می دهند سلامت خود را به خطر بیندازند ولی به متخصصان تغذیه مراجعه نکنند.

عوارض جبران ناپذیر

یکی از متقاضیان قرص های لاغری گفت: من و دوستانم برای این که هزینه کمتری پرداخت کنیم به صورت گروهی سراغ برنامه ریزی غذایی در فضای مجازی به منظور لاغر شدن رفتیم، ولی چون بدون مشورت با متخصص معتبر بود، عوارض جبران ناپذیری برای‌مان داشت و مدت ها درگیر آن بودیم.

«ساعدی» افزود: بعد از استفاده از داروهای لاغری مشکلات گوارشی، بی خوابی، ضعف و افزایش فشار خون سراغ مان آمد و زمانی که به پزشک مراجعه کردیم به نوع داروهایی که از طریق کانال های تلگرامی خریداری کرده بودیم، مشکوک و در نهایت تقلبی بودن قرص ها و مکمل های لاغری مشخص شد.

وی تصریح کرد: تصمیم گرفتیم از مدیر کانالی که قرص های لاغری را با ترفندهای خاصی به مشتریان ارائه می داد شکایت کنیم، اما بعد از مدتی ردی از آن نیافتیم.

فریب خوردم!

یکی از شهروندانی که اضافه وزن دارد و با توصیه یکی از دوستانش وارد یک کانال تلگرامی چاقی و لاغری شده است، گفت: خیلی دوست داشتم لاغر شوم و سریع به نتیجه دلخواهم برسم برای همین وسوسه شدم و سراغ داروهای لاغری در فضای مجازی رفتم.

وی اضافه کرد: متاسفانه برای شرکت در مراسمی و رسیدن به وزن دلخواهم فریب مدیر کانال تلگرامی را خوردم و علاوه بر پول نزدیک بود جانم را هم از دست بدهم.

وی ادامه ادا: در هفته های اول مصرف داروهای لاغری احساس می کردم حالم مانند قبل نیست و زمانی که از کارشناسان کانال سوال می کردم می گفتند این علایم نشان دهنده اثرات مثبت داروهاست.

وی با اشاره به اعتماد به کارشناسان تقلبی در فضای مجازی گفت: متاسفانه با وجود اعتمادی که به کارشناسان داشتم روز به روز حالم بدتر شد و در نهایت به شکل اورژانسی به پزشک مراجعه کردم و متاسفانه عوارض قرص ها سبب شد بخشی از کبدم را از دست بدهم.

یکی دیگر از شهروندان گفت: برخی افراد به دلیل دشواری رژیم های ورزشی و غذایی، داروهای لاغری را بدون تجویز پزشک و تنها به توصیه دیگران یا بر اساس تبلیغات، تهیه می‌کنند و دچار عوارض جبران ناپذیری مانند افتادگی شدید پوست می شوند.

وی ادامه داد: چرا با توزیع‌کنندگان داروهای تقلبی برخورد نمی‌شود؟ متاسفانه برخی شهروندان با یک تلفن و از طریق فضای مجازی به راحتی به داروهای چاقی یا لاغری دسترسی پیدا می کنند بدون این که از عوارض آن مطلع باشند.

ادعاهایی که صحت ندارد

در همین باره، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طبق قانون مکمل های دارویی مربوط به چاقی و لاغری فقط در داروخانه ها و با نسخه پزشک قابل ارائه است و افرادی که می خواهند از این نوع قرص ها استفاده کنند حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و به فضای مجازی اعتماد نکنند.

وی با اشاره به این که افرادی ادعا می کنند که مجوز فعالیت در کانال های چاقی و لاغری را دارند ولی این ادعا صحت ندارد، افزود: خوشبختانه پزشکانی که در این حیطه فعالیت می کنند مطب دارند و متقاضیان به جای اعتماد به فضای مجازی باید به مطب مراجعه و به شکل اصولی از داروها و مکمل های چاقی و لاغری استفاده کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه بیشتر تبلیغاتی که در فضای مجازی وجود دارد، دروغ است و در مواردی حتی مکمل های چاقی و لاغری تاریخ مصرف گذشته و بدون مجوز در اختیار مشتریان قرار گرفته و عوارض جبران ناپذیری را در پی داشته است.

وی یادآور شد: متأسفانه از طریق کانال های تلگرامی فردی مکملی برای پسرش سفارش داده بود و ضمن دریافت مبلغ بسیار بالایی از متقاضی، داروی غیرمجاز تحویل داده شده بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه این خانواده به دلیل شک و تردیدی که در مصرف مکمل داشتند برای مطمئن شدن به ما مراجعه کردند و بعد از بررسی های لازم مشخص شد مکمل تقلبی با مبلغ بالایی به این خانواده فروخته شده است.

این مسئول ادامه داد: برخی شهروندان از فروش مکمل های چاقی و لاغری به دلیل عوارضی که در پی داشته است در استان شکایت داشتند که در این خصوص پیگیری های لازم انجام شد، این مکمل ها با برند انگلیسی خیلی دقیق به صورت تقلبی در استان ساخته شده بودند و به سختی تقلبی بودن آن ها تشخیص داده می شد و حتی پلیس امنیت هم این موضوع را پیگیری کرد.

وی افزود: باشگاه های ورزشی حق فروش مکمل های چاقی و لاغری را ندارند مگر این که پزشک تجویز کند.

وی با اشاره به این که متأسفانه مکمل های غیرمجاز در آینده به طور حتم عوارض متعددی را برای مصرف کنندگان در پی خواهند داشت، گفت: برای رژیم چاقی و لاغری متخصص لازم را در استان داریم و افرادی که تمایل به کاهش یا افزایش وزن دارند باید حتماً زیر نظر متخصص تغذیه باشند تا چاقی و لاغری به روال طبیعی انجام شود.

وی با اشاره به این که در زمان کاهش یا افزایش وزن باید تمام وضعیت جسمی و کاری شخص بررسی شود، افزود: شهروندان نباید به فضای مجازی اعتماد و به راحتی از مکمل های دارویی برای چاقی و لاغری استفاده کنند.
 
برخی شهروندان از فروش مکمل های چاقی و لاغری به دلیل عوارضی که در پی داشته است در استان شکایت داشتند که در این خصوص پیگیری های لازم انجام شد. این مکمل ها با برند انگلیسی خیلی دقیق به صورت تقلبی در استان ساخته شده بودند و به سختی تقلبی بودن آن ها تشخیص داده می شد و حتی پلیس امنیت هم این موضوع را پیگیری کرد.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول