اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

«سیف‌الاسلام القذافی» از قصد خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی خبر داد

فرزند دیکتاتور سابق لیبی با اشاره به اینکه برای بازگشت به کشورش برنامه‌ریزی می‌کند، از قصد خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی خبر داد.

«سیف‌الاسلام القذافی» از قصد خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «سیف الاسلام القذافی» فرزند دوم «معمر القذافی» دیکتاتور سابق لیبی که در کشور انگلیس تحصیلات خود را به اتمام رسانده، در گفت‌و‌گو با روزنامه انگلیسی «تایمز» از قصد خود برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری لیبی خبر داد.

شبکه لیبیایی «۲۱۸»، امروز (جمعه) به نقل از تایمز گزارش داد، سیف الاسلام القذافی که امروزه نه دیده می‌شود و نه صدایش شنیده می‌شود، پس از گذشت ده سال از زمان دستگیریش در صحرای لیبی در گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن تأیید هویتش خبر داد که حالش خوب است و قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری لیبی نامزد شود.

سیف الاسلام القذافی حدود ده سال پیش در نزدیکی شهر بیابانی ابوباری در جنوب غرب لیبی حین تلاش برای فرار به نیجر دستگیر و در سال ۲۰۱۵ به اعدام محکوم شد. با این حال، منابع لیبیایی سال ۲۰۱۷ از عفو و آزادی او خبر دادند.

تایمز در ادامه نوشت که سیف الاسلام که تحت‌تعقیب بودنش را از جانب دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی نادیده گرفته است، قصد مشارکت در انتخابات آتی لیبی را دارد.

بر اساس این گزارش، او ارتباط با دپیلمات‌های غربی و برخی شخصیت‌ها را آغاز کرده تا زمینه را برای بازگشت و حضور دوباره در لیبی فراهم کند.

دستیاران سیف الاسلامِ چهل و هشت ساله با اشاره به اینکه هنوز زمان برای فاش کردن جزئیات مربوط به تصمیم سیف‌الاسلام درباره شرکت در انتخابات زود است، خبر دادند که او قصد دارد بیانیه‌ای در آینده نزدیک منتشر کند.

 تایمز در ادامه خاطرنشان کرد که اپوزیسیون‌های لیبیایی شاید بتوانند با افزودن بندی به قانون انتخابات از مشارکت سیف‌ الاسلام در انتخابات جلوگیری کنند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه به نقل از منابعی که آن‌ها را آگاه خواند، نوشت که روس‌ها نیز از این گام سیف الاسلام حمایت می‌کنند و بر این باورند که او بنا دارد گذشته را فراموش کند.

منابع مذکور اضافه کردند که حکم دیوان بین‌المللی کیفری احتمالا مانعی بر سر راه نامزدی سیف الاسلام ایجاد نکند چراکه این پرونده و اتهامات واردشده به او نادیده گرفته شده است.

در پایان این گزارش آمده است که مانع اصلی در برابر نامزد شدن فرزند معمر القذافی اپوزیسیون‌های لیبیایی هستند که بر تغییر شیوه برگزاری انتخابات پافشاری دارند.

کشور لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون با یک بی‌ثباتی سراسری دست و پنجه نرم می‌کند. پس از کشته شدن معمر القذافی دیکتاتور سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بود تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شدند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر جنگ کردند.

دولت «وفاق ملی لیبی» و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

اواخر اسفندماه سال گذشته دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی لیبی در شهر ژنو سوئیس، با نظارت سازمان ملل متحد با هدف بررسی نامزد ریاست دولت موقت لیبی برگزار شد و «محمد المنفی» به عنوان رئیس شورای ریاستی و «عبدالحمید الدبیبه» به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی لیبی انتخاب شدند.

بیستم اسفندماه ۱۳۹۹ کابینه «دولت وحدت ملی» رأی اعتماد پارلمان این کشور را کسب کرد و ۳۵ عضو کابینه «عبدالحمید الدبیبه» موفق شدند رای اعتماد ۱۳۲ عضو پارلمان را به دست آورد و تنها دو نماینده به این کابینه رأی ممتنع دادند و ۳۶ نماینده نیز غایب بودند.

نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی پس از جلسه رأی اعتماد از همکاری دولت موقت و دولت وفاق ملی این کشور برای همکاری در شرایط سخت تقدیر و از سازمان ملل، اعضای کمیته گفت‌وگوی سیاسی و کشورهای میزبان مذاکرات طرف‌های مختلف لیبی، تشکر کرد.

عبدالحمید الدبیبه با تاریخی خواندن این رأی اعتماد،  متعهد شد که برای آشتی ملی تلاش کند و مانع تکرار جنگ در لیبی شود و گفت که کشورش با وحدت به ساحل امنیت خواهد رسید.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول