اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

ورود اتوبوسی افراد غیرمتخصص به صنعت نفت در دولت یازدهم/ دامپزشکی که به مدیریت بخش حقوقی منصوب شد

دبیر گروه پالایش و پخش ستاد آیت‌الله رئیسی گفت: وزارت نفت در دورانی بنزین را 4 دلاری فروخته است. یعنی لیتری 500 تومان. از یک طرف قیمت بنزین را بدون اطلاع مردم 3 برابر می‌کنند و از طرفی صادرات بنزین شفاف نیست.

ورود اتوبوسی افراد غیرمتخصص به صنعت نفت در دولت یازدهم/ دامپزشکی که به مدیریت بخش حقوقی منصوب شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جلیل سالاری دبیر پالایش و پخش شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی در همایش کمیته انرژی با اشاره به موضوع "انتخابات و نفت" اظهار داشت: صنعت نفت به عنوان یک صنعت پیشران نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد. در نتیجه بد نیست تحلیلی داشته باشیم که در این 8 سال چه سیاست‌ها و رویکردهای غلطی در این صنعتِ مظلوم اجرایی شد و این تصمیمات غلط چه تبعات منفی برای کشور داشت.

وی گفت: حتی این تصمیمات و رویکردهای غلط در دوران اصلاحات نیز قابل مشاهده است. در سال 83 زمانی که آقای زنگنه می‌خواهد مجوز واردات بنزین به ارزش 1.3 میلیارد دلار را از مجلس بگیرد تا روزانه 27 میلیون لیتر بنزین وارد کشور کند، حتی مجلس را تهدید می‌کند و می‌گوید اگر بودجه در نظر گرفته شده صرفا 800 میلیون دلار باشد، پمپ بنزین‌ها را تعطیل می‌کنم.

سالاری اظهار داشت: بدین صورت تلویحا تهدید می‌کند که مسئولیت تعطیلی جایگاه‌ها به عهده تصویب‌کننده بودجه خواهد بود. ببینید این موضوع یک نوع تهدید به آشوب است، اتفاقی که در سال 98 هم رخ داد. در قضیه آبان 98 علیرغم مخالفت بدنه کارشناسی دولت به همراه وزارت نفت اقدام به گران کردن بنزین کرد.

* روایتی از ورود اتوبوسی افراد غیرمتخصص به صنعت نفت در دولت یازدهم

دبیر پالایش و پخش شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی افزود: در زمان ایشان تغییرات گسترده‌ای در ساختار شرکت ملی نفت رخ داد. در دوره اول وزارت ایشان 4-5 شرکتی در صنعت نفت فعالیت می‌کردند به شرکت‌های مختلف شکسته شدند و حدود 170 شرکت جدید تاسیس شدند. شما یک بررسی کنید که هیئت مدیره آن شرکت‌ها چه کسانی بودند و با این اقدام آقای زنگنه چه هزینه‌ای به کشور تحمیل شد.

وی تاکید کرد: صنعت نفت یک نهاد تخصصی است اما ما شاهد بودیم در دوران آقای زنگنه افراد غیرمتخصص به صورت اتوبوسی وارد این صنعت شدند. آقای زنگنه از مجموعه شیلات، آب و فاضلاب، امور عشایری و وزارت نیرو نیروهایش را وارد صنعت نفت کرد و آنها در این نهادهای تخصصی پست و سمت گرفته و صنعت نفت را به گِل نشاندند.

سالاری گفت: زنگنه با شعار اصلاح ساختار، بخش عظیمی از نیروهای صنعت نفت را بازنشسته کرد و این موضوع باعث شد که هزینه‌های زیادی به صندوق بازنشستگی نفت تحمیل شود و الان گرفتاری‌هایی که در این صندوق داریم ماحصل این تصمیمات غیرکارشناسی است. ایشان با شعار بنگاه‌داری انواع و اقسام نیروهای قراردادی را در صنعت نفت ایجاد کردند که الان تمامی این نیروها معترض هستند.

*زنگنه یک دامپزشک را به مدیریت مجموعه حقوقی وزارت نفت منصوب کرد

دبیر پالایش و پخش شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در بحث به کارگیری آدم‌های خاص از بیرون صنعت نفت کارنامه آقای زنگنه فاجعه است. کسانی بودند که از مجلس وارد وزارت نفت شدند و در 7 روز 7 پایه سازمانی ترفیع گرفتند. جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب با شعارهای قشنگ پای افرادی را به صنعت نفت باز کردند که اساسا نمی‌فهمیدند نفت چیست.

وی اظهار داشت: در دوران آقای زنگنه مجموعه حقوقی تام‌الاختیار وزارت نفت را یک دامپزشک مدیریت می‌کرد، وقتی افراد غیرتخصصی بر این وزارتخانه حاکم باشند معلوم است که فاتحه صنعت نفت کشور خوانده می‌شود. وقتی هم که به این موضوعات اعتراض می‌کنید فوری علیه فرد پرونده‌سازی کرده و به جرم تشویش اذهان عمومی شکایت‌کشی می‌کنند ولی این ادعانامه‌ها در دادگاه‌ها کمترین اعتباری نداشت.

سالاری گفت: ما در دوران آقای زنگنه با ویژه‌خواری‌های نزدیکان ایشان مواجه بودیم که پس از ورود نهادهای نظارتی مجبور شدند مصوبه خودشان مبنی بر ترفیع مادام‌العمر 11 مدیر نفتی طرفدار زنگنه را ابطال کنند. وزارت نفت درحالی پاتوق افراد غیرکارشناس و سیاسیون شد که 10 سال استخدام در صنعت نفت را ممنوع کردند، از برگزاری آزمون جلوگیری کردند، برای تضعیف دانشگاه صنعت نفت اقدام کردند.

*تکرار تجربه دانشگاه ایرانیان این بار توسط زنگنه و تیم همراهش

دبیر پالایش و پخش شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی گفت: در همین دوران، مدیران آقای زنگنه از ظرفیت ماده 10 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت برای افزایش حقوق و ترفیع سواستفاده کردند. ماده 10 مربوط به افزایش حقوق کارکنان مناظق عملیاتی است نه مدیران ستادی وزارت نفت. امروز در صندوق بازشستگی نفت فاجعه صندوق فرهنگیان در حال تکرار است. شما توزیع درآمدهای صندوق را نگاه کنید که چند درصد از درآمدها صرف بازنشسته‌های نفت می‎شود و ذی‌نفعان چه بلایی بر سر این صندوق آورده‌اند.

وی تاکید کرد: شما ببینید با دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت چه کردند و الان در اواخر دولت پارک فناوری توسط دستیار زنگنه تشکیل شده‌ است تا در مقابل این دو موسسه قرار گیرد که بیش از 50-60 سال سابقه دارند. گویا در این دولت نیز ماجرای دانشگاه ایرانیان در اواخر دولت دهم در حال تکرار است.

*دولتی که قیمت داخلی بنزین را یک شبه 3 برابر کرد، بعدا آن را لیتری 500 تومان صادر کرد

سالاری گفت: متاسفانه در حال حاضر ما با یک عدم شفافیت در وزارت نفت مواجه هستیم. در بحث صادرات فرآورده‌های نفتی الان کمتر از 50 درصد از فرآورده‌ها در بورس انرژی به فروش می‌رسد، این یعنی عدم شفافیت. نتیجه همه این عدم شفافیت‌ها در مجموعه وزارت نفت این شد که ما در دورانی بنزین 4 دلاری فروختیم. یعنی لیتری 500 تومان. این موضوع یعنی فاجعه. از یک طرف قیمت بنزین را بدون اطلاع مردم 3 برابر می‌کنند و از طرفی دیگر یک عدم شفافیت ایجاد کرده‌اند.

دبیر پالایش و پخش شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی افزود: نتیجه این اتفاق تضعیف اقتصاد پالایشگاه‌هاست. آیا شما می‌توانید با بنزین 4 دلاری، نفت خامی که به پالایشگاه می‌دهید را تهاتر کنید؟ آیا می‌توانید صورت‌های مالی را ببندید و تسویه حساب کنید؟ قطعا نه. بنده نمی‌دانم کی نفت خام ما 4 دلار شده است که ما بنزین را 4 دلار بفروشیم. باید بورس ما در فروش فرآورده‌های نفتی شیشه‌ای و شفاف شود تا دیگر شاهد پدیده‌هایی چون بنزین 4 دلاری نباشیم.

وی ادامه داد: در دولتی که با شعارهای قشنگ آزادی بیان بر سر کار آمد، شاهد بودیم که وزارت نفت این دولت رکورددار شکایت از خبرنگاران و اهالی رسانه بود. یعنی گمان نکنم که کسی باشد که از وزارت نفت انتقادی کرده باشد و از او شکایت نشده باشد. جالب اینکه این شکایت‌ها نیز پوچ بودن ادعای وزارت نفت را در دادگاه‌ها اثبات می‌کرد زیرا ما حرف حق را می‌زدیم. چرا آقایان وزارت نفت اینقدر وحشت دارند که حقایق وزارت نفت به گوش مردم نرسد؟

*دغدغه ستاد انرژی آیت‌الله رئیسی این است که نفت چگونه سر سفره مردم بیاید

سالاری گفت: امروز در اواخر دولت شاهد سندنویسی توسط مجموعه وزارت نفت هستیم که مثلا آقایان سند 10 ساله و 20 ساله برای دولت آینده تدوین کرده‌اند. خب عزیزان شما ببینید عملکرد یکساله خودتان چقدر از برنامه انحراف دارد. وقتی این میزان انحراف از عملکرد آن هم فقط در یک سال دارید چطور برای 20 سال آینده صنعت نفت برنامه و سند تدوین می‌کنید؟

دبیر پالایش و پخش شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی گفت: به عنوان جمع‌بندی خدمت شما عرض میکنم که هدف دشمن، تضعیف اقتصاد ایران است و راهکار مقابله با آنها در 1- انگیزه و اقدام 2- طراحی یک برنامه دقیق و کارشناسی است. کاری که ما در شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی انجام دادیم این بود که تشکیلاتی را در کشور ایجاد کردیم که در دولت آینده کار کارشناسی از پایین به بالا صورت بگیرد نه از بالا و به صورت دستوری و آزمون-خطایی.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز یک برنامه مدونی در حوزه صنعت نفت تدوین شده است. در این برنامه هم چالش‌ها دیده شده است و هم راهکارها. محوریت برنامه شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی اقتصاد و معیشت مردم است. دغدغه ما این است که نفت چگونه سر سفره مردم می‌آید. تمامی گام‌های تعریف شده در این برنامه کاملا تخصصی و کارشناسی و به دور از فضای سیاسی تدوین شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول