اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

دولت طرح قانون بانک مرکزی را جراحی و در قالب یک بسته پیشنهاد کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امکان اجماع روی همه مفاد طرح قانون بانک مرکزی وجود ندارد و ناگزیر به انتخاب هستیم، به وزیر اقتصاد پیشنهاد کرد، به جای نوشتن لایحه متن طرح قانون بانک مرکزی را به تیمی در دولت داده و متن آن را جراحی کنید و بسته پیشنهادی‌تان را به مجلس ارسال کنید.

دولت طرح قانون بانک مرکزی را جراحی و در قالب یک بسته پیشنهاد کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در نشست پایانی همایش بررسی طرح قانون بانک مرکزی، سید محمد حسین حسین‌زاد بحرینی در وزارت اقتصاد اظهار داشت: در 20 سال گذشته مجموع رشد اقتصادی 0.36 درصد بود، اما رشد نقدینگی 10250 درصد یعنی 102 برابر بوده است. در جریان کلیات این طرح به نمایندگان گفتم اگر می‌خواهید روضه برای اقتصاد ایران بخوانید، این نمودار را نشان دهید.

وی افزود: لوایح دوقلوی دولت که زمان دکتر سیف و دکتر طیب نیا تدوین شد، در دولت به نتیجه نرسید و فقط یک بخش مختصری به مجلس آمده که تحولی ایجاد نمی‌کرد. باید این را بپذیریم که نمی‌توان اجماعی روی مفاد طرح قانون بانک مرکزی ایجاد کرد و اساسا دیدگاه‌ها به‌شدت متفاوت و متضاد است. 

رئیس کمیته طرح بانکداری مجلس تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه اختیارات و وظایف رئیس کل بانک مرکزی در این طرح دو دیدگاه نقیض و ضد هم وجود دارد. یک دیدگاه می‌گوید رئیس کل باید اختیارات کامل داشته باشد و یکی می‌گوید این دیکتاتوری رئیس کل است. در این شرایط که دیدگاه‌ها قابل جمع نیستند و ما باید انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که به عنوان کلیات تصویب شده محصول این انتخاب‌هاست. در شور دورم و در جریان جزئیات ممکن است این انتخاب‌ها تغییر کند. این حق مجلس است. اگر دولت لایحه بدهد باز هم همین است چون قرار نیست عینا لایحه دولت تصویب شود. باز هم در کمیسیون و صحن قرار می‌گیرد و قابل تغییر است.

این اقتصاددان با بیان اینکه برخی اختلافات فنی است، گفت: با علم این را عرض می‌کنم، چون با صاحب‌نظران مختلف بحث کردیم و مطالعه تطبیقی شده است و این را می‌گویم خوشبختانه دانش فنی خوبی وجود دارد، ولی در مباحث اختلاف نظر وجود دارد.

حسین زاده بحرینی با اشاره به اظهارات یکی از اعضای حاضر در جلسات امروز درباره مبحث گزیر در نظام بانکی، افزود: دقیقا ایشان برداشتشان از گزیر در طرح این است که گزیر فهمیده نشده است. کسانی هستند که برداشت ایشان را غلط می‌دانند. پس باید انتخاب کنیم. در حوزه ساختارهای کلان و جزئیات باید انتخاب کنیم. نظام یا باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد یا بگوید به دلیل تفاوت زیادی دیدگاه‌ها فعلا از دستور کار خارج شود، اما با سازوکاری که قانون اساسی مشخص کرده باید تصمیم بگیریم. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این نکته را به عنوان نقطه پایانی عرض می‌کنم که اقتصاد سیاسی ایران پتانسیل این را دارد زیرا تعداد نامه‌هایی که از معاون اول رئیس جمهور، حوزه علمیه، اقتصاددان‌ها و... رفته است بسیار زیاد است و این تعدد نامه‌ها پتانسیل این را ایجاد کرده که این طرح متوقف شود. اگر متوقف شود هیچ چشم‌اندازی برای بدیلی برای این طرح وجود نخواهد داشت. چون ساختار دولت یک ساختار پارادوکسیکال است. این تجربه شده است و آزموده را آزمودن خطاست.

وی با بیان اینکه حالا که این طرح دوشوری شده و قرار شده از ماده یک مجددا طرح بررسی شود، همه بیایند در تدوین آن مشارکت کنند، تصریح کرد: کاری که اخیرا وزارت اقتصاد انجام داده خوب است و به نفع بهتر شدن طرح کمک می‌کند. مجلس 20 روز برای دریافت پیشنهادات طرح وقت گذاشته و از اکثر صاحب نظران استمداد کرده است و تا آن زمان دولت آینده مشخص می‌شود و رویکرد دولت آینده هم مشخص می شود. این ظرفیت برای تدوین قانون خوب وجود دارد و سازوکار آن و مقدمات آن در مجلس فراهم شده است.

حسین زاده بحرینی پس از صحبت‌های وزیر اقتصاد درباره طرح قانون بانک مرکزی و روش بررسی کارشناس و تدوین آن گفت: من احساس کردم اگر چند جمله‌ای را نگویم حق مطلب ادا نشده است و به نظرم سوالات راهبردی را که من مطرح کردم آقای دژپسند نسبت به آن پاسخ دادند، اما این را بدانید که شما در این قضیه تنها کسی نیستید که اظهارنظر می‌کنید. دیگرانی اظهارنظر کردند 180 درجه مغایر بانظر شما مطرح شد. حتی صحبت‌هایی که در همین سالن بوده است.

وی ادامه داد: من خوشحال می شوم که کاری کنیم که وفاق بیشتری ایجاد شود. شما روش اجماع در جریان تدوین قانون تجارت و یا قانون رقابت را با طرح قانون بانک مرکزی قیاس کردید، اما این قیاس اشکال دارد، چون اساسا وقتی به حوزه بانکداری می‌رسید این تضادها  به خاطر دینفعان و متضرران متعدد زیاد می‌شود. نمی‌توانیم یک جمع 50 نفره درست کنیم و هر موضوع اختلافی را رای بگیریم و هر کدام در نهایت بگویند راضی هستیم.

حسین زاده بحرینی اظهارداشت: اصرار دارید طرح اصلاح بانکداری در دولت مطرح و لایحه شود، اما تجربه کردیم نتوانسته‌اند به وفاق برسند. مهم نیست چه کسی وزیر و رئیس کل بانک مرکزی باشند. این افراد به لحاظ سوابق کاری نمی‌توانند به هم نزدیک شوند. فرمایشات آقای دکتر دژپسند نظرات ایشان است اما معلوم نیست موضع دولت هم باشد. از نظر یک استاد دانشگاه که تجربه کار اجرایی هم دارند این است و افراد مشابه ایشان نظرات متفاوتی دارند. 

وی با بیان اینکه این نگاه خوشبینانه شما با تجربه 9 ساله‌ای که من در این زمینه دارم مطابقت ندارد و معتقدم قابل تحقق نیست، گفت: نظام باید تصمیم بگیرد و هر تصمیمی بگیرد بالاخره یک عده مخالف و یک عده موافق هستند. کمااینکه دیدید سکوت نکردند و نامه‌های متعددی به راس نظام یعنی رهبر انقلاب ارسال شد. من این خوشبینی شما را ندارم، اما خیلی دلم می‌خواهد این اتفاق بیافتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: از شما تقاضا می‌کنم باتوجه به اینکه شما هنوز وزیر هستید و تجربه کارشناسی بالایی دارید، در این مدت بررسی کارشناسی طرح را شروع کنید. اصلا لازم نیست لایحه جداگانه بدهید؛ آن تیمی که در بدنه دولت هست را جمع کنید و این متن را جلوی آنها بگذارید و بگویید این متن را جراحی کنید و بی‌رحمانه نقد کنید. چون قرار است قانون کشور شود. مجلس گوش شنوا دارد و اگر واقعا متن اصلاح شده‌ای به ما بدهید دلیلی ندارد که ما به آن توجه نکنیم.

وی ادامه داد: آن جمعی که شما ایجاد می‌کنید به هر سوال راهبردی که می‌رسند متوقف می‌شوند.در همان ماده یک متوقف خواهند شد چون نظرات قابل رای‌گیری نیست. هدایت اعتبار قابل رای‌گیری نیست. کسی که اعتقاد دارد، قبول دارد و کسانی که قبول ندارند، تمسخر می‌کنند. اما ما امیدواریم این جمع در دولت تشکیل شود و ما از نظرات کارشناسی آنها استفاده می‌کنیم. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول