اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

مدیرکل محیط زیست یزد: حفظ باغات یزد در گرو احیای قنات است

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان یزد از مهمترین مولفه حفظ باغات یزد را احیا و نگهداری قنات های استان برشمرد.

مدیرکل محیط زیست یزد: حفظ باغات یزد در گرو احیای قنات است

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، نیره پورملایی در نشست با باغداران بخش های مختلف شهر یزد با اشاره به موفقیت مردمان قدیم یزد در دسترسی به آب و مدیریت آن اظهار کرد: بی توجهی به این پیشینه موجب آسیب جدی می‌شود که حتی برای جبران آن باید هزینه های بسیاری پرداخت و گاه ممکن است نتوان آسیب ها را جبران کرد.

وی با تاکید بر لزوم ترویج دانش زیست محیطی بین اقشار مختلف جامعه افزود: محیط زیست باید در اولویت تمامی حوزها اعم از مدیریت، سیاست و اقتصاد باشد تا بتوان از آن نگهداری کرد.

پورملائی با بیان این که شعار امسال هفته محیط زیست با عنوان «نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران» به امید همراهی برای نگهداری از محیط زیستی است که بسیار آسیب دیده و نیازمند جبران و بازسازی است.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی باغات می تواند یک مولفه مهم و قابل توجه برای استان باشد، افزود: ثبت جهانی باغاتی که در دل کویر و در اقلیم و مکانی منحصر به فرد و با مشقت گذشتگان ایجاد شده، بهترین راهکار برای سپاسگزاری از پیشینیان است.

وی با تاکید بر اینکه آب باید مدیریت شود، افزود: انسان با برهم زدن چرخه طبیعت و مدیریت نادرست آب به چرخه زیست محیطی آسیب زده لذا با مدیریت آب باید حق حیات طبیعت و وحش را به آن برگردانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست ایجاد کمیته حفظ باغات و محیط زیست را از مهمترین فعالیت های این دوره از شورای شهر در راستای حفظ باغات دانست و اظهار کرد: این کمیته بایستی با تلاش، همکاری و هم اندیشی به حفظ باغ های استان را به نتیجه برساند.

سید مصطفی فاطمی با بیان این‌که احیای قنات‌هایی که دارای قابلیت آبدهی هستند، یکی از شاخصه های مهم حفظ باغات است ادامه داد: احیای برخی از قنات‌های استان در دستور کار این اداره کل است و برای آن در تلاش هستیم.

وی افزود: قنات زارچ با تلاش‌های بسیار درحال احیاست و در حال حاضر روزانه ۳۰ لیتر آبدهی را شامل می‌شود و در کنار آن نیز به احیای قنات حسن آباد نیز توجه داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این که برخی از قنات های قابل احیا در وضع نامناسبی به سر می برند، اضافه کرد: متاسفانه قنات فیروزآباد به یک نهر بزرگ فاضلاب تبدیل شده و بخشی از شهر را نیز طی می کند و چون ثبت نشده در احیای آن ناتوانیم.

وی در رابطه با ثبت جهانی باغ های استان، بیان کرد: خوشبختانه به تازگی روند ثبت باغات  استان از جمله بافق، شاهدیه و تفت درحال انجام است ولی استان همچنان ضوابط برای ثبت باغات ندارد و نیازمند همراهی جهادکشاورزی و شهرداری هستیم.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول