اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

سال سخت عشایر/اختصاص جو با قیمت دولتی به عشایر خراسان جنوبی

رئیس سازمان امور عشایر ایران از اختصاص جو با قیمت دولتی به صورت ویژه به استان خراسان جنوبی خبر داد.

سال سخت عشایر/اختصاص جو  با قیمت دولتی به عشایر خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، رئیس سازمان امور عشایر ایران در همایش عشایر در روستای فرخی شهرستان قاینات با بیان این که عشایر مرزداران بدون مزد هستند ،گفت: ۳۷۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به سامانه های عشایر در مجلس مصوب شده است و همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان برای بهداشت و تجهیز و نوسازی مدارس عشایری نیز مصوبه داشته ایم.

وی از تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای شاخص های عشایری خبر داد و افزود: با ۵۲ درصد کاهش بارندگی مواجه شده ایم و این خشکسالی بی سابقه در طول ۵۳ سال گذشته مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است.

علائی مقدم با بیان این که ۷ میلیون تن ظرفیت مراتع عشایری است که سالانه استفاده می شود، گفت: امسال با کاهش ۱/۶ میلیون تن کاهش بارندگی مرتع داشته ایم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور به خرید تضمینی دام سبک با قیمت ۴۵ هزار تومان نیز اشاره داشت و گفت: تمام تلاش ما این است که بخشی از مشکلات عشایر را با خرید دام سبک حل کنیم که این دستورالعمل از روز دوشنبه ۱۷ خرداد عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع آبرسانی به روستاهای عشایری و اینکه سال ۱۴۰۰ سال سختی برای عشایر خواهد بود، گفت: روزانه ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر آبرسانی داریم که در طول سال ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب می شود که با ۷۵۰ دستگاه کامیون درکل کشور انجام می شود و این بر روی خشکسالی اثر می گذارد.

علائی مقدم از پرداخت وام های قرض الحسنه ۴ درصد با پرداخت ۵ ساله برای تأمین علوفه و همچنین زنان عشایر و ایجاد اشتغال خانگی نیز خبر داد و گفت: خراسان جنوبی جزو ۸ استان در بحث خشکسالی است و متاسفانه این خشکسالی طی ۵۳ سال اخیر بی سابقه بوده و ما هم در تلاش هستیم که مشکلات عشایر را به صورت جد پیگیری و حل کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور از بیمه رایگان تأمین اجتماعی ۱۰۰ هزار از عشایر کشور خبر داد و گفت: سهم استان خراسان جنوبی محفوظ است.

وی هم چنین در جمع مردم روستای عشایری حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات عشایر قرار گرفت و قول پیگیری داد و گفت: جلسه جمع بندی در تهران برگزار و نتایج آن برای مردم تشریح خواهد شد.

وی گفت: قطعا سفرهای ما به روستاهای عشایری با نتایج بسیار خوب و به نفع عشایر خواهد بود.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه هم در این مراسم به طرح خرید تضمینی دام عشایر که از روز دوشنبه در استان آغاز خواهد شد اشاره کرد و گفت: ترتیبی اتخاذ شود که تیم خرید دام در روستاهای پرجمعیت عشایری حضور یابند تا مشکل تردد عشایر و مشکلات فورش دام ها نیز برداشته شود.

اسحاقی از رئیس سازمان عشایر کشور خواست تا در ساخت سالن ورزشی روستای گرماب که نیاز جوانان این روستاست همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول