اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

شیرهای سنگی به « حُر » می روند/عاقبت شیر گم شده به کجا رسید؟

شیرمیدان حر تخریب شد. مدیران شهری گفتند قرار بود این شیرها مرمت شوند اما قابلیات ترمیم وجود نداشت. شیرهای سنگی جدیددر حال ساخت و بزودی در میدان نصب می شوند.

شیرهای سنگی به « حُر » می روند/عاقبت شیر گم شده به کجا رسید؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، روزهای ابتدایی خرداد سال جاری خبر رسید که شیر میدان حُر تخریب شد. در میدان حر تندیس نبرد گرشاسب با اژدها قرار دارد و در چهار طرف آن شیرهای سنگی قرار داشت که قبلا تخریب شده بود و شیرهایی از جنس فایبرگلاس جایگزین آنها شده بود.

تخریب به جای مرمت/اعتراض شورای شهری ها به عملکرد شهرداری/

چندی پیش خبر رسید که سازمان  زیباسازی شهر تهران می‌خواهد این شیرها را مرمت کند اما به جای مرمت، تخریب صورت گرفته است. این اقدام شهرداری صدای اعضای شورای شهر را درآورد و علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران خواستار ارائه گزارشی در این زمینه شد. 

عضو شورا برای آقای معاون نامه نوشت/گزارشی در خصوص ماجرای شیر حر به شورا ارائه شود

وی همچنین طی نامه‌ای به معاون توسعه منابع انسانی و امور شهرداری اعلام کرد: با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده در رابطه با شیوه مرمت مجسمه‌های میدان حر و طرح دغدغه و نگرانی از منظر توجه به میراث فرهنگی، شایسته است در اسرع وقت گزارش موضوع به اینجانب ارائه شود.

واکنش شهرداری تهران:هیچ‌گونه تغییری در شکل ظاهری این مجسمه‌ها یا میدان شکل نگرفت

با وجود اینکه اعضای شورا گله‌مند اتفاقات رخ‌داده در میدان حر بودند،شاپور دیوانسالار معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران تأکید کرد: به شخصه از دغدغه هنرمندان و مردم در راستای توجه به المان شهری تشکر می‌کنم و معتقدم این همدلی یک اتفاق خوب است، اما اطمینان خاطر به شهروندان می‌دهم که هیچ‌گونه تغییری در شکل ظاهری این مجسمه‌ها یا میدان شکل نگرفته و صرفاً اقدام انجام شده به بهبود شکل دیداری می‌انجامد. 

مرمت شیرهای تخریب شده اطراف میدان/تندیس ها در معرض فعل و انفعالات جوی

شاپور دیوانسالار افزود:  اثر اصلی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شده و هیچ تغییری در آن بدون اجازه در این سازمان امکان‌پذیر نیست و تنها شیرهای اطراف این میدان که دچار تخریب و فرسودگی شده بود مرمت می‌شود.

 سازمان زیباسازی متولی مرمت و تولید حجم و مجسمه در سراسر شهر است 

وی تأکید کرد: قرار گرفتن این تندیس‌ها در معرض فعل و انفعالات جوی و جنس نه چندان پایدار فایبرگلاس به کار رفته در بدنه این آثار باعث شد که شکل نامناسبی ایجاد شود و چهره‌ای زشت و زننده به این اثر ملی بدهد. بر همین مبنا و با توجه به وظیفه سازمان زیباسازی که متولی مرمت و تولید حجم و مجسمه در سراسر شهر است، قرار شد که چند مجسمه مرمت شود.

دیو سالار ادامه داد: این را بگویک که اثر اصلی میدان حر که همان تندیس نبرد گرشاسب است، یک اثر ملی به شمار می‌رود که توسط سازمان میراث فرهنگی نیز ثبت ملی شده بنابراین هیچ دخل و تصرفی در این اثر انجام نشده است.سازمان زیباسازی هیچ اقدامی درباره مرمت اثر ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی انجام نداده است و قطعا اگر قرار بر انجام اقدام خاصی بود، با سازمان میراث فرهنگی، هماهنگی‌های لازم انجام می‌شد.

مرمت مجسمه‌ای شیر تخریب شده میدان حر بدون اطلاع و استعلام 

 البته با وجود اینکه شهرداری تهران تأکید دارد که شیرها ثبت میراثی نشدند، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد که مرمت مجسمه‌ای شیر تخریب شده میدان حر بدون اطلاع و استعلام این نهاد بوده است. 

به گفته مرتضی ادیب‌زاده، مجسمه میدان حر شامل مجسمه نبرد گرشاسب اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ در 6 بهمن سال 98 ثبت شده است. 

به گفته ادیب‌زاده، هرگونه اقدام مرمتی در آثار ملی باید به سمع و نظر این نهاد استانی برسد. 

نباید شیرها تخریب شوند و مرمت این میدان باید با حفظ اصل مجسمه‌ها انجام شود

البته حجت نظری سخنگوی کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از ورود شورا به مسئله تخریب مجسمه شیر در میدان حر خبر داد و گفت: این شیرها دهه‌هاست که در اطراف میدان حر قرار گرفته و در عکس‌ها و تصاویر مربوطه وجود دارد. پیکره نبرد گرشاسب با اژدها ثبت شده اما محیط پیرامون آن نیز باید تابع مقررات مربوط به حریم آثار تاریخی باشد. 

وی تأکید کرد: از این رو در راستای صیانت از هویت شهر، این موضوع را بررسی خواهیم کرد و نباید شیرها تخریب شوند و مرمت این میدان باید با حفظ اصل مجسمه‌ها انجام شود. 

 شیرهای اطراف میدان حر به مرور زمان تخریب شده و نیاز به تعمیر داشتند

مدیران شهری اعلام کردند که به زودی شیرهای جدید به میدان حر می‌آیند. برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره گفت: شیرهای اطراف میدان حر به مرور زمان تخریب شده و نیاز به تعمیر داشتند. قرار بود مرمت انجام شود، اما قابلیت مرمت وجود نداشت. 

 یکی از شیرها را برداشتند تا از قالبش استفاده کنند

وی ادامه داد: یکی از شیرها را برداشتند تا از قالبش استفاده کنند. در حال حاضر در کارگاه کارها در حال اتمام است و شیرهای بتونی و ماندگاری ساخته و در میدان حر نصب می‌شوند. 

مهدی حجت معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دوره فعلی مدیریت شهری هم اقدام شهرداری را محکوم کرد و تأکید کرد: برای حفظ ارزش خاطره مردم بهتر است این آثار به همان صورت نگهداری شود. یکی از علل ناپسند بودن تخریب آثار باستانی این است که مردم با این آثار خاطره دارند. 

 اگر تخلف و کار غیرکارشناسی صورت گرفته، با افراد متخلف برخورد شود

البته محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر هم توضیحات سازمان زیباسازی را قانع‌کننده ندانست و گفت: از شهرداری توضیح خواستیم و البته این سازمان اعلام کرده که برای ترمیم و مرمت مجسمه‌ها دست به چنین اقدامی زده، اما این پاسخ قانع‌کننده نیست و به شخصه انتظار دارم اگر تخلف و کار غیرکارشناسی صورت گرفته، با افراد متخلف برخورد شود. 

براساس این گزارش، اوایل خردادماه یکی از شیرهای میدان حر تخریب شد. مدیران شهری مرمت را علت این امر دانستند، اما شورایی‌ها قانع نشدند و خواستار توضیحات بیشتری شدند و حال، یکی از مدیران مربوطه در این زمینه تأکید کرد که شیرهای بتنی ساخته و به زودی در میدان حر نصب می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول