اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ساخت «اگزوپیو» 28 میلیون ارزان‌تر از نمونه خارجی/ تکنولوژی پیچیده داروی ترک اعتیاد در دستان جوانان نخبه ایرانی

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید نمونه ایرانی یک داروی ترک اعتیادشده که قیمت آن با نمونه آمریکایی 28 میلیون تومان تفاوت دارد.

ساخت «اگزوپیو» 28 میلیون ارزان‌تر از نمونه خارجی/ تکنولوژی پیچیده داروی ترک اعتیاد در دستان جوانان نخبه ایرانی

نوید گودرزی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان تولید کننده دارو در گفتگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس اظهار داشت: در این شرکت موفق شدیم داروی ترک اعتیاد را که حتی واردات آن به دلیل قیمت بسیار گران ممکن نبود به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه داروی «اگزوپیو» (EXOPIO) یکی از فرآورده‌های جدید ترک اعتیاد است که تا قبل از این به دلیل قیمت بسیار گران کسی از آن استفاده نمی‌کرد، گفت: کشورهای اطراف مانند روسیه و ترکیه نیز که گرفتار سوءاستفاده از مواد مخدر و الکل هستند قادر به تهیه آن نبودند.

مدیر این شرکت دانش بنیان ایرانی با اشاره به اینکه این دارو از تکنولوژی میکروسفرهای آهسته رهش پلیمری استفاده می‌کند، ادامه داد: مکانیسم عمل دارو بدین گونه است که بیمار ماهانه یکبار این دارو را به صورت عضلانی تزریق می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: این دارو در اصل متعلق به آمریکاست که حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و نمونه ایرانی آن با مبلغ کمتر از ۲ میلیون در دسترس است.

گودرزی با بیان اینکه این دارو یکی از جدیدترین روش‌های ترک اعتیاد است و خواهان زیادی دارد، افزود: اگزوپیو با تکنولوژی گران‌قیمتی توسعه یافته که به دلیل قیمت بالای آن در اختیار بیماران ایرانی نیز قرار نمی‌گرفته است.

وی یادآور شد: تکنولوژی این دارو پیچیده‌تر از نانوسفرهاست و به دلیل جمعیت حدودا ۵ میلیون نفری افرادی که گرفتار اعتیاد هستند این دارو برای کشور حائز اهمیت است. 

گودرزی با بیان اینکه ما توانایی تامین نیاز کشور به این دارو را داریم، گفت: توسعه این دارو از دی ماه سال ۱۳۹۱ آغاز شده و در شهریور امسال به طور رسمی از آن رونمایی می‌شود؛ این دارو پس از گذراندن تمام مراحل لازم تأییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت کرده و در حال حاضر اگزوپیو در استان تهران، البرز، تبریز، شیراز، اصفهان و رشت تجویز و مصرف می‌شود.

مدیر این شرکت دانش بنیان در پایان گفت: کشورهای دیگر نظیر ترکیه و افغانستان متقاضی داروی ایرانی هستند و باتوجه به تفاوت قیمت قابل توجه نمونه خارجی این دارو، کشورهای بیشتری متقاضی اگزپیو ایرانی خواهند بود و صادرات ۲ الی ۳ میلیون دلاری را در سال جاری پیش رو خواهیم داشت.

* این شرکت دانش بنیان پیش از این نیز موفق به تولید نانوداروی درمان سرطان شده که این نانودارو را به کشورهای ترکیه و سوریه صادر کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول