اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

ازدواج آسان هدیه کووید ۱۹ به زوج‌های جوان/ویروس مبارک کرونا!

کرونا با وجود مضرات فراوان در جامعه، با کاهش تشریفات غیرضروری زمینه ازدواج آسان جوانان دراین همه‌گیری فراهم کرد و سبک ازدواج آسان و حذف تشریفات بیش از پیش سرلوحه کار قرارگرفته است.

ازدواج آسان هدیه کووید ۱۹ به زوج‌های جوان/ویروس مبارک کرونا!

خبرگزاری فارس لرستان- سمیه علیزاده، ازدواج به عنوان یک رویداد طبیعی برای آدمی سبب دستیابی به بلوغ فکری، انسانی، و همچنین رشد و تکامل عقل می‌شود، این انتخاب آگاهانه موجب افزایش مسئولیت‌پذیری و تعهد نسبت به شریک زندگی، افزایش شادی و نشاط و همچنین تقویت آرامش فکری و روانی است.

ازدواج علاوه بر ایجاد تاثیرگذاری بر ویژگی‌های شخصی افراد، بر نشاط جمعی جوامع تاثیرگذار است و پدیده‌های مزمنی همچون خودکشی، پیری زودرس، اعتیاد و افسردگی را کاهش می‌دهد.

اما این رویداد طبیعی که در میان جوامع امری مفید به شمار می‌رود و درمیان سنت‌‌ها الهی و ادیان‌های گوناگون  از جمله اسلام مورد سفارش است، در کشور ما درگیر تجمل‌گرایی و برگزاری مراسمات تشریفاتی و هزینه‌های سرسام‌آور از سوی خانواده‌ها است که این روزها با شیوع ویروس منحوس کرونا میزان این تجمل‌گرایی در ازدواج جوانان به طور چشمگیری کاهش یافته و به نوبه‌ی خود فرصت مناسبی به منظور تغییر سبک زندگی و تشکیل خانواده آن هم بدور از تجمل‌گرایی است.

قطعا شیوع ویروس کرونا پیامد و تبعات اجتماعی درپی داشته و همه افراد را متاثر کرده و این پیامدها بصورت کوتاه‌مدت و بلندمدت نمایان شده است.

این بیماری با وجود مضرات فراوان در جامعه، با کاهش تشریفات غیرضروری زمینه ازدواج آسان جوانان دراین همه‌گیری فراهم کرد و سبک ازدواج آسان و حذف تشریفات بیش از پیش سرلوحه کار قرارگرفته است.

همچنین می‌توان به گستردگی ارائه خدمات رایگان مشاوره پیش از ازدواج اشاره کرد و آن را یکی از الطاف کرونا دانست.

 

بر همین اساس برای تحلیل این پدیده‌ اجتماعی در دل اپیدمی فراگیری کرونا یک جامعه‌شناس به فارس گفت: کرونا نامعادله‌ای است برای سبک زندگی و یک ویروس نامرئی که حالا بخشی از زندگی جامعه انسانی شده و نه تنها در ابعاد بهداشتی و پزشکی موثر بوده بلکه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی به جا می‌گذارد.

بهنام فروتن‌نیا با بیان اینکه اگرچه این ویروس نامرئی موجب بیماری، ناتوانی، مرگ و خسارات سنگین اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی به جوامع مختلف دنیا شده است، اما روی دیگر کرونا ویروس تغییر و اصلاح بخشی از سبک زندگی است که باید آن را پیامد مثبت کرونا دانست. تاثیر این ویروس کشورگشا اما حوزه اجتماعی دوجهی است، هم جنبه‌های مثبت دارد و هم رویکرد منفی که بر دو جنبه فردی و اجتماعی نمایان می‌شود.

وی افزود: مهمترین خطر کرونا برای افراد انزواطلبی و اعتیاد بیش از حد به شبکه‌های تحت وب یا همان فضای مجازی است که خود پیامدهای متعددی بر روی اقشار مختلف و طبقه‌های اجتماعی از کودکان تا بزرگسالان به جا گذاشته و خواهد گذاشت، از دست دادن فرصت‌های آموزشی و کاهش مهارت‌های زندگی اجتماع پذیر و جامعه پذیر شدن از دیگر تبعات کرونا ویروس است،کاهش فعالیت‌های فیزیکی، مصرف‌گرایی، تن‌پروری، مشکلات روحی روانی می‌تواند از تبعات این بیماری باشد.

فروتن‌نیا همچنین با اشاره به اینکه پیامد کرونا در حوزه اجتماع را باید در سبک زندگی جستجو کرد، افزود: آنجا که وابستگی‌های اجتماعی در بستر تجمعات شکل می‌گیرد، تجمعات دینی به ویژه در حوزه مناسکی آن، تجمعات فرهنگی، خانوادگی و مراسم ازدواج و ختم از جمله مسائل اجتماعی است که تحت تاثیر کرونا بخش مهمی از آن تعدیل شده که پیامد آن می‌تواند بر جامعه پذیری افراد و انسجام اجتماعی آسیب وارد نماید.

این جامعه شناس بیان داشت: ازدواج به عنوان یکی از مهمترین وقایع زندگی انسان محسوب می‌شود، یک رفتار اجتماعی در راستای تشکیل نهاد خانواده است با تشریفات ساده‌ای از خواستگاری تا مراحل نامزدی، عقد، عروسی و با آغاز زندگی زناشویی یک خانواده هسته‌ای به عنوان یک نهاد مهم تاسیس شود.

 

وی ادامه داد: در دو دهه اخیر آیین ازدواج و بخش مناسکی آن (عروسی) چنان دچار تحول عمیق شده است که اصل تشکیل خانواده را تحت شعاع قرار داده و تمام توان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی زوج‌های جوان، خانواده و اقوام در آماده‌سازی، برگزاری مراسم و آیین‌های آن به کار می‌رفت. تشریفات زائدی چون خریدهای سنگین، تالارهای گران‌بها،گروه موسیقی، لباس‌های گرانقیمت، غذا، تزئیین ماشین، هزینه آرایشگاه، خرید جهیزیه کامل و مخارج پیش بینی نشده‌ای که حتی دامنگیر مهمانان عروسی هم می‌شد.

فروتن‌نیا اظهار داشت: عمده این هزینه‌ها به صورت چشم به هم چشمی فرهنگ شد، حالا با وجود کرونا و لزوم حفظ سلامت اطرافیان بسیاری از این تشریفات زائد حذف شده و جوانانی که دل در گرو همدیگر دارند و تاکنون بهانه هزینه‌های سنگین مانع از تشکیل خانواده می‌شد، در این فرصت کرونایی به سبک آیین کهن و اسلامی ایران به تاسی از بزرگان به ویژه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) می‌توانند تاریخ ساز باشند و خانواده‌ای بر مبنای مهر آسمانی تاسیس نمایند.

وی در پایان گفت: البته نقش حاکمیت و دولت در این فرصت بی‌نظیر باید پر رنگ و علاوه بر ارائه مشوق‌های اقتصادی به زوج‌های جوان در ابعاد فرهنگی و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی برنامه‌های مفیدی را ارائه نمایند.

 

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های لرستان در خصوص آخرین پرداختی‌های تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، به فارس گفت: از ابتدای سال جاری اعتبار تعیین شده قرض‌الحسنه ازدواج کل بانک‌های دولتی ۱۱ هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال است که با وجود ۱۰ هزار و ۸۵۸ فقره تسهیلات ازدواج، مبلغ ۲ هزار و ۲۴۶ میلیارد ریال پرداخت شده است.

سعید طاهری با بیان اینکه درصد پرداختی نسبت به اعتبار مصوب در بانک‌های دولتی ۱۹/۳ درصد است، افزود: مبلغ کل اعتبار قرض‌الحسنه منظور شده در سامانه بانک‌مرکزی بالغ بر ۱۸۴ میلیارد ریال بوده که مبلغ پرداختی نزدیک به ۴۷ میلیارد ریال است، ضمن اینکه با تعداد ۲۰۳ فقره و درصد پرداختی نسبت به اعتبار مصوب ۱۲/۲ درصد پرداخت شده است.

وی، کل اعتبار مجموع بانک‌های دولتی و خصوصی ثبت شده در سامانه را ۱۲ هزار و ۲۹ میلیارد ریال بیان و میزان مبلغ پرداختی را ۲ هزار و ۲۹۳میلیارد ریال عنوان کرد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های لرستان همچنین تعداد متقاضی‌های موجود در صف دریافت تسهیلات ازدواج را ۱۱ هزار و ۶۱ فقره اعلام کرد، ضمن اینکه درصد پرداختی نسبت به اعتبارات مصوب نیز ۱۹/۱ درصد بوده است.

 

طاهری اظهار داشت: بانک ملی با پرداختی ۸۸۹ میلیارد ریال، با درصد پرداختی ۳۹/۱ بیشترین درصد پرداختی نسبت به اعتبارات مصوب و حتی بیشترین مبلغ پرداختی در بین بانک‌های دولتی را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد متقاضی در صف بانک‌ها، سیستم بانکی کشور موظف هستند نهایت تلاش و اهتمام خود را جهت تسریع در اعطای تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط به کار گیرند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های لرستان تصریح کرد: قطعا وسعت کاری آمار پرداختی‌ها بعلت تعطیلی‌های ناشی از کرونا کاهش یافته و همچنین عامل کرونا در روند بررسی و پرداخت‌ها تاثیرگذار بوده و می‌توان گفت حجم کارها پایین آمده، ضمن اینکه ساعات کاری و میزان سرویس‌دهی نیز کاهش یافته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول