اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

مدیریت و نقش‌آفرینی زنان در مدیریت شهر در حد شعار باقی ماند

عضو شورای ائتلاف تهران گفت: عدم استفاده مناسب از زیرساخت ها و ظرفیت های موجود مختص بانوان، فقدان برنامه قابل توجه در سطح شهر، برهم زدن تعاملات محلی زنان خبره و متخصص و عدم بهره گیری از توانمندی آنان در ارتقای شاخص ها، نمونه ای از شعارهای بدون عمل شورای پنجم در حوزه زنان بوده است.

مدیریت و نقش‌آفرینی زنان در مدیریت شهر در حد شعار باقی ماند

سوده نجفی عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس با اشاره به نگاه ویژه دوران مدیریت جهادی شهری تهران برای رفع نیازهای بانوان پایتخت، گفت: با حمایت شورای چهارم گام های بسیار مهمی در راستای ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی بانوان و خانواده‌ها در شهر تهران برداشته شد اما در این دوره شاهد افت کمی و کیفی برنامه ها و شاخص های حوزه زنان هستیم. 

وی با اشاره به راه اندازی ۵ بوستان اختصاصی بانوان با مساحتی بیش از  ۹۹ هکتار در نقاط مختلف پایتخت تا پایان شورای چهارم گفت: بوستان بهشت مادران در منطقه ۳، بوستان پردیس بانوان در منطقه ۱۵، بوستان نرگس بانوان در منطقه ۱۸، بوستان، مجموعه شهربانو منطقه ۱۹ و بوستان ریحانه بانوان در منطقه ۲۲ از جمله بوستان های احداث شده ویژه بانوان بود تا به راحتی بتوانند در این اماکن به تفریح، ورزش و استراحت، بپردازند اما متاسفانه در دوره شورای پنجم علی رغم نیاز بانوان، تلاشی برای افزایش این زیرساخت ها صورت نگرفت. 

نجفی با بیان اینکه افزایش سهم مدیریت زنان و نقش آفرینی در شهر در دوره پنجم در حد شعار باقی ماند، افزود: حذف 22 پست مشاور بانوان در شهرداری های مناطق، غیرفعال کردن خدمات مشاوره ای و آموزشی به خانواده ها و زوج های جوان، عدم تداوم بهره گیری از مشارکت دختران، زنان و مادران توانمند در اداره محلات و شهر، فقدان اجرای برنامه های فرهنگی فاخر در سطح شهر و... نمونه هایی از نادیده انگاشتن زنان در دوره مدیریت پنجم شهری است. 

عضو شورای ائتلاف تهران، با انتقاد از عدم بهره گیری مناسب از زیرساخت های موجود حوزه بانوان در دوره پنجم گفت: شاهدیم بر اساس فقدان سیاست گذاری مناسب، فعالیت مجموعه های مختص بانوان از جمله مراکز شهربانو (ویژه عموم زنان)، مراکز شهردخت (ویژه دختران)، مراکز مهارت آموزی کوثر (ویژه زنان سرپرست خانوار) افت قابل توجهی داشت. این درحالی است که با توجه به سابقه استقبال بانوان و نیاز روزافزون آنان به حوزه های تفریحی، ورزشی اختصاصی، باید زیرساخت های کمی و برنامه های کیفی در این زمینه افزایش می یافت. 

وی با بیان اینکه دوران کرونا مربوط به سال آخر فعالیت شورای پنجم بوده است، تصریح کرد: رکود در حوزه بانوان طی سه سال گذشته و قبل از شیوع کرونا نیز اتفاق افتاده بود بسیاری از ظرفیت ها تقریبا به حالت تعلیق درآمد و بخشی از زیرساخت ها نیز بلااستفاده ماند. چه بسا در همین دوران کرونا این امکان وجود داشت که با مدیریت بهینه و با رعایت پروتکل های بهداشتی در بوستان های بانوان و سایر فضاهای باز دراختیار شهرداری، زمینه برای ورزش و حضور زنان و مادران فراهم می شد تا ضمن کاهش بار بسیاری از افسردگی ها و تامین آرامش روانی زنان، شاخص های سلامت جسمانی، روانی – اجتماعی آنان نیز ارتقاء یابد. 

به گفته سوده نجفی، در دوره شورای سوم و چهارم بالغ بر 48 هزار و دویست و هفت مترمربع به فضاهای اختصاصی مراکز فرهنگی اجتماعی شهربانو برای استفاده بانوان تهرانی اختصاص یافت. 

وی، راه اندازی 18 مرکز «شهربانو» برای خدمت رسانی به بانوان تهرانی، احداث 5 بوستان ویژه بانوان، ایجاد 14 مجموعه ورزشی ویژه بانوان در نقاط مختلف پایتخت، رشد 12.5 برابری دوره‌های مشاوره ویژه زوج‌های جوان و  رشد 9 برابری برگزاری کارگاه‌های آموزشی گروهی در حوزه تحکیم بنیاد خانواده را بخشی از نتایج فعالیت اصولگرایان در مدیریت شهری دوره سوم و چهارم برشمرد. 

عضو شورای ائتلاف تهران، خاطرنشان کرد: همچنین اجرای سه طرح کلان راه اندازی مراکز مهارت آموزی کوثر، بازارچه های خوداشتغالی و مشاغل خانگی در سراسر پایتخت اقدامات قابل توجه دوره مدیریت جهادی در راستای پاسخگویی به مهمترین دغدغه بانوان سرپرست خانوار بود. 

سوده نجفی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به زنان به عنوان نیمی از افراد فعال جامعه، افزود: با تشکیل شورای ششم تمام تلاش خود را برای ارتقاء کیفی زندگی بانوان و خانواده‌ها در شهر ازطریق سالم و شاداب سازی محیط شهری و غنی سازی اوقات فراغت بانوان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعة تعاملات سازنده میان بانوان متعهد و متخصص، ایجاد فضایی امن و ایمن جهت ارتقاء فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تفریحی بانوان و جبران ناکارآمدی گذشته، بکار خواهیم بست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول