اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اهمیت حضور حداکثری در انتخابات از نگاه اساتید دانشگاه / تاکید استادان بر لزوم اخلاق‌مداری در مناظرات

جمعی از اساتید دانشگاه ضمن تاکید بر حضور حداکثری در انتخابات، نسبت به برخی بی‌اخلاقی ها و رفتارها در مناظرات انتقاد کردند.

اهمیت حضور حداکثری در انتخابات از نگاه اساتید دانشگاه / تاکید استادان بر لزوم اخلاق‌مداری در مناظرات

خبرنگار گروه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انتخابات یکی از مهم ترین رویدادهای کشور است و مردم می‌توانند در انتخابات با حضور در پای صندوق‌های رای در سرنوشت خود و کشور دخیل شوند.

از همین رو با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری با تعدادی از اعضای هیات علمی، اساتید و روسای دانشگاه ها گفت وگو کردیم که هر کدام از آنها از زوایای مختلف به نقش مردم و اهمیت انتخاب کاندیدای اصلح پرداختند.

* حکومت مردمی تمام قدرت و موجودیت سیاسی خود را از مردم می گیرد

سعدالله نصیری‌قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این باره با بیان اینکه  دولت برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود به حمایت مردم نیازمند است،گفت: دولتی که پشتوانه مردمی و تایید مردمی ندارد در رقابت ها و گلوگاه های بین المللی توان حراست از منافع ملی را نخواهد داشت در حکومت مردم سالاری دینی نقش مردم در تعیین سرنوشت خود از اهمیت بالایی برخوردار است. حکومت هایی که بر ابرقدرت ها متکی هستند نیازی به حضور مردم در صحنه سیاسی کشور ندارند و بلکه این حضور مغایر با حفظ موقعیت خود می دانند.

 

 

وی افزود: حکومت هایی که مستقل و متکی بر نیروهای درونی کشور هستند و دخالت‌های ابرقدرت ها را در امورات مملکت برنمی‌تابند راهی جز اتکا به مردم و رای آنان ندارند. از طرفی مردمی که حکومت را از آن خود می دانند باید از آن از طریق رای خود حمایت و پشتیبانی کنند.

 نصیری قیداری تصریح کرد: دولت برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود به حمایت مردم نیازمند است چراکه حکومت مردمی تمام قدرت و موجودیت سیاسی خود را از مردم می گیرد. دولتی که پشتوانه مردمی و تایید مردمی ندارد در رقابت ها و گلوگاه های بین المللی توان حراست از منافع ملی را نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تعیین سرنوشت از حقوق اساسی ملت است. لذا دولت که وظیفه نظارت بر اجرای قانون اساسی را دارد به فراهم سازی بستر لازم برای مشارکت مردم در انتخابات  متعهد است.

* نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وعده های غیرعملیاتی به مردم ندهند

احمدرضا رحیمی‌کلاریجانی مسئول بسیج اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه انتخابات منشا تغییر و تحول است، گفت: دایره المعارف دموکراسی، انتخابات را مستلزم رعایت سه امر بیان می کند. در وهله نخست موضوع برگزاری انتخابات در زمان های مقرر مطرح است که مرور انتخابات در جمهوری اسلامی ایران در ادوار گذشته نشان دهنده پایبندی به این اصل است. دراین راستا برگزاری انتخابات در شرایط حملات موشکی و هوایی صدام شاهدی بر این امر است.

به گفته وی مورد دوم بحث رقابتی بودن انتخابات و پذیرش نتیجه انتخابات موضوع سوم است.

 

 

این استاد دانشگاه افزود: رای دادن حق تعیین سرنوشت سیاسی است بنابراین مشارکت حداکثری در انتخابات امکان تحقق این امر را فراهم می کند.

رحیمی‌کلاریجانی خاطرنشان کرد: انتخابات منشا تغییر و تحول است و  مرور انتخابات در جمهوری اسلامی ایجاد تغییر را روایت می کند. لذا چنانچه خواهان تغییر وضع موجود هستیم همه اقشار مختلف باید در انتخابات شرکت کنند.

 رحیمی ادامه داد: انتخابات باید رقابتی باشد، بنابراین این سوال مطرح می شود که منظور از رقابتی بودن چیست؟ بنابراین لازم است این سوال در محافل دانشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا جواب صحیحی برای آن تدوین شود مردم باید مشارکت کنند و خودشان رئیس جمهور را انتخاب کنند، نامزدهای ریاست جمهوری در زمان تبلیغات وعده هایی را به مردم می دهند که پس از انتخاب شدن هیچ یک از آنها عملیاتی نمی شود بنابراین باید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وعده های عملیاتی را به مردم ارائه کنند.

* دولت آینده باید با اتکا به ظرفیت داخل اقتصاد، معیشت و جهش تولید را رقم بزند

صادق خلیلیان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم  با بیان اینکه دولت ۸ ساله روحانی عملکرد خوبی نداشته و شعار و وعده های این دولت محقق نشده است، گفت: انتخابات در روند توسعه کشور نقش بزرگی دارد چون اتکا نظام ما بر پشتیبان مردم بوده که از ابتدای انقلاب تا کنون ادامه داشته است.

وی افزود: انتخابات یک نوع طراوت در نظام سیاسی محسوب می شود به همین دلیل مردم برای شکل دهی آینده سیاسی در صحنه انتخابات حضور پیدا می کنند در واقع در این شرایط حساس مردم با حضور خود سرنوشت کشور را رقم می زنند دولت ۸ ساله روحانی عملکرد خوبی نداشت و بعد از انقلاب ضعیف ترین و منفعل ترین دولت را در زمان دولت تدبیر و امید تجربه کردیم، دولتی که تورمی و فاصله طبقاتی ای را رقم زد که در ۷۰ سال گذشته  بی سابقه بوده است.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: امروز مردم برای تغییر و شکل دهی آرایش سیاسی کشور باید حضور فعال و چشمگیری در انتخابات داشته باشند تا دولتی کارآمد روی کار بیاید که مسوولان آن شبانه روزی تلاش کرده و با کارنامه خوب مشکلات جامعه و کشور را حل کنند. مردم باید با انتخاب صحیح فردی را روی کار بیاورند که توانایی رفع مشکلات اقتصادی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران باید متکی به مردمی سازی شود، ادامه داد: سیاست های غلط دولت تدبیر و امید اقتصاد کشور را در وضعیت نامطلوبی قرار داد. دولت فعلی راهبرد متنوع و متناسب با شرایط کشور را طراحی نکرد و متاسفانه تنها به مذاکره با آمریکاو برجام متکی بود و راهبرد جایگزینی نداشت.

خلیلیان گفت: اشتباه راهبردی دولت فعلی ۸ سال فرصت های کشور را از بین برد. دولت آینده باید با اتکا به ظرفیت داخل اقتصاد، معیشت و جهش تولید را به معنای واقعی کلمه رقم بزند. اگر برجام به نتیجه رسید که باعث هم افزایی می شود و اگر هم نرسید با استفاده از توان داخلی می توان کشور را مدیریت کرد.

* ایران قدرتمند در منطقه و جهان با حضور مردم درصندوق رأی تجلی پیدا می کند

محمدرضا مجیدی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران قدرتمند در منطقه و جهان با حضور مردم و با اتکا به صندوق رأی تجلی پیدا می کند؛ گفت: با هر سلیقه و عقیده و با هر اختلاف نظر و اعتراض و ناراحتی و نگرانی، مسئولیت تاریخی ما پاسداشت این سرمایه و حفظ آن برای آیندگان است انتخابات فرصتی است برای بهره گیری از حق تعیین سرنوشت و بیان مطالبات و پیگیری آنها از رهگذر برنامه های کاندیداها.

 

 

وی تصریح کرد: به هر اندازه ، میزان مشارکت مردم فارغ از نتیجه صندوق رأی بالاتر باشد، پشتوانه نهاد منتخب در انجام وظایف و پیگیری مطالبات در چارچوب برنامه های ارایه شده قوی تر خواهد بود بر پایه اندیشه انقلاب اسلامی و تجارب چهار دهه گذشته در مواجهه با سخت ترین شرایط، ایران قدرتمند در منطقه و جهان با حضور مردم و با اتکا به صندوق رأی و شکل دادن به دولت مردم پایه و پاسخگو به مطالبات به حق مردم تجلی پیدا می کند.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: صندوق رأی را باید حفظ کرد و بر اقتدار آن افزود. باید میراث دار صندوق رأی به عنوان میراث گران سنگ مبارزات و مجاهدت ها و ایثارهای نسل های گذشته و خون های ریخته شده در پای درخت جمهوریت و الگوی نوین مردم سالاری دینی بود.

وی در پایان گفت: با هر سلیقه و عقیده و با هر اختلاف نظر و اعتراض و ناراحتی و نگرانی، مسوولیت تاریخی ما پاسداشت این سرمایه و حفظ آن برای آیندگان است.

*حضور مردم در انتخابات باعث می شود که مردم سالاری و دموکراسی به ایده آل خود برسد

حجت الاسلام سید مهدی میراحمدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی لیله القدر است، گفت: شرکت در انتخابات و عدم شرکت در انتخابات گرچه اختیاری است و کسی نمی تواند ما را مجبور کند اما باید ببینیم عدم حضور یا حضور ما چه تاثیراتی می تواند بر سرنوشت ‌مان داشته باشد.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری انتخابات در جمهوری اسلامی لیلةالقدر  بوده و لیلةالقدر براى انسان سرنوشت‌ساز است. انتخابات هم سرنوشت یک ملت را براى یک دوره‌ و برهه‌اى تعیین می کند حضور مردم در انتخابات باعث می شود که مردم سالاری و دموکراسی به ایده آل خود برسد. فرآیند مردم سالاری یک فرآیند تدریجی است. رای ندادن و رای خاموش تغییری ایجاد نمی کند. 

 

 

حجت الاسلام میراحمدی ضمن انتقاد به به برخی بی‌اخلاقی ها و رفتارها در مناظرات اضافه کرد: شاید برخی از مردم به دلیل وضعیت بدمدیریتی رغبتی به رای دادن  ندارند اما نباید به خاطر اشتباهاتی که برخی ها انجام داده اند مبنا را تغییر دهیم و با صندوق رای قهر کنیم. امام (ره) دین و دنیا را در کنار هم قرار داد. امام(ره) تقابل اسلام و استکبار را کانون توجه جهانیان قرار داد. این انقلاب یک نگاه امیدوارانه ای برای جریان های آزادی خواه و ملت های زیر استکبار ایجاد کرده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه انقلاب اسلامی مسیر جهان را تغییر داد، گفت: انقلاب اسلامی یک حرف نو در جهان بود پیوند ما با امام(ره) پیوند مکتبی است. ممکن است کسی نزدیک امام باشد اما از او دور باشد اما ممکن است فردی درنیجریه باشد اما به امام بسیار نزدیک باشد.

حجت الاسلام میراحمدی تاکید کرد: این انقلاب برای ماندگاری و عدم انحراف نیازمند شاخص و قطب نما است که قطب نمای انقلاب اسلامی خط و مکتب امام(ره) است. خط امام(ره) معیار صحت سنجش رفتار سیاسی کارگزاران انقلاب است. 

* رای مردم به میزان قابل توجهی کشور را در مسیر رشد قرار می دهد

کیومرث یزدان پناه عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مقبولیت و مشروعیت هر کشور به میزان مشارکت مردم بستگی دارد، گفت: مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ضامن بقای کشور و ستون امنیت جامعه است. البته ایران دارای الگوی جدید بوده به طوری که جمهوری اسلامی با رویکرد و فرایند متفاوتی روی کار آمد و مبتکر روشی نوین در جمهوریت در دنیا بود که دستاورد بزرگ آن میان دین و دموکراتیک با عنوان مردم سالاری دینی است.

 

 

وی افزود: مشارکت دارای دو بخش کمی و کیفی بوده که حضور مردم در پای صندوق های رای از مهم ترین محورهای نظام محسوب می شود. هر چقدر مشارکت مردم بیشتر و بر مبنای آگاهی، شناخت و عقلانیت سیاسی باشد در سرنوشت کشور تاثیر گذار است. با توجه به اصول حاکم بر جمهوری اسلامی همه چیز به رای مردم متکی است و رای مردم به میزان قابل توجهی کشور را در مسیر رشد قرار می دهد که اگر از سوی دیگر مشارکت کم باشد با مسائلی مثل هجوم بیگانگان رو به رو خواهیم شد.

یزدان پناه اضافه کرد: مردم ایران بدانند با تمام فرازو فرودها ، عمل های مایوس کننده و تبلیغات منفی و کاذب که برای مشارکت نکردن مردم در انتخابات وجود دارد حضور ملت و به خصوص نخبگان در سرنوشت کشور موثر است البته باید بگویم ضمن توجه به اساس مشارکت گسترده نباید از اصل حضور هوشمندانه، آگاهانه و عاقلانه دور شویم.

وی با بیان اینکه آگاهی سیاسی و اجتماعی رکن مهم در سرنوشت کشور است، ادامه داد: اگر مشارکت مردم از روی احساسات و بدون شناخت از کاندیداها انجام شود مشکلات بسیاری  در آینده ایجاد خواهد شد.

* مشارکت حداکثری مردم قدرت تصمیمات و نفوذ دولتمردان را نافذترمی کند

احمد چلداوی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه تائید و حمایت از حکومت اسلامی در واقع پیروی از حکومت بدون شبهه امام زمان است، گفت:  جمهوری اسلامی ایران تنها حکومت شیعی بوده که آماده کننده حضور آقا امام زمان در جهان محسوب می شود و در واقع ما تنها حکومت پشتیبان مردم مظلوم فلسطین هستیم.

وی افزود:  همه مردم وظیفه دارند این حکومت را تقویت کنند زیرا مشارکت حداکثری ملت در انتخابات ریاست جمهوری قدرت تصمیمات و نفوذ دولتمردان را نافذتر کرده و باعث کارایی و تحولات اساسی می شود زیرا دولتی که با رای بالا انتخاب می شود نه تنها به حکومت امام زمان نزدیکتر بوده بلکه دل‌های همه مردم به سمت دولت است.

 

 

عضو هیات علمی انشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه دولتی که با رای بالا انتخاب می شود به حکومت امام زمان نزدیکتر است، اضافه کرد: به هر میزان که مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر باشد به همان اندازه دلهای مردم به سمت دولت خواهد بود در واقع مشارکت و حضور گسترده مردم درانتخابات قدم بزرگی به سمت ظهور منجی عالم است.

* کسی را انتخاب کنید که حامی مستضعفان باشد

علیرضا پارسا مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور با اشاره به اهمیت حضور در پای صندوق‌های رای گفت: باید کسی را انتخاب کرد که وضعیت کشور را بهتر کند؛ نباید با رای خود دولت را به کسانی سپرد که مشکلات مردم را نمی‌دانند و به فکر وضعیت مردم نیستند رکن انقلاب ما جمهوریت است که بر مبنای اسلام معنا پیدا کرده و حضور مردم در انتخابات جمهوریت را معنا می بخشد.

 

 

وی افزود: باید کسی را انتخاب کرد که وضعیت کشور را بهتر کند؛ نباید با رای خود دولت را به کسانی سپرد که مشکلات مردم را نمی‌دانند و به فکر وضعیت مردم نیستند امیدواریم که انتخابات پیش‌رو به نفع ملت برگزار شود، امام فرمودند کسی را انتخاب کنید که حامی مستضعفان باشد برای همین نباید کسی را انتخاب کنیم که زندگی و تفکر اشرافی داشته باشد.

کاندیداها باید راه‌حل مناسب و کاربردی برای حل مشکلات کشور ارئه دهند

عبدالحمید نقره کار عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه انتخاب رئیس جمهور اصلح در سرنوشت ایرانیان تاثیرات مثبتی دارد، گفت: حضور حداکثری مردم به رئیس جمهور منتخب قدرت می بخشد تا قوی تر با مفسدین داخلی و مستکبرین خارجی مبارزه کند مشکلات معیشتی و اقتصادی نتیجه سیاست های غلط و شعارهای ویران کننده دولت تدبیر و امید در انتخابات های سال ۹۲ و ۹۶ است، انتخاب رئیس جمهور اصلح در سرنوشت همه ایرانیان قطعا تاثیر مثبت دارد، همانطور که در تجربه دیده ایم انتخاب غیراصلح تا چه اندازه برای کشور مشکل درست کرده است.

 

 

وی افزود: کاندیداها باید با ارائه راه‌حل مناسب و کاربردی به‌منظور حل مشکلات کشور می‌توانند مردم را با خود همراه کنند، زیرا اگر هرکدام از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در انتخابات رأی بسیار زیادی کسب کند در واقع پشتوانه محکم مردمی بیشتری داشته و به‌راحتی می‌تواند از  منافع جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی دفاع کند.حضور مردم پیام امید به آینده و پایبندی مردم به نظام را در داخل و پیامی شفاف به دشمنان و دولت های خارجی خواهد داشت.

نقره کار با قدردانی از همراهی مردم در حل مشکلات کشور افزود: مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی قرار دارند ولی با این حال قطعاً با حضور پرشور خود در انتخابات پاسخی محکم به استکبار خواهند داد.

* با انتخاب اصلح گرانی ها، تورم و نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی برطرف خواهد شد

عبدالرضا سیف رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات موجب اقتدار نظام است، گفت: دولت فعلی طی ۸ سال گذشته تولید، اشتغال، مسکن و زندگی مردم را با برجام به بازی گرفت در واقع در این دولت با تورم لحظه ای اقتصاد کشور بر باد رفت اما باید بدانیم دولتی که با رای اکثریت مردم بر سرکار بیاید بدون شک می تواند مشکلات اساسی کشور را یکی پس از دیگری پر قدرت رفع کند.

 

 

وی افزود: دولت غرب زده فعلی  طی ۸ سال زندگی مردم ، تولید، اشتغال و مسکن را با برجام به بازی گرفت در صورتی که می توانست با «اقتصاد مقاومتی» پیش رود و چرخ دنده های اقتصاد را با سرعت مطلوب به حرکت دربیاورد اما اکنون  مردم برای جبران عقب ماندگی باید آگاهانه انتخاب و در انتخابات مشارکت کنند متاسفانه دولت فعلی با مقوله برجام همه سرمایه و دستاوردهای هسته ای کشور را ضعیف و تعطیل کردند و با بی اعتمادی خسارت و ظلم های زیادی اتفاق افتاد. اکنون مردم باید با مشارکت حداکثری نقص های دولت غرب زده را جبران کرده و آرامش را به تولید ، معیشت ، اقتصاد و مسکن ایجاد کنند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران ادامه داد: با روی کار آمدن دولت انقلابی و مردمی بین ۶ تا ۱ سال تمامی گرانی ها، تورم و نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی برطرف خواهد شد.که این اتفاق به شرط حضور حداکثری مردم بستگی دارد به این معنی که مشارکت بالا در انتخابات اعتبار و قدرت به دولت می دهد.همه اقشار مردمی باید با حضور گسترده در انتخابات ریاست جمهوری امید و اعتبار لازم را به دولت انقلابی و کارآمد باز گردانند.

* توهین، اتهام زنی و متلک‌گویی در شان داوطلبان ریاست جمهوری نیست

محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه کاندیداها نباید در مناظره های انتخاباتی که مخاطب آنها مردم هستند به یکدیگر توهین کنند، گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری باید با شیوه ای با یکدیگر مناظره کنند که مردم بتوانند با در نظر گرفتن برنامه های کاربردی کاندیدای اصلح خود را انتخاب کنند زیرا توهین، اتهام زنی و متلک گویی در شان داوطلبان ریاست جمهوری و مردم نیست.

 

 

وی افزود: اهمیت موضوع حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری بارها توسط مقام معظم رهبری و بسیاری از بزرگان تاکید شده است که ملت باید برای قدرت ملی مشارکت حداکثری در پای صندوق های رای داشته و سرنوشت آینده کشور را با آگاهی، شناخت و انتخاب فرد اصلح مشخص کنند.

احمدی تصریح کرد: مناظره های انتخابات ریاست جمهوری باید روال صحیح خود را پیدا کند و کاندیداها با پشتوانه مطالعاتی سخن بگویند اینکه آنها خارج از موضوع بحث سخنرانی می کنند برای مردم ارزشمند نیست و نتیجه مناظره تنها بحث و جدل بیهوده خواهد بود.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: مناظره زمانی می تواند مفید واقع شود که مسائل کلیدی کشور در آن مورد بحث قرار گرفته و از صحبت های کلیشه ای خودداری شود زیرا این موضوع که کاندیداها به یکدیگر انتقاد می کنند نه تنها برای مردم ارزش افزوده ای ندارد بلکه راه حل مناسبی برای انتخاب رئیس جمهور آینده نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول