اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

کاهش ۴۰ درصدی علوفه در لرستان/ دامداران لرستانی علوفه خود را ذخیره کنند

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان بر لزوم ذخیره‌سازی علوفه توسط دامداران استان تاکید کرد.

کاهش ۴۰ درصدی علوفه در لرستان/ دامداران لرستانی علوفه خود را ذخیره کنند

ناصر نجیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خرم‌آباد بیان کرد: در لرستان ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی اعم از دام سنگین و سبک پرورش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در ارتباط با تولید در این بخش، تغذیه دام و تامین نهاده‌ها است، افزود: لرستان به علت شرایط آب و هوایی مناسب، یکی از مناطقی است که به خاطر بارندگی خوب، بخشی از تعلیف در مراتع انجام می‌شده و قسمتی از مزارع و تغذیه تکمیلی نیز توسط دولت صورت می‌پذیرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به کم‌بارشی امسال گفت: با توجه به اینکه در سال جاری بیش از ۴۰ درصد تامین علوفه به علت خشکسالی کاهش یافته است، تمهیداتی اندیشیده و پیشنهاداتی ارائه شده است تا با تصویب منابع مورد نیاز دولتی و سطح ملی از جمله خرید تضمینی گوشت و دام و برنامه‌هایی که عمده آن مربوط به تامین علوفه است؛ بتوانیم مشکلات را تا حدودی مرتفع کنیم.

نجیب‌زاده با یادآوری اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیاز خوراک دام‌های استان از علوفه خشبی و چوبی مانند کاه و یونجه تامین می‌شود، ادامه داد: همچنین ۲۵۰ هزار تن مواد دانه‌ای مصرف می‌شود که به صورت تغذیه تکمیلی در دامداری‌های صنعتی، روستایی و عشایری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی کردیم که بخشی از مواد دانه‌ای را طی فصول پرمصرف که عمدتا شش ماهه دوم سال است تامین شود و به خاطر شرایط ویژه سال جاری، تمهیدات بیش‌تری اندیشیده شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان از دامداران لرستانی که عمدتا کشاورز نیز هستند؛ درخواست کرد محصولات دانه‌ای و خشبی خود را نگه‌داری و ذخیره کنند تا بخشی از تنش‌های احتمالی امسال کاهش یابد.

این مسئول بیان کرد: بخشی هم که کسری است از محل واردات و تغذیه تکمیلی با کارخانجاتی که در استان نیز هستند از جمله تامین خوراک دام به صورت آماده با همکاری اداره کل امور عشایر و تشکل‌های ذی‌ربط جبران خواهد شد.

به گفته وی سال گذشته ۱۸۰ هزار تن انواع خوراک دام اعم از دانه جو، گندم، سویا و کنسانتره در اختیار دامداران لرستانی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول