اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازداشت برخی مقامات قرقیزستان از نگاه تحلیلگران سیاسی

کارشناسان سیاسی قرقیز با اشاره به بازداشت برخی مقامات این کشور عنوان کردند: مبارزه با فساد باید در کشور نهادینه شود زیرا مقامات مفسد باعث تضعیف قرقیزستان شده اند.

بازداشت برخی مقامات قرقیزستان از نگاه تحلیلگران سیاسی

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، طی چند روز گذشته برخی از مقامات سابق قرقیزستان به جرم فساد و اختلاس در پروژه های مختلف این کشور بازداشت شده اند در این زمینه تحلیلگران علوم  سیاسی و سیاستمداران قرقیزستان نظر خود را در این زمینه عنوان کرده اند.

«ژامین حکیم علی‌اف » تحلیلگر سیاسی قرقیز، در مورد دستگیری مقامات این کشور معتقد است که رئیس جمهور بدون تعصب شروع به بازداشت افرادی کرد که آنها درصدد ایجاد یک توطئه علیه دولت بودند.

وی معتقد است بازداشت تعدادی از مقامات عالی رتبه و سیاستمداران به ظن فساد در اجرای پروژه معدن طلای «کومتار» گویای این است که مقامات سابق دخیل در این پروژه گویای این معدن را ملک شخصی خود می دانستند.

وی که سابقه نمایندگی پارلمان را نیز دارد، ادامه داد:  از رؤسای جمهور، رؤسای پارلمان، نخست وزیران و وزرای مختلف در پرونده های فساد اداری کومتار نقش داشتند، این واقعیت که پروژه کومتار در اصل کشور را به سمت بردگی برد، آشکار شد.

وی افزود: رسوایی ها و تنش ها و سایر پدیده های منفی فروکش نمی‌کنند. غم انگیزترین چیز این است حتی یک دولت جرات دفاع از حقوق مردم را نداشته باشد.

علی‌اف در مورد دستگیری مقامات عالی رتبه در پرونده کومتار اظهار داشت: رهبران کشور در 30 سال گذشته درگیر طرح های فساد بوده اند. علاوه بر روسای جمهور، سخنرانان پارلمان ها و نخست وزیران نیز یک زنجیره مهم از مفسدین  بودند.

وی ادامه داد: همه آنها دست در دست هم داشتند تا فساد در کومتار رونق گرفته و طرح جنایتکارانه بدون وقفه کار کند.

این مقام قرقیز افزود: امروز رئیس جمهور بدون تعصب شروع به افشای همه برنامه ها و افراد درگیر در توطئه جنایی علیه دولت کرد. مهمترین نکته در اینجا این است که پرونده های شروع شده به نتیجه منطقی خود برسد و شدیدترین مجازات را برای مجرمان تعیین کنند.

«دنیس برداکوف» دانشمند علوم سیاسی معتقد است که بازداشتهایی که اکنون در حال انجام است، ادامه منطقی بازداشت هایی است که از نوامبر سال 2020 ادامه داشته است.

وی ادامه داد: طی 7-8 ماه گذشته، ما دیده ایم که تعدادی از سیاستمداران با بالاترین رتبه مانند «آمور بیک بابان اف» و «اصیل بیک جن بیک اف» از سیاستمداران عالی رتبه کشور دستگیر می شوند زیرا آنها دهه ها مسئول اوضاع سیاسی، اجتماعی، توسعه اقتصادی، مبارزه با فساد، صداقت و شفافیت دادگاه ها و ناظر آژانس های اجرای قانون بودند.

برداکوف افزود: طی 30 سال گذشته شاهد کاهش سیستماتیک در همه صنایع هستیم، ما می بینیم که قرقیزستان به دلیل کار بی کیفیت، فساد، رشوه خواری، قبیله پردازی تضعیف شده است. این امر منجر به وضعیت اسف باری شده که ما در منطقه باتکن و در امور سیستماتیک دولت و در اجرای قانون شاهد آن هستیم.  

وی عنوان کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده است که مردم تصمیمات با کیفیت و مشخص را از سیاستمداران طلب کنند، مردم باید از نزدیک اقدامات سیاستمداران را دنبال کنند.

این کارشناس علوم سیاسی گفت: این فرآیند بسیار دشوار و دردناکی است که به مردم نشان داده شود به چه کسانی رأی داده اند و نخبگان باید بدانند که مهمترین چیز مراقبت از مردم است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول