اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

باغات سیب کاکان تشنه تدبیر مسئولان/وقتی دولتی‌ها در تقسیم آب یک دهستان ناکامند!

هر ساله باغداران کاکانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که از جمله آنها در سال‌های اخیر بحران کم آبی و به دنبال آن تقسیم ناعادلانه آب میان روستاها و باغداران بوده است.

باغات سیب کاکان تشنه تدبیر مسئولان/وقتی دولتی‌ها در تقسیم آب یک دهستان ناکامند!

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، دهستان کاکان یکی از مناطق مستعد باغداری با آب و هوای مناسب و باغات پرثمر در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که هر ساله تولید کننده مقدار زیادی محصولات باغی به ویژه سیب بوده و محصول سیب این منطقه از بهترین ها در کشور به شمار می رود.

هر چند به جز باغداری و تولید سیب این منطقه مستعد ایجاد اشتغال در زمینه‌های دیگر از جمله بخش گردشگری است اما مردم به واسطه قدمت باغداری و شغل آبا و اجدادی همچنان در امر تولید محصولات باغی در این عرصه حضور جدی دارند.

مردم دهستان کاکان مردمانی پرتلاش و باغیرت در امر تولید و کار هستند که به واسطه همین روحیه می بایست از سوی مسئولان بیشتر مورد حمایت قرار گیرند که متاسفانه تاکنون چنین نبوده است.

هر ساله باغداران کاکانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که از جمله آنها در سال‌های اخیر بحران کم آبی و به دنبال آن تقسیم ناعادلانه آب میان روستاها و باغداران بوده است.

هر چند دولت کارهای خوبی در زمینه آبیاری قطره ای باغات انجام داده  فکر اساسی برای رفع مشکل کم آبی و بحران آب در مواقع خشکسالی در کار نکرده است همین بی‌تدبیری موجب شده که گاه میان این مردم که از سر به زیرترین و فرهنگی‌ترین مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد بوده تنش‌هایی ایجاد شود.

برای نمونه یکی از روستاهای منطقه کاکان  که دارای بیشترین باغات سیب و سایر درختان ثمری بوده روستای اسلام آباد است.

شورا و دهیاری روستا در مصاحبه با خبرنگار ما گفتند متاسفانه هنوز فصل آبیاری باغات و زراعت در مرحله آغاز خود است اما ما به دلیل عدم رسیدگی مسؤلان و نابرابری تقسیمات آب با مشکلات زیادی مواجه هستیم، هم اکنون کشاورزان مجبور هستند باغ های خود را 24 روز یکبار آبیاری کنند و این امر موجب ایجاد خسارت به درختان و محصولات و در نتیجه عدم امکان تولید میوه با کیفیت می‌شود.

در تمامی دنیا  کشاورزی بعنوان یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی شناخته می‌شود اما در کشور ما متاسفانه این حرف در حد شعار مانده است.

از استاندار محترم جناب کلانتری تقاضا داریم که موضوع را به جد پیگیری کنند تا بیش از این اجحاف در حق این مردم محروم صورت نگیرد.

گفتنی است دو روستای همجوار از آب چاه استفاده می‌کنند اما  روستای اسلام آباد از همه جهات محروم است.

کشاورزان بصورت یکصدا به وضع موجود معترض بودند و خواستار تجمع در مقابل استانداری بودند که با وساطت شورای روستا  از این اقدام جلوگیری شد. شایسته است استاندار در اسرع وقت نسبت به رسیدگی موضوع اقدام کنند و این مردم که ولی نعمتان ما هستند را بیش از این در اضطراب و نگرانی از خشک شدن باغ هایشان نگذارند.

انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول