اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بخشش 642 میلیون ریالی اجاره بهای مستاجرین اوقاف ساوه

رئیس اوقاف و امور خیریه ساوه از بخشش 642 میلیون ریالی اجاره بهای مستاجرین اوقاف به دلیل شرایط کرونایی خبر داد.

بخشش 642 میلیون ریالی اجاره بهای مستاجرین اوقاف ساوه

حجت‌الاسلام سعید عطاللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه پدیده وقف دارای حیطه گسترده‌ای از فعالیت و اقدام است، اظهار کرد: اگرحیطه‌ وقف به درستی هدایت شود، به بسیاری از نیازها پاسخ می‌دهد و هیچگاه جامعه انسانی با کمبودهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی رو به رو نخواهد شد، این مهم باید بر اساس  اولویت نیازها در سطح افکار عمومی معرفی شود و هم ضرورت آن عینی و متناسب با عواطف، درک و توجه واقفان لحاظ شود.

گسترش فرهنگ وقف میزان فقر و محرومیت را در جامعه کاهش می‌دهد

وی با اشاره به این که گسترش فرهنگ وقف میزان فقر و محرومیت را در جامعه کاهش می‌دهد، افزود: از آنجا که وقف یکی از راه‌های توزیع مجدد درآمد است، با توزیع مجدد درآمد، سرمایه‌های جامعه در اختیار همگان قرار می‌گیرد و با بهره‌مندی همگان از امکانات رفاهی و اقتصادی، زمینه‌های تکامل در ابعاد فرهنگی و اجتماعی فراهم می‌شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه ساوه اظهار کرد: در سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده توسط کارشناسان حقوقی این اداره، ۲۹ سند مالکیت به مساحت ۲ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۳۵ مترمربع از اراضی موقوفات صادر شد که برای ۱۵ مورد آن به مساحت ۲ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۱۷۹ متر مکعب سند تک برگی صادر شد.

عطاللهی ادامه داد: در این مدت دو سند قدیمی وقفی گردآوری شد و ۶۰ مورد سند موقوفه نیز از سوی کارشناسان این اداره بازبینی و ۱۶۰ سند اجاره تمدید و تنظیم شد.

بخشش اجاره‌های مستاجرین

وی با اشاره به اینکه درآمد نذورات این شهرستان در سال گذشته یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال بوده است، بیان کرد: این میزان در سال ۹۸ سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال بوده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه ساوه علت کاهش درآمد نذورات را در سال گذشته وقوع  کرونا دانست و گفت: با شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامتی زائران، همه بقاع متبرک و امامزادگان سطح این شهرستان چندین ماه تعطیل و مردم نتوانستند نذورات و هدایای خود را به آستان مقدس امامزادگان اهدا کنند.

عطاللهی با بیان این که در ابتدای شیوع ویروس کرونا تعدادی از مستاجرین رقبات نیز برای دو ماه از پرداخت اجاره معاف شدند، افزود: در بررسی‌های انجام شده ۶۴۲ میلیون ریال بخشودگی اجارات مربوط به ۲۵ رقبه این شهرستان بود.

۴۰ مورد پرونده حقوقی برای احیای موقوفات تشکیل شد

وی با اشاره به این که در سال گذشته ۴۰ مورد پرونده حقوقی برای احیای موقوفات تشکیل شد، بیان کرد: از این تعداد ۱۰ مورد منجر به اجرای حکم به ارزش یک میلیارد ریال به نفع موقوفات بوده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه ساوه خاطر نشان کرد: از زمان وقوع شیوع ویروس کرونا تاکنون، بیش از ۱۵ هزار بسته معیشتی و کمک‌های مومنانه به ارزش ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان بصورت نقدی به نیازمندان پرداخت شد.

عطاللهی با اشاره به این که در این مدت کمک هزینه جهیزیه ۱۵ زوج جوان به ارزش ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تامین شد، گفت: همت بلند خیّران و واقفان می‌تواند زمینه بهره مندی بیشتر زوج‌های جوان از مواهب این طرح را فراهم کند.

وی تصریح کرد: ازدواج و تامین جهیزیه برای دختران بیبضاعت از نیازهای اساسی امروز وقف در این شهرستان است که همراهی خیران را طلب می‌کند.

اجرای طرح مودت در آستان مقدس امامزادگان

رئیس اوقاف و امور خیریه ساوه از اجرای طرح مودت در آستان مقدس امامزادگان این شهرستان خبر داد و گفت: در سال گذشته خیران برای عمران و آبادانی امامزادگان و بقاع متبرکه ۷۰ میلیارد ریال در وسعت ۲۰ هزار متر مربع شامل احداث جاده، مسطح سازی و ... کمک کردند.

عطاللهی با بیان این که  طرح مودت به منظور تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی انجام می‌شود، افزود: اجرای طرح مذکور در قالب ساخت جاده، کمک به انتقال لوله آب و گاز، اسکلت ساختمان، تهیه مصالح ساختمانی، انتقال انشعاب آب، برق و گاز، دیوارکشی، ساخت گنبد و گلدسته  صورت می‌گیرد.

وی عارضه یابی و شناسایی نیازهای اجتماعی و فرهنگی هر شهرستان را از ماموریت‌های مراکز افق دانست و افزود: شناسایی و حمایت از خانواده‌های نیازمند، کمک به اشتغال جوانان، کمک به تحصیل و ازدواج جوانان و آزادی زندانیان از محورهای فعالیت مراکز افق است و هزینه‌های آن از محل درآمد موقوفات و بقاع متبرکه تامین می‌شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه ساوه از اجرای طرح اشتغالزایی «شمیم خدمت» با استفاده از ظرفیت امامزادگان و موقوفات خبر داد و خاطر نشان کرد: در این راستا برای نخستین بار در استان مرکزی، دو کارگاه اشتغال در دو بقاع متبرکه امام زادگان حضرت سید اسحاق (ع) و شاهزاده اسماعیل (ع) یل آباد ساوه ایجاد و موجب اشتغال ۳۵ نفر از بانوان سرپرست خانوار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول