اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

گروسی دقیقا چه می‌خواهد؟!

گروسی در سخنان خود سعی دارد مقدمه‌ای به نام «خرابکاری دشمنان ایران در نطنز» را محو کرده و در مقابل، «آغاز غنی‌سازی 60درصدی از سوی ایران» را مصداق «خطرناک بودن برنامه هسته‌ای» کشورمان جلوه دهد.

گروسی دقیقا چه می‌خواهد؟!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در روزنامه صبح نو نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین مراحل مذاکرات وین و با ماموریتی کاملا مشخص، وارد میدان شده است! آنچه رافائل گروسی و همراهانش از آن تحت عنوان «ورود به هنگام به مذاکرات وین» نام می‌برند، در حقیقت تاکتیکی برای «افزایش دامنه دسترسی‌های آژانس» محسوب می‌شود و البته نباید تسلیم آن شد.

اخیرا رافائل گروسی، در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز فعالیت‌های اتمی ایران را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده است. مدیرکل آژانس در این‌باره تاکید کرده است: «غنی کردن [اورانیوم] به میزان ۶۰درصد از سوی یک کشور، مساله‌ای بسیار جدی است. تنها کشورهایی که سلاح اتمی دارند به این میزان از غنی‌سازی دست می‌زنند. ایران کاملا از «حق مطلق» توسعه برنامه هسته‌ای خود برخوردار است اما با تاکید می‌گوید که غنی‌سازی اورانیوم در این سطح «باید زیر نظر قرار گیرد.»

در نقد اظهارات گروسی، دو نکته مهم وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت؛ نخست اینکه آغاز رسمی غنی‌سازی 60درصدی از سوی ایران، پاسخی قاطعانه به اقدام رژیم‌صهیونیستی و انفعال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماجرای نطنز است. این اقدام از جنس «واکنش» است، نه «کنش». بااین‌حال گروسی در سخنان خود سعی دارد مقدمه‌ای به نام «خرابکاری دشمنان ایران در نطنز» را محو کرده و در مقابل، «آغاز غنی‌سازی 60درصدی از سوی ایران» را مصداق «خطرناک بودن برنامه هسته‌ای» کشورمان جلوه دهد. این رویکرد، بار دیگر نشان داد که گروسی و همراهانش اساسا کمترین اعتقادی به مبانی حقوقی و قواعد مندرج در اساسنامه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ندارند.

دفاع از حقوق حقه اعضای آژانس، حداقلی‌ترین وظیفه‌ای است که آژانس آن را در قبال کشورمان به‌طور کامل فراموش کرده و در مقابل، به اهرم فشار و عاملی بازدارنده در تحقق فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تبدیل شده است. قطعا فراموش نکرده‌ایم که در سال گذشته و به سفارش مستقیم دولت ترامپ و کشورهای اروپایی، گروسی خود به اصلی‌ترین بانی صدور قطعنامه‌ای ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شد.

نکته دوم اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین مراحل مذاکرات وین، سعی دارد «بیشترین امتیاز» را درخصوص «احیای دسترسی‌ها» کسب کند. به عبارت بهتر، آژانس سعی دارد از این گلوگاه (احیای برجام) به‌مثابه یک فرصت جهت بسط قدرت مانور خود در ایران استفاده کند. در این میان، ایالات‌متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز آژانس را درباره «نقش‌آفرینی هدفمند» در ادوار آخر مذاکرات وین ترغیب کرده‌اند.

در این معادله، نباید آژانس را به‌عنوان یک نهاد یا سازمان حقوقی بین‌المللی مستقل در نظر گرفت. آنچه مسلم است اینکه آژانس در این پازل، حکم یکی از قطعات بازی مشترک واشنگتن و تروییکای اروپایی را دارد. تفکیک جایگاه و نقش آژانس از بازیگران غربی دخیل در مذاکرات وین، خطای محاسباتی و راهبردی اشتباهی است که دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان نباید مرتکب آن شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول