اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کسری 171 میلیون مترمکعبی آب در مخازن استان مرکزی/ 25 روستا آبرسانی سیار می‌شوند

کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر و افزایش برداشت از آبهای زیر زمینی در بخش کشاورزی چه به صورت مجاز و یا غیر مجاز باعث شده، هر ساله حدود 711 میلیون متر مکعب در سطح استان مرکزی به نسبت مصرف، کسری مخزن گزارش شود.

کسری 171 میلیون مترمکعبی آب در مخازن  استان مرکزی/ 25 روستا آبرسانی سیار می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر و افزایش برداشت از آبهای زیر زمینی در بخش کشاورزی چه به صورت مجاز و یا غیر مجاز باعث شده هر ساله حدود 711 میلیون متر مکعب در سطح استان به نسبت مصرف،کسری مخزن داشته باشیم که این مسئله در وضعیت کمی و کیفی آب اثرات چشمگیری داشته است.  

از طرفی چاه‌های آب شرب روستاها، اغلب در اراضی کشاورزی بوده و برداشت‌های بخش کشاورزی باعث کاهش منابع آبی در چاه‌های آب شرب شده است.

علاوه بر این، اغلب روستاهایی که در نقاط کوهستانی می‌باشند از منابع آب سطحی مانند چشمه و قنوات استفاده می‌کنند که با کاهش بارندگی‌ها، این منابع آبی هم کاهش می‌یابند.

با توجه به کاهش بارندگی های طی سالهای آبی اخیر طی آخرین پایش‌های صورت گرفته از وضعیت منابع تامین آب روستاهای تحت پوشش، پیش بینی می‌شود در فصول گرم سال جاری، تعداد 125 روستای استان با نارسایی و کمبود آب مواجه شوند و اغلب این روستاها در نقاط کوهستانی می‌باشند که منابع آب آنها از طریق چشمه و یا قنوات تامین می‌شود.

بعضا روستاهایی که از چاه‌های کم عمق تامین آب می‌شوند نیز با مشکل کم آبی مواجه خواهند شد.

برنامه مدون شرکت آب و فاضلاب برای کاهش تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی برای این تعداد روستاهای مذکور برنامه مدون تهیه کرده است تا مشکلات مردم را در این تابستان سخت کاهش دهد.

یوسف عرفانی نسب با اشاره به مشکلاتی پیش رو در زمینه آبرسانی به روستاها به ویژه در تابستان بیان می‌کند: عمده مشکلات زیر ساختی تاسیسات روستاها فرسودگی شبکه و تاسیسات آنها بوده که تقریبا در سطح روستاهای استان به طور متوسط 50 درصد فرسودگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی طی برنامه‌های مدون هر ساله بخشی از شبکه‌های فرسوده را تعویض می‌کند به طوری که در سال گذشته 171 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب فرسوده چه در شهر و چه در روستا تعویض شده است با این حال هر ساله بخشی از شبکه و خطوط انتقال با گذشت سالیان به دوره فرسودگی خواهند رسید.  

منابع آبی کم است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی می‌گوید: با توجه به اینکه منابع آبی کم است  و از طرفی حجم مصرف آب افزایش داشته است کوچک‌ترین اتفاق یا حادثه‌ای مانند قطع برق چه با برنامه قبیلی و چه بدون برنامه، باعث قطع  کار پمپ  و کاهش تولید می‌شود و با توجه به مصرف بالای مشترکین باعث خالی شدن مخزن ذخیره آب خواهد شد، در این صورت تا پر شدن مخزن ذخیره آب بعد از وصل برق مدتی مشترکین با کاهش فشار آب و یا قطع برق در شبکه مواجه می‌شوند.

رواج ساخت ویلا در روستاها و عدم توجه به منابع آبی
از جمله مشکلات زیرساختی کم بودن حجم مخازن ذخیره روستا است که به خصوص مکان‌هایی که مخازن هوایی فلزی دارند حجم مخزن ذخیره به نسبت تعداد اشتراکات متناسب نبوده و بلافاصله با قطع برق و یا خرابی در ایستگاه پمپاژ و یا پمپ، ذخیره‌ای وجود نداشته و بلافاصله مشترکین با قطع آب مواجه می‌شوند.

 همچنین استفاده بیشتر از حد مشترکین از آب شرب برای باغچه کاری و فضای سبز نیز از دیگر مشکلات است به طوری که بعضا چندین درخت میوه و باغ ایجاده کرده و چند برابر مصارف شرب و بهداشت را برای مصارف باغچه و درختکاری استفاده می‌کنند و باعث نارسایی و قطع آب سایر مشترکین می‌شوند.

همچنین طی چند سال اخیر فرهنگ ساخت باغ ویلا در روستاها رایج شده و با ساخت این واحدها اغلب افراد به دنبال ایجاد باغچه و فضای سبز در ابعاد مختلف هستند که این امر به شبکه آب شرب فشار وارد می‌شود.
گاها مشاهده شده است افرادی که در روستاها باغ ویلا دارند و فقط آخر هفته به این مکان مراجعه می‌کنند در تمام طول هفته نسبت به باز گذاشتن شیر آب در فضای سبز و باغچه اقدام می‌کند که متاسفانه حجم بالای ازآب شرب روستا، مصرف می‌شود.
از طرفی مصارف دام‌های سبک و سنگین داخل روستا از شبکه آب شرب بوده که اگر این دام‌ها در حد متعارف باشند خیلی مشکل جدی ایجاد نمی‌کنند اما بعضا دامداری‌هایی با ظرفیت‌های نسبتا صنعتی داخل بافت روستا از شبکه آب شرب استفاده می‌کنند که باعث افزایش مصرف و کمبود آب می‌شود.

افزایش بار جمعیتی در روستاها علل کمبود آب 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی می‌گوید: از جمله علل کمبود آب در روستاها افزایش بار جمعیتی در روستا ها  در تعطیلات آخر هفته خصوصا در تابستان  است که بعضا جمعیت سالکن روستاها تا5 برابر افزایش می‌یابد که به دلیل اینکه تاسیسات آبرسانی روستاها برای این ظرفیت طراحی نشده است لذا مصرف بالای آب  باعث ایجاد شوک به کل تاسیسات  می‌شود و ناچارا باید جیره بندی و آبرسانی سیار در دستور کار قرار گیرد.

 عرفانی‌نسب می‌افزاید: در حال حاضر در سطح استان 25 روستا آبرسانی سیار می‌شوند که از این تعداد 13 روستا صرفا به دلیل  مشکل کیفی و 12 روستا به دلیل کمبود آب با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: از بین 12 روستایی که به دلیل کمبود آبفا آب، آبرسانی می‌شوند، مشکل کمبود آب  دو  روستاهای قیز قلعه از توابع شهرستان ساوه و کاظم آباد از توابع شهرستان خمین با انجام اقداماتی شامل احداث خطوط انتقال جدید و لایروبی قنوات برطرف شده است و آبرسانی سیار به این روستاها دیگر انجام نمی‌شود.
همچنین پیش بینی می‌شود مشکل کمبود آب روستای مهرآباد خمین ظرف یکماه آینده، برطرف گردد و نیازی به آبرسانی سیار برای این روستا نباشد.

عرفانی‌نسب می‌گوید: در حال حاضر از مجموع 1108 روستای استان تعداد 855 روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده که از لحاظ جمعیتی بالای 90 درصد تحت پوشش شرکت قرار دارند.

وی بیان می‌کند: پرت واقعی آب در سطح شهرها استان شامل نشت از شبکه، مخازن، سرریز و نشت از انشعابات مشترکین  16 درصد بوده و در سطح روستاهای استان پرت آب واقعی 17.7 درصد است که برای کاهش این آمار برنامه‌های مدونی هرساله در شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تهیه و اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول