اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

واکنش‌ها به انتخابات سوریه و پیروزی اسد

برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری در سوریه و پیروزی بشار اسد واکنش‌هایی را به همراه داشت، از پیام‌های تبریک سران برخی کشورها از جمله روسیه، ایران، ونزوئلا و لبنان تا تلاش تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه.

واکنش‌ها به انتخابات سوریه و پیروزی اسد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سوریه چهارشنبه هفته گذشته (پنجم خرداد ماه) شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود، انتخاباتی که در نهایت به پیروزی بشار اسد رئیس جمهور سابق این کشور انجامید.

انتخابات سوریه واکنش‌هایی را به همراه داشت، از پیام‌های تبریک تا درخواست برای اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه توسط تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا و تمدید تحریم‌ها علیه سوریه از سوی اتحادیه اروپا برای یک سال دیگر.

پیش از برگزاری این انتخابات برخی از کشورهای غربی اقدام به صدور بیانیه‌هایی در این زمینه کردند که فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در واکنش به صدور این بیانیه‌ها گفت، این بیانیه‌ها نشان می‌دهد آنها در این دنیا زندگی نمی‌کنند؛ تنها مردم سوریه تصمیم‌گیرنده درباره آینده خود هستند.

روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار و در نهایت «حموده صباغ» رئیس پارلمان سوریه،‌ بامداد جمعه هفتم خرداد ماه اعلام کرد که بشار اسد با بیش از ۹۵ درصد آرا (۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۳۶۰ رای) در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است. براساس اعلام رئیس پارلمان سوریه ۱۴ میلیون و ۲۳۹ هزار شهروند سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کردند که معادل ۷۸ درصد از تمامی واجدان شرایط شرکت در انتخابات بوده است.

پس از پیروزی اسد، مردم سوریه در شهرهای مختلف از جمله لاذقیه، جبله، حلب، حمص و... به خیابان‌ها آمده و به جشن و پایکوبی پرداختند.

 

 

شهروندان لبنانی و سوری هم شامگاه شنبه در منطقه «جبل محسن» واقع در شمال لبنان با حضور در خیابان‌ها، پیروزی «بشار اسد» در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه را جشن گرفتند. شرکت‌کنندگان در این مراسم، با به همراه داشتن پرچم‌های سوریه و لبنان، تصاویری از بشار اسد و همچنین سر دادن شعارهای ملی، تاکید کردند این اتفاق نشانه‌ای از پیروزی سوریه بر تمام دشمنان،‌ ستیزه‌جویان، تروریسم و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها است.

 

 

 

 

پنجشنبه ششم خرداد ماه و یک روز قبل از اعلام نتایج این انتخابات، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه دولت سوریه را تا یک سال دیگر تمدید کرد.

از سوی دیگر، همزمان با پیروزی بشار اسد در انتخابات سوریه گروهی از قانونگذاران کنگره آمریکا خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه شدند. نمایندگان کنگره آمریکا در این نامه که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «ژانت یلن»، وزیر خزانه‌داری این کشور را خطاب داده از اینکه واشنگتن در ۱۰۰ روزه نخست آغاز به کارش هیچ تحریمی علیه سوریه وضع نکرده ابراز نگرانی کرده‌اند.  آنها علاوه بر این از دولت بایدن پرسیده‌اند چرا از اختیاراتش ذیل قانون موسوم به «قانون سزار» که اواخر سال ۲۰۱۹ به تصویب کنگره رسیده برای تنبیه دمشق استفاده نمی‌کند. (اینجا بخوانید)

بشار اسد، رئیس جمهور منتخب مردم سوریه شامگاه جمعه (هفتم خرداد ماه) در سخنرانی تلویزیونی گفت که ملت سوریه در این انتخابات علیه تروریسم و دشمنان وطن، انقلاب واقعی کرد. (جزییات بیشتر)

بشار الجعفری معاون وزیر خارجه سوریه نیز روز شنبه هفتم خرداد ماه در اظهاراتی گفت که انتخابات این کشور معیاری برای پیروزی و شکست برخی‌ها بود و دمشق به قبله دیپلماسی عربی بازگشته است.

حزب الله لبنان هم جمعه با صدور بیانیه‌ای پیروزی بشار اسد را تبریک گفت و اعلام کرد: حزب الله گرمترین و صمیمانه‌ترین تبریکات را خدمت بشار اسد رئیس جمهور و ملت برادر سوریه ابراز می‌دارد که پس از یک فرآیند انتخاباتی بزرگ، مجددا به عنوان رئیس جمهور سوریه برگزیده شد. انتخابات سوریه  یک همه‌پرسی مردمی و سیاسی گسترده  بود که با حضور گسترده و بی سابقه در پای صندوق‌های رای همراه بود و تظاهرات سراسری سوریه در قبل و بعد این انتخابات هم یک عروسی ملی بزرگ در سراسر خاک سوریه آزاد شده از چنگال اشغالگری و تروریسم بود. (اینجا بخوانید)

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان هم هشتم خرداد ماه با ارسال پیامی به بشار اسد ضمن تبریک پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه، بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه روابط دوجانبه تأکید کرد. عون در پیام خود آورده است: «پیروزی مجدد شما در انتخابات ریاست جمهوری سوریه را تبریک می‌گویم و امیدوارم که تلاش‌ها در مرحله آینده برای برقراری ثبات در سوریه و احیای وحدت در سراسر این کشور ادامه یابد و ملت برادر سوریه از امنیت و شکوفایی بهره‌مند شوند و روند بازگشت آوارگان سوری به وطن خود تسهیل شود.»

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز (شنبه) هشتمم خرداد ماه در پیامی به «بشار اسد» تبریک گفت و اعلام کرد:  که تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش دارد روابط برادرانه و دو سویه و در راستای منافع دو ملت و کشور با سوریه داشته باشد.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن با ارسال پیامی، پیروزی «بشار اسد» در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه را تبریک گرفت و تاکید کرد که این موفقیت، یک ایستگاه مهم پیروزی بر توطئه‌هایی است که دشمنان طی سال‌ها تلاش کردند تا از طریق آن سوریه، مردم، رهبری، جایگاه و نقش مهم آن در منطقه را هدف قرار دهند.

المشاط تصریح کرد: مردم سوریه با اراده خود، رهبرشان را انتخاب کردند و این اراده خود را پای صندوق‌های رأی ابراز کردند. خروج گسترده این مردم به نشانه شادی برای پیروزی و موفقیت در روند انتخابات، بزرگترین دلیل برای اثبات این اراده است.

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر هم در پیامی پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه را تبریک گفت و نوشت خدای را سپاس که صدای ملت بلند و آتش خشونت خاموش شد.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر افزود: ما همانطور که بر امنیت و عزت مردم سوریه تاکید می‌کنیم از کسی که وی را به عنوان رئیس جمهور خود پذیرفته‌اند، راضی هستیم تا اعتبار و اقتدار سوریه را به دور از منافع حزبی و جناحی به آن بازگرداند؛ به طوری که علوی‌ها، کُردها، سنی‌ها و سایر فرقه‌ها با هم زندگی کنند تا بدون دخالت‌های خارجی کشور خود را بسازند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در پیامی جداگانه پیروزی اسد در انتخابات سوریه را تبریک گفت و بر حمایت مسکو از دمشق در مبارزه با تروریست‌ها، تقویت ثبات سیاسی و بازسازی‌ این کشور تأکید کرد.

 

 

وزارت خارجه روسیه هم هفتم خرداد ماه با انتشار بیانیه‌ای، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه که به پیروزی قاطع بشار اسد منجر شد را گامی مهم در راستای تقویت ثبات داخلی در این کشور خواند. این وزارتخانه، ادعاهای غرب درباره نامشروع بودن انتخابات در سوریه را نمونه فشارهای سیاسی آشکار غربیها علیه دمشق و مداخله در امور داخلی این کشور خوانده است. (اینجا بخوانید)

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز جمعه هفتم خرداد با صدور بیانیه‌ای برگزاری موفق انتخابات سوریه و پیروزی بشار اسد را به دولت و ملت سوریه تبریک گفت و برگزاری موفق انتخابات و مشارکت گسترده مردم سوریه را گام مهمی در استقرار صلح، ثبات، آرامش، بازسازی و شکوفایی سوریه برشمرد. (اینجا بخوانید)

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در پیامی با تبریک برگزاری موفق انتخابات و انتخاب مجدد بشار اسد به ریاست جمهوری سوریه، حضور گسترده مردم این کشور پای صندوق آرا را گامی مهم در تعیین سرنوشت و شکوفایی سوریه عنوان کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پیام تبریک در پی برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در سوریه اعلام کرد: برگزاری این انتخابات با حضور پرشور مردمی، علی‌رغم مداخلات خارجی، موفقیت بزرگی برای ملت سوریه به شمار می رود که نویددهنده آینده‌ای روشن است.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه ضمن تبریک به اسد گفت: «چین و سوریه دوستان سنتی خوبی هستند. چین قویاً از سوریه در محافظت از حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود حمایت می‌کند».

«نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا نیز در پیامی انتخاب اسد را تبریک گفت. در پیام مادور آمده بود: «به نمایندگی از طرف مردم و دولت ونزوئلا، به ملت سوریه و رئیس‌جمهور اسد نتیجه حاصل شده در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک می‌گویم».

مادورو در ادامه تأکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری سوریه به مثابه پیروزی صلح و حاکمیت ملی سوریه بر جنگ وحشیانه تحمیلی علیه مردم این کشور است؛ مردمی که به رهبری بشار اسد با کرامت و میهن‌پرستی شگفت‌انگیزی در برابر وحشت‌افکنی‌ها و طمع‌ورزی قدرت‌های امپریالیستی و گروه‌های تروریستی، مقاومت کردند؛ گروه‌هایی که در تلاش برای به زانو در آوردن مردم سوریه بودند؛ اما تلاششان راه به جایی نبرد. (اینجا بخوانید)

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر هم پنجشنبه و پیش از اعلام نتایج انتخابات در سوریه درباره روابط دوحه و دمشق گفت که موضع این کشور در قبال نظام سوریه «روشن» است و با ادعای اینکه نظام سوریه «علیه مردم این کشور مرتکب جنایت می‌شود»، بار دیگر تأکید کرد موضع این کشور در قبال دمشق همان موضع پیشن است و شاهد تغییر نبوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول