اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

اعتراض کشاورزان به ممنوعیت کشت شلتوک

پیش از ظهر امروز تعدادی از شلتوک کاران شهرهای مختلف استان در اعتراض به ممنوعیت کشت شلتوک در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

اعتراض کشاورزان به ممنوعیت کشت شلتوک

به گزارش خبرگزاری فارس از اهوز، پیش از ظهر امروز تعدادی از شلتوک کاران شهرهای سوسنگرد، بستان، شعیبیه، کارون،  ملاثانی و... در اعتراض به ممنوعیت کشت شلتوک در تمام حوزه‌ها در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

دولت هیچ وقت معوقات کشت برنج به خوزستان پرداخت نکرد

محمد سواری رئیس انجمن برنجکاران خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه کشت شلتوک در همه حوزه‌ها ممنوع شده است، اظهار کرد: ما با ممنوعیت کشت شلتوک مخالف هستیم، دولت حداقل باید ممنوعیت کشت شلتوک را به محدودیت تبدیل کند.

 

وی افزود: ما قبول داریم که امسال با کاهش میزان بارندگی و نزولات آسمانی نسبت به سالهای گذشته مواجه هستیم اما برای ما باید مشخص شود نقش مدیریت آب در این شرایط چیست؟.

رئیس انجمن برنجکاران خوزستان گفت: وقتی دچار سیل می‌شویم مسوولان می‌گویند نتوانستیم آب را پشت سدها نگه داریم و زمانیکه آب  وجود ندارد می‌گویند آبی در پشت سدها نیست و مخازن خالی است.

سواری با بیان اینکه فردی مسوول مدیریت آب است باید در شرایط مختلف راکار مناسب ارائه دهد، عنوان کرد: مسوولان با ترفند ممنوعیت کشت می‌خواهند وقت کشی کنند تا کشاورز شلتوک‌کار وقت مناسب برای کشت را از دست بدهد.

وی با طرح این سوال مبنی بر اینکه آیا دولت توانایی پرداخت معوقات کشت به کشاورزان دارد، بیان کرد: دولت در هیچ سالی معوقات کشت شلتوک را به کشاورزان خوزستانی پرداخت نکرده است و در قانون و بودجه نیز این پرداخت‌ها را لحاظ نکرده است.

سواری با اشاره به تبعات ممنوعیت کشت در خوزستان، گفت: با ممنوعیت کشت هم کشاورزان و صنایع تبدیلی از نان خوردن می‌افتند و  معیشت آنها با با مشکل مواجه می‌شود چرا که تنها محل درآمد آن‌ها کشت شلتوک است.

وی افزود: حدود 350 هزار خانوار کشاورز و 500 کارخانه شالیکوبی که هر کدام تقریباً 20 نفر کارگر دارد تعطیل خواهند شد و از کار بیکار می‌شوند.

وی با بیان اینکه این تصمیم دولت کارشناسی نیست، افزود: مسوولان آب و برق به مزارع نیشکر آب می‌دهند اما  حاضر نیست آب مورد نیاز شلتوک کاران را تامین کنند این در حالی است که آب رودخانه‌‌ها از کنار مزارع کشاورزی می‌گذرد.

سواری بیان کرد: سال گذشته حدود 200 هزار هکتار  و در سال 98 حدود 250 هزار هکتار زیر کشت برنج رفت ام امسال در نظر دارند کشت برنج را به صفر برسانند.

هر روز تجمع می‌کنیم

رحیم ثعلبی نماینده شلتوک‌کاران با اشاره به تجمع امروز شلتوک‌کاران در مقابل استانداری خوزستان، اظهار کرد: ممنوعیت کشت شلتوک عملاً همه کشاورزان برنج کار را بیکار خواهد کرد چرا که محصولی غیر از آن نداریم.

وی افزود: روی هر 100 هکتار زمین برنج حدود 200 تا 300 نفر کار می‌کنند که با توجه حجم زمین‌های کشاورزی، ممنوعیت کشت تعدادی زیادی از کشاورزان را بیکار می‌کند.

نماینده شلتوک‌کاران گفت:  زمان کشت شلتوک از 10 خرداد آغاز و تا 15 تیر به پایان می‌رسد و تا زمانی که راه‌حلی برای رفع مشکل ممنوعیت کشت پیدا نشود هر روز در مقابل استانداری تجمع می‌کنیم.

ممنوعیت کشت شلتوک در حوزه‌های مارون و کرخه

فراز رابعی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان فروردین ماه امسال  با اشاره  به کاهش 27 درصدی آوردها در حوضه‌های آبی استان و وقوع خشکسالی، گفته بود: امکان تامین آب مورد نیاز کشت شلتوک در تابستان امسال در حوضه‌های کرخه و مارون وجود ندارد.

وی افزود: درحوضه‌های کرخه و مارون پیشنهاد دادیم که از کشت‌های پرمصرف جلوگیری شود و کشاورزان باید این را بدانند که به دلیل محدودیت منابع آب، امسال برخلاف سال‌های گذشته امکان کشت شلتوک نیست.

وی ادامه داد: با استانداری و جهاد کشاورزی مکاتبه شده که امسال امکان تامین منابع آبی در حوضه کرخه و مارون برای کشت شلتوک وجود ندارد.

 

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت:  در تابستان امسال تامین حقابه زیست محیطی نیز همچون حقابه کشاورزی، به طور کامل امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، تا بستان سال 98 دولت کشت شلتوک را در خوزستان به همراه استان‌های گیلان و مازندران مجاز اعلام کرد که در همین سال بالغ بر 250 هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت شلتوک رفت.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول